Byggahus.se

Förstärka takstol p.g.a belastning

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej.

Håller på att inreda min "inredningsbara" vind på ett nytt 1-1/2-planshus. "Basen" på takstolarna (det som blir golvbjälklag på vinden) är skarvade med en platta med stansade taggar i. (Ni vet säkert vad jag menar)
    Tycker det ser lite dåligt ut. På ett ställe är takstolen förtärkt med att dom har spikat på en regel på var sida om skarven ca 3 m långa. Hjälper det nåt att göra så på den takstolen som inte är förstärkt ännu? Kan bara slå på en regel på ena sidan för jag har redan skruvlimmat golvspån ända fram till där jag skall ha trappan.

2. H
    Moderator · Nivå 25

Re: Förstärka takstol p.g.a belastning

På beskrivningen tycker jag att det hela låter lite skumt. Om det är en inredningsbar vind så borde det finnas ett mellanbjälklag. Det du beskriver låter inte som om det vore ett mellanbjälklag, utan just underdelen av takstolar. Dels så ligger sannolikt takstolarna på cc 120, bjälklaget bör ligga med cc60. Dels så, skrvar i all ära men dom är ju precis som du misstänker knappast gjorda för att få någon större böjande last.

Om huset är nytt så borde hustillverkaren kunna beskriva hur man skall kunna inreda vinden, om dom nu sålt den som ind´redningsbar.

För mig så är en inredningsbar vind, en vind som har rätt konstruktion, men som skall kompletteras med isolering väggskivor och innergolv. Här låter det som om du måste förstärka också.

3. M
    Medlem Nivå 1

Re: Förstärka takstol p.g.a belastning

Tackar för svaret.

Ja takstolarna ligger på 1200cc men det ligger reglar mellan dessa så det blir cc 600. Man kunde välja när man köpte huset om man ville ha ett spånskivegolv med i köpet men priset var hutlöst så jag fixar det själv. Kollar på ett annat hus i området som byggs nu och det är samma sak där. Takstolarna skarvas med plattor och reglarna mellan dessa (för att få 600cc) skarvas omlott.