Vad är det de faktiskt testat då? Att nätavgifterna kommer behöva gå upp när vissa nätnyttor inte automatiskt skapas av all slags produktion har ju varit känt länge. Så att nätkostnaden behöver gå upp om de som faktiskt levererar dessa tjänster ska ha betalt för dem är ju inget konstigt.

Är det det som sker eller något annat? Eller vet ni inte vad ni skriver om?

Dyrt vid belastning.
Typ dyrt hela vinterhalvåret och billigt sommarhalvåret när folk gör annat än lagar käk och duschar.

Det var ju bra... skruva tillbaks klockan.

Som jag tolkar det så kan man på detta sätt föra över mer el i ledningarna. Detta leder till dyrare priser när Europa har högre priser och lägre priser när vi har höga priser.

Men eftersom det är svårt att förstå hur priserna sätts så blir det sämre på många sätt och vis.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
N
Det är väl meningen att "vanligt" folk inte skall använda el i framtiden. Avgifter, skatt och så moms som lök på laxen.
Vi får väl se vad effekttarifferna som skall vara införda senast 2027 kommer att innebära.

• Gilla
Lullejulle och 4 till
  • Laddar…
F
N Nalleman64 skrev:
Det är väl meningen att "vanligt" folk inte skall använda el i framtiden. Avgifter, skatt och så moms som lök på laxen.
Vi får väl se vad effekttarifferna som skall vara införda senast 2027 kommer att innebära.

Jag kan dock tycka att det är orimligt att vanliga svennar ska slösa el på spabad och pooler.

• Gilla
  • Haha
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Nya metoder ska testas för ett mer effektivt elnät – kan leda till högre kostnader.

Du kan läsa artikeln här: Första test visar på dyrare elpriser med nya elsystemet
Ja, det var väl ingen som trodde att branschen skulle hitta på en metod som innebär att de skulle tjäna mindre pengar? :rolleyes:

• Gilla
Ov3rkyl och 11 till
  • Laddar…
N
F Fideliox skrev:
Jag kan dock tycka att det är orimligt att vanliga svennar ska slösa el på spabad och pooler.
Ja det skall givetvis vara förbehållet de som har det gott ställt. (Eller lever på lånade pengar).
Detta sagt av en som inte har det minsta intresse av vare sig spabad eller pool.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det handlar om att kunna nyttja nätet effektivare. Så att flaskhalsarna blir mindre. Jag har svårt att se det som något negativt.

• Gilla
Wigert
  • Laddar…
N
D Daniel 109 skrev:
Det handlar om att kunna nyttja nätet effektivare. Så att flaskhalsarna blir mindre. Jag har svårt att se det som något negativt.
Att det blir dyrare för dem i SE3 och SE4 är givetvis också positivt.
Detta är alltså inget jag hittat på - uppgiften kommer från Energiföretagen.
https://www.svd.se/a/Kn1xge/smartare-nat-kan-ge-annu-dyrare-el

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Det blir ju en naturlig följd när man har lägre elpris än andra elområden.

N Nalleman64 skrev:
Vill du utveckla vad du menar med effekttarifferna som skall införas senast 2027?

Jag tror jag ska gå över till oljepanna och dieselkraftverk och gå off-grid.

Mest som ett statement. Jag har råd.

• Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.