Byggahus.se

Förstärka mittbalk krypgrund

1. M
    Medlem · Stockholm · 84 inlägg

mag00

Medlem
    Halloj! Skulle behöva lite tips och råd.

Mitt hus har en undermålig konstruktion där golvbjälkarna i bottenbjälklaget (krypgrund) är 195x45 cc 60 med en längd på ca 6,7 meter, och stöds ungefär mitt på denna längd av en mittbalk på 195x45. Förutom att jag tycker att alla reglarna kanske borde ha varit lite kralligare, så är det stora problemet att mittbalken stöds av för få plintar. Därmed har den böjts ned en del. Det är riktbart med domkrafter, vilket jag redan börjat fixa med och gjort temporära stöttor medan jag ordnar med gjutning etc.

Min tanke är att sätta 3 st plintar utmed mittbalkens längd på 5,2 meter. Det innebär en spännvid mellan upplagen på 1,3 meter. Dessutom är jag inne på att skruvlimma på ytterligare en 195x45 på befintlig mittbalk för att förstärka denna, är det overkill? Andra tips och idéer?

Plintarna tänkte jag ordna så att jag gjuter en rejäl sula/klack och sedan ställer färdiggjutna plintar på denna och passar in med lämpligt mellanlägg. Det verkade enklare än att kapa och mura lecablock alternativt gjuta egen plint hela vägen upp (trångt att komma åt, mer åtgång av betong som jag måste blanda för hand osv). Det kan väl bara vara vertikal last på en sådan plint då mittbalken är infäst i alla riktningar och inte kan komma nånstans?

2. P
    Medlem · Östergötland · 253 inlägg

Patrik Lidstedt

Medlem
    Hej! Hur ser befintliga plintar ut och avstånd mellan dessa?

3. M

mag00

Medlem
    Mittbalken är 5,2 meter lång. I ena änden vilar den på en kraftvinkel som är bultad i grundmuren. Sen kommer nästa stödpunkt efter ca 4 meter, vilket i ärlighetens namn bara är en planka som vilar direkt på marken (obra så den ska såklart bort, men det är torrt och fint iaf), och sen en plint på 5 meter (sen fortsätter det med en annan mittbalk för nästa del av huset men den är redan uppstöttad ordentligt).

Alltså:
    vinkel i grundmur > 4 m (det är såklart här nedböjningen varit) > stöd mot mark > 1 m > plint. :cool:

4. M

mag00

Medlem
    För att svara lite på en av mina egna frågor...

Kollar man Träguidens tabeller för bärlinor och grundbalkar så tolkar jag det som att det absolut inte är overkill att dubblera 195x45 regeln med 1,3 m plintavstånd (enligt Träguiden ska det vara 2 st 220x45 med plintavstånd 1,5-1,85 meter beroende på virkeskvalitet). Overkill brukar ju också alltid vara bäst om man nu inte haft en konstruktör att räkna på det...
    https://www.traguiden.se/konstrukti...dbalkar-till-1-planshus/?previousState=110000

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.