Byggahus.se

Förstärka en bångnad golvbjäke med heabalk

1. A
    Medlem Nivå 12
    Jag har rivit ut innertaket i källaren och det är en golvlbjälke som är skarvad med en relativt klen u ståklprofil under, 3-4cm. Det hela bångnar några cm och jag tänkte förstärka allt med att sätta en ny HEA inte nödvändigtvis lyfta allt för vem vet vad jag knäcker inne i huset (som förövrigt bara är ett skal i nuläget).

Spännvidden är 2.5m och jag har väldigt liten känsla för hållfastighet i balkar... en 100HEA skulle gå att få upp och peta in så den vilar på grundmurarna. Hur mycket håller denna för om den har ett tryck på mitten? Läst runt angående detta och svaren är minst sagt komplicerade... "Man får räkna på nedböjning" osv osv... Men jag vill bara få ett humm om hållfastigheter så jag kan göra en säker överdimensionering .:)

Kan någon säga om det är vad som krävs för låtsäga 1-tons tryck mitt på en 2.5meters balk som har ett upplag på 10cm i vardera ände? Funkar en Hea 100?? 2st?? en hea 140, HEa 200...??? jag har 0 koll...

2. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Vad är det ovanpå?

För dina 1000 kg håller hea 100

3. Enk Projektet
    Medlem · Nivå 14
    Hur tjockt är bjälklaget?
    Kan det inte gå att bara limma och spika plyfa på varje sida av den bef regeln?

4. A
    Medlem Nivå 12
    ovanpå är det ett trägolv I ett litet rum med spännvidd 2.3m och golvbjälkar (gamla timmerstockar) på lite varierad cc 50-80 som bär upp det. Därefter kommer det en innervägg som har okänt tryck på sig men någon bärighet verkar den ha iaf. 1 ton va bara en siffra jag slanged ur mig för att få en känsla för vad en hea 100 klarar.

Det kanske funkar att bara limma och spika plyfa vem vet... ja vill bara överdriva lagom mycket så jag kan vara säker på att det håller till 110%