Jag ska installera bergvärme. Vill placera pumpen så att kollektorslangen behöver ta sig förbi en bjälke i taket i det källarutrymme där installationen ska ske, se foto. Pga. förhållanden på utsidan kan jag inte dra in kollektorslangen i huset på andra sidan bjälken. Installatören vill att slangarna ska dras horisontellt utmed taket.
Då blir det tal om håltagning genom bjälken. Med isolering blir det väl tal om 75-80 mm Ø på hålen.
Bjälken mäter 145 mm (höjd) x 125 mm (bredd).
Hålen lär placeras långt till vänster nära stödet i muren.
Hur bör jag tänka kring förstärkning?
Skruvlimma rejäla vinkeljärn på varsin sida om de undre kanterna? Vinkelstöd mot insidan muren?
Då blir det tal om håltagning genom bjälken. Med isolering blir det väl tal om 75-80 mm Ø på hålen.
Bjälken mäter 145 mm (höjd) x 125 mm (bredd).
Hålen lär placeras långt till vänster nära stödet i muren.
Hur bör jag tänka kring förstärkning?
Skruvlimma rejäla vinkeljärn på varsin sida om de undre kanterna? Vinkelstöd mot insidan muren?
Medlem
· Stockholm
· 4 332 inlägg
Hej
Behövs det verkligen isoleringen inuti träet?
Annars är det väl bara golv ovanpå balken?
Det borde gå att borra hål utan större problem om man håller sig mitt i balken då balken måste vara mer styv än stark, givet att det bara är golvbelastning den tar upp.
Annars skruvlimma i flera lager och förstärk.
/W
Behövs det verkligen isoleringen inuti träet?
Annars är det väl bara golv ovanpå balken?
Det borde gå att borra hål utan större problem om man håller sig mitt i balken då balken måste vara mer styv än stark, givet att det bara är golvbelastning den tar upp.
Annars skruvlimma i flera lager och förstärk.
/W
Tack för svaret.Workingclasshero skrev:
Ja det är golv ovanpå. Reglar tvärs bjälken och på dessa golvspån och så vidare...
Enligt installatören behövs isolering även där. Jag är benägen att hålla med, vill ju inte riskera att där blir någon kondens som riskerar sugas upp av träet, om än aldrig så lite.
Borra mitt i känns inte som ett alternativ, installatören ville undvika böjar så långt det är möjligt. Hålen behöver alltså sättas i överkant bjälken.
Ja, isolering behövs absolut, annars blir det kondens och efter några decennier har balken ruttnat av...M Mlwd skrev:Tack för svaret.
Ja det är golv ovanpå. Reglar tvärs bjälken och på dessa golvspån och så vidare...
Enligt installatören behövs isolering även där. Jag är benägen att hålla med, vill ju inte riskera att där blir någon kondens som riskerar sugas upp av träet, om än aldrig så lite.
Borra mitt i känns inte som ett alternativ, installatören ville undvika böjar så långt det är möjligt. Hålen behöver alltså sättas i överkant bjälken.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Förstärka träbjälklag med en till bjälke
Byggmaterial & Byggteknik -
Förstärka hanbjälke som bågnar innan isolering med iCell av vindsbjälklag?
Tak & Vind -
Hyvla golvbjälke 10mm och sedan förstärka
Lägga golv på vinden, förstärka takbjälke?
Förstärka bjälke i bärande vägg.
Byggnadsfysik