Byggahus.se

Förstärka bjälklag med stålbalk

1. S
    Medlem · Västra Götalands · 4 inlägg

sssofia

Medlem
    Hej! Jag har ett sviktande mellanbjälklag i mitt timmerhus byggt 1910. Jag har blivit rådd av en konstruktör att förstärka den sviktande bjälken med en upe-balk på båda sidor. Någon som gjort något liknande och kan komma med råd? Hur fäster jag balken i ytterväggarna tex?

2. M
    Medlem · 37 inlägg

Mahnils

Medlem
    Hej

Blir lite konfunderad, du skriver att mellanbjölklaget sviktar men sedan att du ska förstärka bjälken ? Är det hela bjälklaget eller endast en bjälke. Men hur det än ligger till så kommer hela börja svikta med tid pga träets plasticitet och deformationer. Så åter till din fråga. Att fästa en stålbalk i ytterväggarna på ett timmerhus kan göra mer skada än nytta. Mitt råd är fristående pelare vid yttervägg som bärande balk ligger ovanpå.

Mvh

3. J
    Medlem · Blekinge · 9 705 inlägg

justusandersson

Medlem
    Det behövs en tydligare redovisning om du skall få några vettiga råd. Jag antar att hela bjälklaget behöver en extra bärlina på tvärsen för att minska svikten. Jag håller med Mahnils att det inte är lämpligt att fästa en stålbalk i en timrad yttervägg, särskilt inte om det är liggande timmer. Generellt sett tycker jag man skall vara försiktig med att föra in stål i träkonstruktioner. Det finns situationer där det är enda lösningen, men trä och stål har väldigt olika egenskaper.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.