Byggahus.se

Första uppsättning verktyg

1. orom
    Medlem · 2 inlägg

orom

Medlem
    Efter ett yrkesliv där vi från början körde med sladdmaskiner men gick mer och mer över till batteri dito. Så har jag insett att det som gäller är batterimaskiner. Däremot så bör man satsa på ett kvalitets märke. Så när jag började köpa åt mig själv. Så köpte jag första verktyget med två batterier. Sedan under åren har jag köpt verktyg eftersom, men utan batterier av den anledningen att få använda dom två batterierna jag har så mycket som möjligt. Det är tror jag det bästa sättet att få ut det mesta av batterierna. Och nu har jag haft maskinerna i över 10 år och aldrig behövt köpa något nytt batteri. Så satsa på ett kvalitets märke så kommer du bli nöjd. Kan nämna att där jag jobbade så tror jag att vi har provat alla kvalitets märken men även nått billigare. Men det lönar sig att köpa lite bättre grejer.

• Laddar…
  2. K
    Medlem · Falun · 977 inlägg

KungAnka

Medlem
    Slipmaskiner skulle jag nog inte vilja ha med sladd. Och för mig finns ingen mening med att ha batteridriven kap och gersåg eller bordssåg, jag har alltid tillgång till eluttag. Däremot handhållna sågar hade jag gärna haft batteridriven, i alla fall en. Vinkelslip har vi både batteri och sladd på jobbet, den med batteri är smidig men för klen ibland, hade jag bara en skulle det lätt va med sladd. Dyckertpistol, önskar att jag kunde byta min tryckluftsdrivna mot batteri, drygt att släpa fram kompressorn bara för att sätta upp lister.

Första gången man tar in en hantverkare så inser man att det där verktygskitet var rätt billigt i sammanhanget. Synd bara att paketen alltid har så konstig sammanställning.

• Laddar…
  3. Belmlu
    Renoveringsnovis · Skåne · 190 inlägg

Belmlu

Renoveringsnovis
    Jag skaffade hela paketet när det kom på kampanj i samband med att jag blev husägare för ca 1 år sedan. Så många andra kostnader förknippat med husköp att det inte var värt att köpa proffsgrejer. Här fick jag allt för vettigt pris där jag kan prova mig runt och lära mig. När det sen går sönder börjar jag komplettera med bättre verktyg.

Däremot satsade jag på kvalité gällande handverktyg som skruvmejslar, hammare och så vidare då jag tänker att detta hänger med på ett annat sätt. Köpte detta allteftersom kampanjer kom eller det fanns behov.

• Laddar…
  4. K

KungAnka

Medlem
    Edit: Slipmaskiner skulle jag inte vilja ha med BATTERI. Anledningen är att man kör så länge att maskinen blir varm.

5. Forlowt
    Utsliten · 603 inlägg

Forlowt

Utsliten
    Därför man har fler :rofl:

6. D
    Medlem · 1 297 inlägg
    Det är ju bara skruvdragaren som behöver vara sladdlös. Jag skulle börja med skruvdragare, kapsåg och slipmaskin, du klarar dig långt med det. Köp kvalitetsverktyg.

• Laddar…
  7. K

KungAnka

Medlem
    Jag har 4 batterier, men slipmaskiner går tungt och mycket hos mig. En liten oscillerande plutt kanske hade varit trevligt med batteri, men det är ju inte den man köper först.

8. P
    Verktygstokig · Västernorrland · 1 663 inlägg

pleqtiz

Verktygstokig
    Nej 3 :) Metabo har just släppt en med :)

9. ÅkeSun
    Medlem · 78 inlägg

ÅkeSun

Medlem
    Behov, budget och intresse förändras över tiden. En bra startuppsättning kan öka på intresset, men budget kommer alltid bromsa.
    Såga rakt, såga krokigt, mäta, skruva, spika, limma, slipa och måla täcker de flesta grundbehoven.
    Cirkelsåg, sticksåg, måttband, långt vattenpass, BRA skruvdragare, några skruvtvingar, oscillerande slipmaskin och färgskrapor täcker nog de flesta behoven i början. En joker i leken är "Parkinson", multiverktyget. Det fixar en hel del småsaker som inget annat verktyg kan.
    Min största miss i början var bristen på arbetsplats. Det kunde ta hur mycket tid som helst att leta rätt på verktygen när dom var utspridda över hela gården!
    Ett skåp för alla verktyg och skruvar samt en enkel arbetsbänk gör livet så mycket enklare. Finns allt på plats i skåpet kan man ta sin trasiga stol till bänken och limma ihop den på nolltid.
    Budget: Vill man betala 250 eller 2500 för en sticksåg? Jobbade jag som yrkessnickare skulle jag inte våga visa mig med den billigaste, men man kan få hela den ovanstående uppsättningen för 2500 på Jula...Mina Julagrejor håller för mina behov (pensionär och hobbysnickare).
    Några billiga skitmaskiner har jag lyckats mörda. Sticksågen tog slut när jag byggde husbilen. Bandslipen tog slut efter lång och trogen tjänst. Biltemas billiga batteriskruvdragare packade ihop efter bara nio år!

• Laddar…
  10. Forlowt
    Utsliten · 603 inlägg

Forlowt

Utsliten
    Jag vill ha nya
    Bosch Excenterslip GEX 18V-125 L:heart::heart:

11. Frustrator
    Verktygstokig · Halland · 4 754 inlägg

Frustrator

Verktygstokig
    Men det blir väl ändå att fästa dammsugarslangen till den? Då kan man lika gärna ha kabel med..

• Laddar…
  12. Forlowt
    Utsliten · 603 inlägg

Forlowt

Utsliten
    Vidga fina vyer, man står väl inte på samma plats hela livet och slipar ?

Med batteri slipper man ockupera ett uttag och belasta fasen som dammsugaren eventuellt ligger på. Men... Sladd plus slang är fortfarande mer än bara slang

13. K
    Medlem · 34 inlägg

kallabaz

Medlem
    Jag kör "proffsverktyg" i jobbet som installatör.
    När jag började bygga ut och om hemma använde jag jobbets verktyg, men de fina dewalt- och makitaverktygen dog och jag fick dåligt samvete för att jag körde slut på jobbets verktyg.
    Hade panik en helg när jag stod med kranbil och verktygen gick sönder, köpte Meec Multiseries.

Fungerade klart över förväntan, och rent hållbarhetsmässigt har de klarat sig bättre än Dewalt och Makita.
    Ergonomin hänger inte riktigt med och man får välja ett större verktyg för att få mer kraft.
    Från början var tanken att bara klara av den där helgen, men de har hängt med i 2 år med hårt arbete och dagligt skruvande och sågande.

Varning för sticksågen, den är katastrof, köpte mig en äldre blå bosch med sladd.
    Kap och geren likaså. Köpte en Metabo med stativ på hjul.
    Cirkelsågen är svag men fungerar för de flesta arbetena. För värre arbeten har jag en sladdmakita.

• Laddar…
  14. Forlowt
    Utsliten · 603 inlägg

Forlowt

Utsliten
    Menar du att meec håller bättre än proffs maskiner ? T.ex DeWalt och Makita ?

15. K
    Medlem · 34 inlägg

kallabaz

Medlem
    Det säger jag inte. Jag har säkert haft tur.
    Just nu ser jag det som att jag betalar för tjänsten att ha verktyg under tre års tid, eftersom garantin är så lång.
    Har haft ett batteri som gått sönder, fick ut ett nytt utan problem.
    Men de är absolut inte så dåliga som alla säger. Och jämfört med ryobi tycker jag att de är helt klart bättre och mer prisvärda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.