Byggahus.se

Förstärker rutten takstol.. Gör jag rätt?

1. Y
    Medlem Nivå 6
    Hej.

Jag flyttade in i ett hus med mansardtak för ett år sedan, och nu i vintras trillade en takfots-bräda ner, när jag tittade in såg jag varför.. Där takstolarnas reglar möter varandra var reglarna sönderruttnade.. Ingen fukt, utan helt torrt, och taket byttes helt (nya pannor och råspont) för 4 år sedan, och säljaren gillade inte sättet de hade gjort det på eftersom de spikat den nya råsponten rätt på den gamla dåliga. OM de nu hade tagit bort råsponten hade de iofs sett problemet jag har idag och fått åtgärda det med.. takstolarna alltså..

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    bradan.jpg

Takstolar är alltså murkna på en viktig "knutpunkt", men de är i övrigt friska och fina..
    (Vissa takstolar är ännu värre än denna bilden)

murken.jpg

Jag hade ändå tänkt öppna väggen och byta sågspån mot luftspalt/isolering/plast, så jag öppnade väggen i andra änden jämfört med där brädan fallit (väggen är "bara" 4 meter) och det var samma skick där.. måste varit vatten som runnit genom råsponten längst ner och fuktat upp takstolarna där.

Jag har bestämt mig för att stärka upp takstolarna igen och det jag undrar är om min lösning duger? är samtidigt lite orolig för att pilla eftersom taket kanske kan ge sig??

Lite fakta om konstruktionen..

skiss2.jpg

likadan vägg fast andra sidan..
    4.jpg

Skulle det murkna inte hålla ihop, så kollapsar den lilla trekanten i botten och takstolen håller inte ihop.

Min lösning som jag precis gett mig på och gjort en av de 6 takstolarna är denna..

solv.jpg

solv2.jpg

solv3.jpg

Det gör att jag får en ny underarm ovanför den gamla, och eftersom takets tyngd vilar på den pressar ju väggen under den armen uppåt, och nu ligger en arm till och håller emot med spikplattan som binder samman allt i ett stycke. Alltså skulle spikarna i spetsen inte hålla ihop taktstolen längre (och det gör de i princip inte) så gör den nya spikplattan det nu.

Tänker jag rätt? Bäst att kolla så jag inte gör nåt dumt (förutom det uppenbara.. att gräva i ett svagt tak)

.. dolt fel vid köpet?? kanske.. men det är en annan fråga..

2. V
    Medlem · Nivå 9
    Utan att vara takstolskonstruktör: lagningen ser stabil ut!

3. hantverkare1
    Medlem · Nivå 12
    Är inte heller konstruktör men jag skulle nog gjort på liknande sätt.

4. T
    Medlem · Nivå 8
    Vore jag du skulle jag plocka ner takfotsbrädorna och sätta nya tassar på takstolarna. Du kan ju göra det inifrån när det är så där öppnat och bra, men jag skulle i vilket fall som helst vilja ta ner det, krafs bort allt murket, spika på nya tassar och fästa upp det igen, alternativt byta ut det.. Sånt där murket skit brukar bara bli fri passage åt getingar och annan ohyra som vill bygga bo där inne..

5. Y
    Medlem Nivå 6
    Jo, det ligger någonting i det du säger, och getingbon har jag hittat ett par gamla i två av facken.. Och projektet har växt som det brukar med gamla hus.. man rotar i en sak och hittar en till, osv.. så nu när jag förstärkt takstolarna så håller jag på att rensa i stort sett hela väggen och bygger nya takstolar bredvid de gamla inifrån.. och sedan blir det insektsnäta takfoten och luftspalt innan man isolerar igen det hela.. allt enligt konstens alla regler (förutom plast och mineralull som jag skippar och tar dyr linull istället, som förövrigt stinker något fruktansvärt ett tag)

• Laddar…