Tjena,
Hur hade ni löst detta ?
Jag gräve ur min källare för att få plats med isodrän och golvvärme. På de bärande väggarna och ytterväggar som inte är bärande har jag gjutit en klack som är armerad in i sula och ner i berg vertikalt och sedan horisontel armering varje 150 mm i höjd. Men jag har nu kommit fram till en "murad innervägg" av tegel som står direkt på den gamla plattan. Detta gör att väggen står ju inte direkt på någon grund, så jag måste hitta något nytt sätt. Jag vill gräva ut för att komma så nära väggen som möjligt, men är så klart mån om att inte underminera väggen.
Det som försvårar arbetet är att jag i hörnet där berget försvinner antagligen vill dra avlopp också. Så jag behöver ju förstärkar grunden på något sätt för att kunna lyfta bort de stora stenarna.
Här ses hela väggen (lasern är underkant på ny platta 10cm)
Specifikt här vill jag bli av med mer sten för att komma under med avloppsrör. (lasern är underkant på ny platta 10cm)
Samma väggasvnitt men ovanifrån (lasern är underkant på ny platta 10cm)
Min tanke just nu är att
Hur hade ni löst detta ?
Jag gräve ur min källare för att få plats med isodrän och golvvärme. På de bärande väggarna och ytterväggar som inte är bärande har jag gjutit en klack som är armerad in i sula och ner i berg vertikalt och sedan horisontel armering varje 150 mm i höjd. Men jag har nu kommit fram till en "murad innervägg" av tegel som står direkt på den gamla plattan. Detta gör att väggen står ju inte direkt på någon grund, så jag måste hitta något nytt sätt. Jag vill gräva ut för att komma så nära väggen som möjligt, men är så klart mån om att inte underminera väggen.
Det som försvårar arbetet är att jag i hörnet där berget försvinner antagligen vill dra avlopp också. Så jag behöver ju förstärkar grunden på något sätt för att kunna lyfta bort de stora stenarna.
Här ses hela väggen (lasern är underkant på ny platta 10cm)

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
Specifikt här vill jag bli av med mer sten för att komma under med avloppsrör. (lasern är underkant på ny platta 10cm)

Logga in
Skapa konto
Samma väggasvnitt men ovanifrån (lasern är underkant på ny platta 10cm)

Logga in
Skapa konto
Min tanke just nu är att
- med klinga såga av gamla betonggolvet så nära väggen som möjligt
- Förstiktigt pilla ut sten/sand, som sticker ut utanför väggen.
- Försöka få in armering o lita olika ledd, framförallt längs med väggen
- Bygga form och undergjuta med expanderbetong. Under ny blivande sula
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "gängstång"

Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur att ansluta tillbyggnad med gjuten platta mot murad torpargrund
Utbyggnad och tillbyggnad -
Förstärka väg i samband med 3000 tons utfyllnad
Grund & Markarbeten -
Förstärka takstol garage
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Förslag på att inbrottsförstärka befintlig murad Lecavägg?
Byggmaterial & Byggteknik -
Förstärka befintlig murad källarvägg
Byggmaterial & Byggteknik