Byggahus.se
Mitt avlopp (50mm) i badrumsväggen kommer ner i golvregeln (50x210). Skulle behöva karva ca 30-mm av golvregel.

kan jag slå på en regel på utsidan som jag karvar 20mm i?

därmed skulle jag ha en ”ny” regel på 95x210mm som jag har ett uttag i på 50mm.

Låter som du får i stort sätt samma hållfasthet i bjälken efter ingreppet. Är va-stammen nära upplaget för golvregeln? Om ja då är det helt ok!

Det är en krypgrund under. Anledningen till min fråga är att jag

1) rädd om centimeterna i badrummet.

2) Jag skulle kunna flytta väggen så jag får några centimeter mindre badrum men det skulle även medföra att de gamla elledningarna (VP-rör) kommer ner från taket utanför väggen.

Schematisk bild av tvärsnitt för bjälklag med dimensioner, visar både 50x210mm och 45x195mm reglar samt utrymmet ovanför.

Det som kommer ner från taket är 4-5 VP-rör. flyttar jag väggen innåt badrummet hamnar dessa utanför den nya väggen. Måste ta upp ganska mycket för att flytta böjarna från taket. Tänkte det var lättare att modifiera golvregeln.
Schematisk ritning som visar VP-rör från taket i relation till en flyttbar vägg och golvregel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D Derbyboy skrev:
Det är en krypgrund under. Anledningen till min fråga är att jag

1) rädd om centimeterna i badrummet.

2) Jag skulle kunna flytta väggen så jag får några centimeter mindre badrum men det skulle även medföra att de gamla elledningarna (VP-rör) kommer ner från taket utanför väggen.

[bild]
Är detta en bild ovanifrån? I så fall är det inga som helst problem att göra på detta vis. Skruvlimmar du 45x195 regeln så får du t.o.m. bättre bärighet än innan.

Ja, bild i inlägg 3 är ovanifrån.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.