Hej, jag startade samma tråd fast i annat forum, inser att denna passar bra mycket bättre här..

Har hängt på det här forumet ett bra tag och lärt mig enormt mycket under vår process i att hitta ett hus/radhus. Nu har vi äntligen hittat ett radhus (byggår 2015) som passar oss perfekt, där vi nu också fått vårt bud accepterat. Kontrakt kommer skrivas nu på tisdag.

Det är ett parhus med frånluftsvärmepump (NIBE), golvvärme på nedre plan och enligt uppgift låga driftkostnader (detta + alla andra 10 sålda hus sedan 2015 har uppgett runt 30 000 kr/år i driftkostnader).

Vi kommer behöva måla om och byta golven (smaksak) bortsett från en bräda där de haft en vattenskål för deras hund där det blivit en fuktfläck.

Efter att ha kollat på en herrans massa 60-, 70- och 80-tals hus, med besiktningsprotokoll som får en att rysa, många äldre personer har inte alltid tagit hand om husen, känns detta hus som klippt och skuret för oss nybörjare. För visst fanken borde risken för att åka på en hemsk överraskning vara radikalt lägre för något byggt för nio år sedan än för 50 år sedan?

Vi kommer givetvis beställa en besiktning.

Det jag, här på forumet säkert likställt med vanföreställningar, oroar mig över och söker stöd i är:

1. Fuktfläck på golvet - spontant gillar jag inte fukt, men detta kan väl inte bli ett problem utan borde vara ytligt?

2. De har satt in en ny takdusch på ovanvåningen och ett gammalt borrhåll i kaklet är igentäppt med silikon, risk eller borde vara fine? Något som besiktningsman kan validera huruvida det är riskabelt eller ej?

3. Frånluftsvärmepump, om all service har skötts, visst borde vi kunna räkna med några år till livslängd på systemet?

4. Vid ingången till huset är det stenblock, och drygr 2 meter från ingången har stenen rest på sig, alarmerande eller normalt?

5. Något annat vi bör tänka på inför själva besiktningen?

Tack snälla för att ni tar er tiden, förhoppningsvis anser jag att ovan frågor var enormt dumma att fundera om några år när jag är en van husägare..

1. Går inte att säga utan vidare undersökning. Men är den blött är det ju pågående problem.

2. Det brukar hålla.

3. Man brukar säga 15-20 år på värmepumpar.

4. Går inte att säga utan vidare undersökning.

Lycka till med husköpet!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.