Förstärkning av takstol

6k läst  3 svar

1. N
    Medlem Nivå 9
    Jag är på gång att påbörja inredning av vår ovanvåning.

Takstolarna har idag en ”stödregel” som går nere vid stödbensinfästningen och snett upp mot nock ~1300mm från nock (hoppas ni förstår vad jag menar). :)
    Denna ”stödregel” vill jag ta bort för att kunna inreda ovanvåningen.
    Takstolarna är byggda i 45x195mm virke med 220x45mm i ”bjälklaget”, stödbenen är byggda i 45x95mm virke.
    Taklutningen ligger på 29 grader och längden mellan stödben till stödben är 4600mm.

Jag tog kontakt med en takstolsleverantör som har tittat på takstolen och gett följande kommentarer:

Takstolens överarmar måste förstärkas med 45x195 reglar från nock till ”golvbjälklagets” infästning.
    Dessa reglar limmas samt spikas eller skruvas på befintliga överarmar.
    Nya 45x95 ”stödreglar” nere från stödbenets infästning och upp till överarmen (utåt).

Är det någon som har koll på om detta låter rimligt?

Tacksam för alla kommentarer!

2. N
    Medlem Nivå 2

Re: Förstärkning av takstol

Jag har samma problem med min övervåning som jag hade tänkt påbörja om några år.. :)

Jag har snackat med en polare som är konstruktör och han mena på att dubblera bjälklagret och överarmarna(från nock till och med vertikala stödet) och sätta vertikala stöd (som sen blir vägg till kattvind)
    + Att lägga limträ efter hela husets längd ovanpå bjälklagret (som de vertikala stöden står på) med spikbläck som håller uppe de takstolar som ej stödjs ner i pålar.

sen så måste jag troligtvis dubblera reglarna i ytterväggarna där reglarna går ner mot de pålar som mitt hus står på.

Jag tyckte det verkade lite overkill men detta sa han på en fest så det är inget han har räknat på :)

/J

3. N
    Medlem Nivå 9

I mitt fall så har de räknat med mina förutsättningar dvs.
    Väggreglarna är 45x145 samt att jag har en hjärtevägg (tror jag det heter) som löper mitt genom hela huset och som stöder bjälklaget.
    Under hjärteväggen som är byggd i 45x120 virke finns en stödmur.

Så som jag har förstått det så är resterande huskonstruktion också väldigt påverkande på vad och hur man ev. måste förstärka.?

4. H
    Moderator · Nivå 25

Ja du har ju igentligen 2 olika konstruktionsproblem här, dels det du har tagit tag i nämligne hur du skall modofoera takstolarna så att du kan utnyttja yutan bättre. Den delen verkar du ju ha fått en lösning på från takstolsfabriken, undersök om det är en konstruktion som du kan "köpa" av dem. För du bör nog ha en konstruktions som är beräknad under ansvar. Dvs du bär anlita någon (takstolstillverkare eller byggnadsingenjör) att göra beräkningen åt dig.

Det andra problemet är ju att få tillräcklig bärighet på mellan bjälklaget. Det kan antagligen vara ett väl så stort problem som att få till takstolarna. För de bjälkar som ligger där nu, hanbjälkarna från takstolarna räcker antagligen inte som underlag för ditt nya golv, dom är ju inte gjorda för att ta upp så mycket last ovanifrån, dom sitter där mest för att inte takstolarna skall spreta ut och böja ut väggarna. Nu behöver du ett bjälklag som du kan belasta ovanifrån utan att det böjs ned för mycket.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: