Byggahus.se

Förstärka grund för nytt uterum

1. M
    Medlem Nivå 5
    Hej!

Har ett nytt inglasat uterum (7x5m) på G från Willab Garden till våren och behöver förstärka upp mitt trädäck då det idag endast står på marksten. Nuvarande trädäck är ca 100kvm stort och tanken är att endast förstärka upp med plintar på delen där uterummet ska stå och behålla resten på marksten.

Det jag funderar över är hur plintdimensioneringen behöver se ut och om det räcker med att sätta plintar vi de så kallade bärande punkterna/ramen på uterummet, plus nån extra i mitten, enligt skissen nedan? Resten bärs upp av marksten likt idag.

Bärlina mot husvägg eller sätta fler plintar?

Bifogar bild från willab garden på stommen.

2. J
    Medlem · Nivå 24
    Det är en något ofullständig skiss, men om man antar att taket bärs upp av två bärlinor, en i bakkanten som är fäst i huset och en i framkanten som vilar på de tre pelarna, så behöver du förstärkta plintar endast under de tre främre pelarna.

3. M
    Medlem Nivå 5
    Det stämmer med bärlinorna som du beskriver för taket. Däremot känns plintar endast fram klent då glaspartierna väger en hel del, eller?

4. J
    Medlem · Nivå 24
    Nej glaspartierna är inte så tunga. Det som väger är snön som kommer att hamna på taket och som ska föras ner till marken via de tre pelarna (och husfasaden).

5. M
    Medlem Nivå 5
    Om det räcker med att förstärka upp de tre främre pelarna med plintar så blir det ju en ganska enkel justering :)

Läste runt lite på olika trådar tidigare och då var tumregeln att uterum måste stå på plintar för att det ska vara mindre känsligt för sättningar och klara all vikt.

6. J
    Medlem · Nivå 24
    Det är svårt att föra diskussionen längre utan att veta mer exakt hur stommen ser ut, men i princip kommer det att stå på plintar. Det måste väl finnas någon sorts syll som hänger ihop med resten av stommen?

7. M
    Medlem Nivå 5
    Ja, här är en halvdan bild på nuvarande konstruktion där uterummet kommer stå.

8. J
    Medlem · Nivå 24
    Jag tänkte mest på WillabGarden paketet. Ditt däck ser lite klent ut, men det kan vara en synvilla. Jag behöver veta dimensioner, c/c-avstånd och plattavstånd för att kunna säga mer.

9. M
    Medlem Nivå 5
    Bifogar monteringsanvisningar för stomme, tak, glasdörrar och balkar.

De undre bärlinorna ligger med 1m mellanrum och de övre med 60cc.

10. V
    Medlem · Nivå 13
    Jag har byggt ett gäng uterum. Jag hade förstärkt med plintar i framkant och ev bakkant beroende på hur bakre bärlinan sitter fast.
    Hade även satt extra plint på mitten på kortsidorna. Sen är det jätteviktigt att allt är i våg. Du har väldigt lite justermån på skjutdörrar. Var noggrann i början så går allt lättare med bygget.

11. M
    Medlem Nivå 5
    Kanske räcker med något i den här stilen? Kombinerat med resten på plattor så klart.

12. V
    Medlem · Nivå 13
    En plint till framtill då du får 3.5 meter mellan plintarna vilket är för långt.

13. J
    Medlem · Nivå 24
    Det är inte riktigt kristallklart för mig vad som ingår i satsen från WillabGarden. Antagligen är det så att du antas fixa grunden själv. Jag återkommer till vad det får för konsekvenser. Limträstommen som bär upp taket, dvs stolpar och limträbalkar, är vad jag kan se korrekt dimensionerad för rummets storlek och den aktuella snözonen. De tre stolparna i farmkanten måste ha ordentliga stöd. Mittstolpen kan få en maxlast på ca 26 kN, dvs 2600 kg. Om du ska fixa grunden själv finns normalt två lösningar. Antingen murar du med lecasten eller så använder du tryckimpregnerat virke. Det senare är förmodligen enklast i ditt fall. Hur många stöd du behöver ha för detta limträ beror på vilka virkesdimensioner du väljer. Väljer du 45x220 C 24 på virket behöver du ha ett stöd på mitten längs sidorna och ett stöd i framkanten i vardera facket mellan de tre stolparna. Det är möjligt att du kan utnyttja ditt befintliga däck för grunden. Jag behöver även veta tvärsnittsmått på bärlinor och bjälkar för att kunna bedöma det.

14. M
    Medlem Nivå 5
    Det stämmer att man ska fixa grunden själv och att dtommen kommer exaktkapad för vald dimension på rummet.

Nuvarande bärlinor är 45x145.