Förstärka mellanbjälklag inför badrumsbygge. Funkar min lösning?

1k läst  28 svar

1. L
    Medlem Nivå 3
    Nu känns det lite tryggare...
    Tack så mycket för hjälpen! :)
    Då borde inte klinkers vara något problem, eller ska man köra det säkra, matta...?

2. J
    Medlem · Nivå 21
    Ur lastsynpunkt går det bra med klinkers. Jag personligen tycker däremot inte att man ska använda keramiska material som kräver tätskikt på baksidan på träkonstruktioner. Klinkers håller i 1000 år och tätskikten i 20. Det är mycket rörelser i trä.

• Laddar…
  3. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 12
    Samma praxis som allmännyttan i min stad kör. Ingen klinker på träbjälklag.

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Men det finns oerhört många hus med klinkers på träbjälklag, och det fungerar i de allra flesta fall. Och i de fall tätskiktet börjar läcka så är det oftast inte pga rörelser i träkonstruktionen (när det är rätt gjort).

5. L
    Medlem Nivå 3
    Ja, det är ju alltid en risk med kakel och klinkers att fogar spricker och i värsta fall släpp.
    Tätskiktet är jag inte så orolig för då jag ska köra med TarkoDry som är en ”plastmatta” avsedd som tätskikt under kakel/klinkers. Det går tom att byta ut plattor utan att förstöra tätskikt. Men du menar att den bara håller i 20 år?

6. L
    Medlem Nivå 3
    Så är det nog. Och kör man med fiberarmerat flytspackel så borde risken vara liten...

7. J
    Medlem · Nivå 21
    Golvens tätskikt brukar nog hålla. Det är framför allt övergångarna mellan golv och vägg som är känsliga. För mig är det mest en byggnadsfilosofisk fråga. Man bör inte kombinera material med så olika livslängder. Innan plastmattornas inträde var membranisolering med klinkers enda möjligheten att få ett tätt golv.

8. L
    Medlem Nivå 3
    Jo, men vad blir skillnaden i mitt fall som tänker använda TarkoDry tätskiktsmatta? Den har väl samma egenskaper som en våtrumsmatta? Bara det att den är avsedd för kakel/klinkers. Sen kör man ju mjukfog mellan golv/vägg.
    Då anser du även att klinkers/kakel går bort även på bottenplan eller?

9. J
    Medlem · Nivå 21
    Eftersom du frågade svarade jag. Du behöver inte fästa dig vid det särskilt. När man har sysslat med byggande under så lång tid som jag har gjort, utvecklar man en del käpphästar. Det är kombinationen kakel/klinkers och tätskikt som jag tycker har dålig hållbarhet i träkonstruktioner samtidigt som det är förenat med höga kostnader. Klinkers är annars ett bra material för t.ex. entréer. Den lösning för golvet som du nämner tror jag är alldeles utmärkt. Helst ska dock kakel och klinkers sitta på stenmaterial, då håller det hur länge som helst.

10. G
    Medlem · Nivå 6
    Har du funderat på att kortla och gjuta eps i bjälklaget? Det borde väl styva upp, minska rörelser och öka bärigheten. Eller är jag ute och cyklar?
    (Har samma funderingar med ett ca cc80 bjälklag i 5*5tum)

11. L
    Medlem Nivå 3
    Jag förstår hur du tänker. Jag är så inne i just mitt fall för tillfället så tänker inte på konstruktioner i allmänhet. Därför ser jag inte tätskiktet jag ska använda mig av skilja sig från plastmatta. Men har ännu inte bestämt mig. Klinkers känns mer gediget. Plastmatta är alltid synlig så man kan upptäcka eventuella skador i tid.
    Apropå lösningen med tvärbalken så samtalade jag med sakkunnig hos husleverantören idag. (Deras lösning är att man ska regla cc30 vid bygge av badrum, vilket i princip inte går av olika orsaker. Han höll med om det själv)
    Han tyckte vår lösning var genial. Jag säger vår för jag hade en idé som du och jag sen utvecklade tillsammans. Han pratade t.o.m. om att ta upp den lösningen i beskrivningen man får med i husleveransen om hur man färdigställer övervåningen. Det är en sån enkel och billig lösning som reducerar spännvidden så pass mycket.

• Laddar…
  12. L
    Medlem Nivå 3
    Nej. Nu när jag fått ner spännvidden så pass mycket och tänker armera, samt flytspackla med fiberförstärkt så känns det inte aktuellt. Sen måste du väl få till en bra blindbotten, samt plasta in allt noga för att slippa fukt i konstruktionen har jag för mig.
    Kanske en lösning i ditt fall, men inte i mitt.
    Har du också svårt att komplettera med reglar?

13. G
    Medlem · Nivå 6
    Japp.
    Jag har dock blindbotten i form av 1tum spåntade brädor.

14. L
    Medlem Nivå 3
    Ja det borde ju vara stabilt.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: