2 439 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
Förstärka signalen på trådlöstnätverk
Har en Dlink DI-624 router hemma, nu har jag flyttat ut datorn till vardagsrummet, och signalen är pi** dålig.
Finns det något som jag kan köpa och sätta upp i halen för att förstärka signalen?
Förstår inte att det kan vara så dålig signal, det är max 15m mellan dom, dock så sitter routern på sidan av kylen samt datorn står in mot väggen.
Tacksam för ett snabbt svar eftersom jag ska köpa "tillbehöret" som hjälper mitt proble på lunchen.
Finns det något som jag kan köpa och sätta upp i halen för att förstärka signalen?
Förstår inte att det kan vara så dålig signal, det är max 15m mellan dom, dock så sitter routern på sidan av kylen samt datorn står in mot väggen.
Tacksam för ett snabbt svar eftersom jag ska köpa "tillbehöret" som hjälper mitt proble på lunchen.
du kan alltid prova med en ny extern anten.
beror lite på hur det serut, om du har en speciell riktning som du vill ha upp signalen i då är en Dlink ANT24-1200 "värst" med 12db förstärkning i en speciell riktning (http://www.dlink.se/?go=gNTyP9CgrdF...tbNlwaaRp7jwuHT2onGQTo48EBt7kzKDiLE8XuenbbQ==)
eller om du vill ha en rundstrålande antenn, d-link ANT24-0501 med 5db då får du upp signal styrkan i alla riktningar http://www.dlink.se/?go=gNTyP9CgrdF...tbNlwaaRp7jwuHT2onGQTo48EBt7kzKfgLkkXuerdbIc=
beror lite på hur det serut, om du har en speciell riktning som du vill ha upp signalen i då är en Dlink ANT24-1200 "värst" med 12db förstärkning i en speciell riktning (http://www.dlink.se/?go=gNTyP9CgrdF...tbNlwaaRp7jwuHT2onGQTo48EBt7kzKDiLE8XuenbbQ==)
eller om du vill ha en rundstrålande antenn, d-link ANT24-0501 med 5db då får du upp signal styrkan i alla riktningar http://www.dlink.se/?go=gNTyP9CgrdF...tbNlwaaRp7jwuHT2onGQTo48EBt7kzKfgLkkXuerdbIc=
Jag vågar lova att om du provar lite andra kanaler så kommer du märka att du får mycket bättre signal.
Den första jag hade var en DI-614+ och fick sedan begagnad DI-624, båda hängde sig med jämna mellanrum, slutade dela ut IP-adress och dålig mottagning i vissa delar av huset. Tröttnade till slut och köpte en Netgear 824 med Mimo-teknik för några månader sedan. En resett på 3-4 månader och inga problem med mottagning.
Kanske inte det svaret du ville få, men dock ett alternativ.
(körde alltid med den senaste programvaran som fanns till Dlinkarna)
Har en D-link 624+ och vet att de ofta får mycket kritik, jag har dock mycket litet strul med min.AndersS skrev:Den första jag hade var en DI-614+ och fick sedan begagnad DI-624, båda hängde sig med jämna mellanrum, slutade dela ut IP-adress och dålig mottagning i vissa delar av huset. Tröttnade till slut och köpte en Netgear 824 med Mimo-teknik för några månader sedan. En resett på 3-4 månader och inga problem med mottagning.
Går det att flytta routern i sidled, uppåt, vrida antennen osv?
Ny antenn verkar väl annars bra? Har för mig att de kostar en del. CO och Kjell har ju även de antenner, hos kjell står det att de passar till d-link, det står det inget om hos CO.
Det du skall kolla är hur mycket massa du har mellan dator och routern.
router
-------------------------------------------------------------------
Vägg Vägg Vägg Vägg Vägg Vägg Vägg Vägg Vägg Vägg
bra signal dålig signal
eftersom signalen går raka vägen och inte studsar så kan ett avstånd på 5 meter på var sin sida om en vägg innebära kanske en 3-4 meter tjock vägg
sen beror det på hur signalen från antenen är riktad, och detta varierar med olika antenner, från rundstrålande till riktade.
men som sagt positionen mellan enheterna är viktig.
kolla även om det finns nya "drivrutiner" till basenheten, dessa förstärker ibland signalen (ta backup på befintlig, ibland blir det sämre har jag märkt).
router
Vägg Vägg Vägg Vägg Vägg Vägg Vägg Vägg Vägg Vägg
bra signal dålig signal
eftersom signalen går raka vägen och inte studsar så kan ett avstånd på 5 meter på var sin sida om en vägg innebära kanske en 3-4 meter tjock vägg
sen beror det på hur signalen från antenen är riktad, och detta varierar med olika antenner, från rundstrålande till riktade.
men som sagt positionen mellan enheterna är viktig.
kolla även om det finns nya "drivrutiner" till basenheten, dessa förstärker ibland signalen (ta backup på befintlig, ibland blir det sämre har jag märkt).
Liknande trådar
-
Hemförstärkare/Antennförstärkare Televes 552202 - Sollentuna
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Hur bäst förstärka uteförvaringsplats?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Förstärka träbalk i tak
Lösvirke & Timmerhus -
Förstärka takstolar inför takomläggning.
Tak & Vind -
Köpråd wifi-förstärkare
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G