Tjena,

Hur hade ni löst detta ?

Jag gräve ur min källare för att få plats med isodrän och golvvärme. På de bärande väggarna och ytterväggar som inte är bärande har jag gjutit en klack som är armerad in i sula och ner i berg vertikalt och sedan horisontel armering varje 150 mm i höjd. Men jag har nu kommit fram till en "murad innervägg" av tegel som står direkt på den gamla plattan. Detta gör att väggen står ju inte direkt på någon grund, så jag måste hitta något nytt sätt. Jag vill gräva ut för att komma så nära väggen som möjligt, men är så klart mån om att inte underminera väggen.

Det som försvårar arbetet är att jag i hörnet där berget försvinner antagligen vill dra avlopp också. Så jag behöver ju förstärkar grunden på något sätt för att kunna lyfta bort de stora stenarna.

Här ses hela väggen (lasern är underkant på ny platta 10cm)
Bilden visar en källarvägg med murverk ovanpå en ojämn stenyta. En grön laserlinje indikerar underkant av ny platta. Rör syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en källarvägg mot en grov betonggrund, med synlig jord och stenpartier i förgrunden; en laserlinje markerar plattans underkant.
Skapa konto

Specifikt här vill jag bli av med mer sten för att komma under med avloppsrör. (lasern är underkant på ny platta 10cm)
Källarvägg med synlig grund och stenar som behöver avlägsnas för att installera avloppsrör; laserlinje markerar underkant av ny platta.
Skapa konto

Samma väggasvnitt men ovanifrån (lasern är underkant på ny platta 10cm)
Murad innervägg och urgrävd sten i källare, grönt laserljus markerar underkant för ny platta. Kanske behöver avlopp läggas under.
Skapa konto

Min tanke just nu är att
  • med klinga såga av gamla betonggolvet så nära väggen som möjligt
  • Förstiktigt pilla ut sten/sand, som sticker ut utanför väggen.
  • Försöka få in armering o lita olika ledd, framförallt längs med väggen
  • Bygga form och undergjuta med expanderbetong. Under ny blivande sula
Känns som att jag hade velat avlasta väggen på något sätt men osäker på hur. Ända jag funderat på är att borra genomgående hål och med gängstång och mutter klämma två reglar på varsin sida som jag sedan lyfter uppåt lite. Men är osäker för hur mycket våld jag kan göra på väggen innan det blir sprickor.

• Gammal källarvägg ovanpå sten och jord, med mätstock som visar djup. Repor i väggen och grönt snöre markera höjd för ny platta.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
fiskarn87
  • Laddar…
Någon ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.