Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Första takomläggningen - Kom med din input

  1. Viktor.J
    Renoverare · Saltsjö-boo (Blekinge exil) · 1 516 inlägg

    Viktor.J

    Renoverare
    Hej,

    Önskar viktig input från er kring några punkter som jag inte riktigt hittar bra svar på. Jag ska försöka ställa upp frågorna så tydligt som möjligt. Kommer säkert komma på flera så småningom.

    Bakgrund:
    Hus från 1945, taket har aldrig bytts. Tegelpannor dubbelkupiga, typ Vittinge T11 men inte identiska.
    Jag ska byta taket själv och har aldrig bytt ett tak innan men är ung och normalt händig. Jag har renoverat hela övervåningen med en ganska omfattande renovering.

    Frågor:

    • Underlagspapp eller Underlagsduk ?
      Jag var inne på Mataki halosten Steel, men blir lite rädd av att det bara är YEP 1800. Så kollade på underlagspappen YAP2200 som är tätare om jag förstått det rätt. Men den är inte diffusionsöppen och kräver därför ventilerade utrymmen på andra sidan. Och jag är tveksam till om min vind räknas som ventilerad. Jag har försökt hitta för och nackdelar för papp eller duk men tycker det är svårt. pappen är tåligare som jag förstår det men duken är lite smidigare ? Kvaliteten i kombination med att jag inte lagt ett tak innan är viktigast så finns det några tipps om produkter eller tankar så mottages det tacksamt :)
    • Ventilerad kallvind ?
      Vi börjar med de svåraste frågan :) huset är från 1945 och så vitt jag förstår så är det en kallvind som inte är ventilerad. Det finns ett litet fönster på vinden från byggåret så lite läckage kanske det finns. men takfoten är "tät". Isoleringen är Kutterspån (180mm). Kutterspånen är upptryckta mot takfoten och där finns det en del svart mögel på råsponten. Överlag så är råsponten OK, små svarta stråk finns på några plank men det gjorde det överallt i huset. Fukthalten i råsponten är ca 11%. Så frågan kring att ha en ventilerad vind finns. Jag har renoverat med ångbroms i innertaken upp mot vinden, dessutom har vi satt in mekanisk ventilation (i dagsläget 20 l/s). Så även om vi numera trycker in mera fukt i huset så hoppas jag majoriteten tas omhand av ventilationen. Men vad tror ni, ska man ventilera vinden ? Jag har läst på mycket men det finns ju inga tydliga svar vad jag hittar, och ingen som verkar kunna ge tydliga svar :) Och kanske viktigaste frågan, går det att ventilera i efterhand om man om 2 år skulle komma på att det hade varit bättre ?
    • Är nocken luftad ?
      När vi ändå är inne på ämnet, är min nock luftad på något "gammalt sätt". Jag tycker nock konstruktionen känns väldigt enkel. råsponten går upp och möter varandra i nock, sedan papp och thats it. Inifrån vinden kan man se igenom via glipor på sina ställen. Så även om vinden kanske inte är ventilerad så är den ju knappst "tät" :)
    • Halva taket åt gången - långsida ? Isåfall räcker väl en byggställning ?
      Grannen som är snickare berättade att de brukar ta halva taket åt gången för att kunna dra över pressening om det blir dåligt väder. Men då menar man väl en "långsida" åt gången? Tänker att montering av underlagspapp, byta ut delar av råspont etc. Blir svårt om man går på kortsidan alltså exponerar två sidor av taket ?
    • Byggställning, räcker en långsida ? Sele ?
      Jag har funderat på det är med byggställning. Det är ju en ganska stor kostnad och anledningen till att jag gör det själv är för att hålla nere på kostnaderna. Men jag vill samtidigt inte göra det kämpigare än nödvändigt. Jag kommer inte kunna beställa takpannor och material med sådan precision att de kan levereras upp på ställningen. Så jag tänker att ställningens syfte blir säkerhet och möjlighet och smidigare att jobba längs med kanterna. har jag missat något ?

      Min tanke som jag önskar input på är följande:
      Börjar med en långsida för att kunna täcka över vid dåligt väder (se punkt ovanför). och börjar då med den låga sidan (höger i bild). Då kan jag sätta en byggställning längs med hela den långsidan. och när denna sidan sedan är klar så flyttar jag ställningen runt till andra sidan. Alltså ingen ställning runt hela huset och ingen på kortsidorna. Utan bara en långsida åt gången. Jag hade istället tänkt att ha en sele om det blir för "läskigt" :)
      Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
      upload_2021-7-5_15-10-26.png
    Tankar ?
    • Hur bedöma om råsponten är ok ?
      Som jag nämnt så finns det stråk av mögel på råsponten. Först vad jag inne på att byta allt. Men det känns ändå fel om det inte behövs. De flesta jag pratat med hävdar att bedömningen görs bäst utifrån när pappen är borta. Men hur gör jag det bäst ? jag tänker att det typ bara går att kontrollera ockulärt nu, råsponten i sommarvärmen lär vara torr ändå.
    • Hur mycket spill av tegel ?
      Ingenstans hittar jag lämplig mängd av spill ? Det är ett enkelt tak med endast en genomföring för murstocken. ventilation går genom murstock och avluftning sker inte genom taket. Så vad är då ett lämpligt mått ? 10-15-20% ?
    • Kapar man pannan i bredd och höjd ?
      V
      ad gör man om dimensionerna inte riktigt lirar med pannorna. På höjden finns det ju angivelser för högsta och minsta avstånd på läkten, så jag antar att det löser man då. men på bredden ? Där finns det ju oftast en liten "buffertzon" men om det inte räcker då ? Använder man sig av halvpannor ? eller sågar man dom också ?
    • Hur göra om det inte är korrekt CC mellan takstolarna ?
      Då huset är byggt 1945 så är det inte CC60 mellan takstolarna. Så hur spikar jag då ströläkten ? på cc 60 ändå och därmed missar takstolarna ? Eller spikar jag på takstolarna och får ett längre CC ? Eller tar jag på takstolarna och mellan takstolarna och därmed får ett kortare CC men på varje takstol ?
    • Fotplåt ? ibland ser den enkel ut, ibland väldigt omfattande
      Jag har svårt att hitta lämplig beskrivning på fotplåten och dess konstruktion. Mataki har en produkt som verkar vettig, men många andra har det inte. Ibland skruvas plåten bara mot råsponten och underlagsduken limmas mot plåten. hade varit fint om någon med erfarenhet vet mera.
    • Skorsten anslutning
      Jag har en murstock så plåtsättare behöver komma dit för att slutgöra. Men det är väl ingen stress med det förutsatt att pappen är rätt lagt och pannorna sitter där? Kan man täta runt om provisoriskt på något smart sätt ? Vill inte behöva stressa med att få dit plåtslagare.
    • Stege till Skorsten
      Kan man montera den i efterhand ? Tänker att arbetet som sådant kommer vara tillräckligt omfattande så hade man kunnat få dit taket och sedan tagit stegen i lugn och ro en stund efter hade det varit fint.
    Övergripande information om sidor för information etc. Mottages tacksamt.

    Tack på förhand !



     
  2. Viktor.J
    Renoverare · Saltsjö-boo (Blekinge exil) · 1 516 inlägg

    Viktor.J

    Renoverare
    OBS: man behöver inte kunna svara på alla frågor för att svara :) OBS
     
  3. Rickard.
    Medlem · Riktiga Norrland · 4 238 inlägg

    Rickard.Premiumikon: Cirkelsåg

    Medlem
    Fråga 1.
    Du missförstår nog vad produkterna är och skulle nog må bra av att åka förbi en bygghandel och bara känna och klämma lite för att förstå. Haloten steel (eller någon av konkurrenternas variant) är troligtvis det bästa icke svetsbara underlag du kan få tag på i Sverige ur nästan alla avseenden. Mängden asfalt vilket nuffrorna står för berättar inte hela sanningen.

    YEP (alla dukar och yep2500) har t ex mycket högre kvalité i asfalten än YAP vilket gör att dom lyckats göra väldigt tunna dukar som ändå verkar funka. (tycker inte nödvändigtvis att man behöver jaga efter den absolut tunnaste)

    Det finns ingen diffusionsöppen papp eller duk utan då är det en plast/väv som används och i regel är den inte gjord att ligga på råspont.
     
  4. Viktor.J
    Renoverare · Saltsjö-boo (Blekinge exil) · 1 516 inlägg

    Viktor.J

    Renoverare
    Tack. Det är svårt att hitta information som förklarar skillnaderna, nu vet jag inte hur bygghandeln ser ut där du bor men häromkring så har de sällan koll på deras egna sortiment :)

    Hur som, jag har landat i att det blir Haloten Steel. Dels för att den verkar bra och smidig, men också för att Mataki har en hel del andra smidiga produkter och filmer på nätet. Att det inte är diffusionsöppen tänker jag att jag löser genom att sätta en luftspalt vid takfoten upp till isoleringen (och en bit till) så att den delen också kan luftas.
     
  5. pelle plåttak
    Verktygstokig · Estocolmo · 677 inlägg

    pelle plåttak

    Verktygstokig
    köp en begagnad ställning på blocket

    sälj den när du är klar
     
  6. Viktor.J
    Renoverare · Saltsjö-boo (Blekinge exil) · 1 516 inlägg

    Viktor.J

    Renoverare
    Jag har hört att många gör så, men jag hyr en ändå. Kostnad 4k för 2,5 vecka.
    Har kollat lite på blocket men jag har ett tidsfönster på 2,5 vecka att göra detta så jag kan inte vänta på att rätt ställning dyker upp. och då kostnaden för hyra var ganska så låg, så är det en smidig kompromiss tänker jag :)
     
  7. Viktor.J
    Renoverare · Saltsjö-boo (Blekinge exil) · 1 516 inlägg

    Viktor.J

    Renoverare
    • Underlagspapp eller Underlagsduk ?
      Jag har nu beställt Mataki Haloten steel easyfix. Det verkar vara en kvalitetsduk som dessutom är godkän för klammer (smidigt för mig som saknar spikpistol). Så detta är utrett :)
    • Ventilerad kallvind ?
      Det blir ingen ny ventilation. Däremot läkt och masonit vid takfoten för att få lite luftning vid isoleringen.
    • Är nocken luftad ?
      Oklart svar i frågan. Rimligen så blir det tätare nu iallafall. vet ej om det är bra eller dåligt
    • Halva taket åt gången - långsida ?
      Frågan kvarstår, någon ? :)
    • Byggställning, räcker en långsida ? Sele ?
      Frågan kvarstår, någon ? :)
    • Hur bedöma om råsponten är ok ?
      Frågan kvarstår, någon ? :)
    • Hur mycket spill av tegel ?
      Räknade med lite spill. i värsta fall så säljer Bauhaus lösa pannor.
    • Kapar man pannan i bredd och höjd ?
      Frågan kvarstår, någon ? :)
    • Hur göra om det inte är korrekt CC mellan takstolarna ?
      Frågan kvarstår, någon ? :)
    • Fotplåt ? ibland ser den enkel ut, ibland väldigt omfattande
      Jag gör som mataki rekomenderar. dvs Mataki fotplåtsremsa - Takfotsplåt - Klister och sedan duk.
    • Skorsten anslutning
      Frågan kvarstår, någon ? :)
    • Stege till Skorsten
      Frågan kvarstår, någon ? :).
     
  8. H
    Medlem · 12 inlägg

    Hemada

    Medlem
    Jag la om mitt tak på ca 200 kvm förra sommaren, hade ingen erfarenhet sen tidigare. Är inte proffs men ska försöka bistå lite med min erfarenhet :)

    Byggställning är väldigt skönt att ha, båda för trygghet och arbetsmässigt. Jag hade på alla sidor med takfot.
    Skulle starkt rekommendera att beställa takpannorna med upplyft, alltså att dom hissar upp hela pallen med takpannor så står man där uppe å plockar av. Är jobbigt nog kan jag säga :) Även om du inte kan tajma på dagen så gör det ju inget om du ändå har fått på takpappen.

    Återigen, är ingen expert, men det brukar synas ganska tydligt där sponten är lite sämre. Prova sticka lite med en kniv om det finns mörka partier, om det är murket eller liknande går det ganska lätt att gröpa ur och behöver bytas.

    Du kan ju ganska enkelt räkna ut hur många du har idag, sen lägg på lite extra :) Det kommer alltid vara trasiga pannor vid leverans (som du kan reklamera) eller som går sönder under arbetet. Om det skulle bli över brukar du kunna lämna tillbaka eller sälja på blocket.

    På mina pannor hade man lite spelutrymme på varje panna på några mm, så det är egentligen bara lägga en testrad för få ihop det, funkade för mig iaf :) Jag köpte också halvpannor för säkerhetsskull, men det visade sig vara onödigt (vilket jag också inte kunde lämna tillbaka pga "specialbeställning")

    Tycker det brukar stå ganska väl beskrivet. För min del så kapade jag till en 30cm takpappsremsa som jag först la längst med foten, sen fotplåt på denna remsa sen började de riktiga takpappen en bit upp på fotplåten.

    Min plåtis gjorde allt i efterhand, så klart att det är smidigare för dom om det kan göras samtidigt, men det är absolut görbart. Jag satt tillbaka den gamla plåten och tätade så gott jag kunde tills det blev ordentligt åtgärdat. Har man gjort underlagsjobbet bra så ska det inte vara några problem.

    Du kan sätta dit sånt i efterhand, se till att du inte spika/skruva fast de pannorna du vill flytta bara. :)

    Lycka till! :)
     
  9. Viktor.J
    Renoverare · Saltsjö-boo (Blekinge exil) · 1 516 inlägg

    Viktor.J

    Renoverare
    Söker er som har erfarenhet av specifikt Vittinge T11. Pannorna går inte ihop på bredden, jag provade lite snabbt att ”dra isär dom eller trycka ihop dom”. Men tycker inte det blir lite bra, drar man isär dom för mycket så börjar ena kanten lyfta sig och då ligger ju inte hela klacken emot bärläkten längre. man borde ju kunna ”klyva” en panna på längden och då få en halvpanna, men antar att man då vill klyva vid en ”ås” så att eventuellt vatten inte leds mot trekantslist/vindbräda.
     
Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.