Byggahus.se
Jag är i processen att renovera ett torp från 70-talet. Ska byta ut innertaket som är av 3mm boardskiva till gips och senare i framtiden sätta dit solpaneler på taket. Eftersom det blir mer belastning på taket än vad det är idag tänkte jag förstärka takstolarna. Vill inte att innertaket ska börja bukta.

Taktstolarna idag är av 100x100mm hyvlade stockar. Innertaket är 1" brädor. Spännviden är 3,8m. Det var spånisolering som jag har tagit bort (torrt och fint). Det buktar ingenting idag, men jag ska som sagt öka belastningen. Jag tänker förstärka genom att lägga till diagonaler och då konvertera de öppna takstolarna till W-takstolar.

Jag har börjat såga till 45x95mm reglar för diagonalerna. Men stockarna som är där idag har runda kanter, där barken har suttit. Så sätter jag reglarna kant mot kant med stockarna så är endast halva regeln i kontakt med stockarna. Sätter jag regeln mitt på stockarna så är de i 100% kontakt, men då kan jag inte använda hålplatta och ankarspik.

Så jag har två frågor
1. Finns det något alternativ till hålplåt om jag sätter reglarna mitt på stockarna? Kan jag bredda reglarna med 1" brädor på var sida och sen sätta hålplåt med längre spik/skruv?
2. Förhindrar W-takstolarna att innertaket kommer att bukta? Eller är det endast för att hålla belastningar från ovan?

Bifogade två bilder: Rött är stockarna som finns där idag och blått är det jag tänker lägga till.

• 3D-modell av en takstol, existerande delar i rött och planerade förstärkningar i blått.
  • Schematisk bild av takstolar med befintliga delar i rött och planerade förstärkningar i blått.
100x100 motsvarar ungeför 45x130 böjstyrka. Det räcker säkert för Blekinge. Använd brädlappar istället för spikplåtar. Tänk på att vissa av diagonalerna utsätts för drag- och andra för tryckkrafter. De "yttre" diagonalerna brukar träffa överramarna på halva sträckan och i rät vinkel.

Skönt att höra att de motsvarar 130x45. De två inre diagonalerna bildar en liksidig triangel. De yttre är i 90 grader mot överarmarna.
Laddar upp en bild på problemet. Det är en bild mot nocken. En av de inre diagonalerna. Den är bara en del av den nya diagonalen som är i kontakt med överarmen, stocken. Eftersom kanten är avrundad ifrån barken. Den andra överarmen på andra sidan är helt i kontakt. Det är även full kontakt mot underarmen. Så det blir aldrig helt perfekt.

• Träkonstruktion där en ny diagonal delvis möter en tjockare träbalk i en taknock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion i nock med inre diagonal delvis i kontakt med överarm, markerade mått och vinklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.