Hej alla husägare!

Jag och min smabo har hittat ett hus som är precis det vill ha och känns rätt på många sätt. Problemet är att detta är första vårt potentielt första husköp och är lite osäker på om det är rätt pris eller inte, så tänkte höra era synpunkter!

Huset är 2 plan på 175 kvm och 2 tillhörande småstugor, på ca 15 kvm, en mellanstor lada, dubbelgarage och ett mindre garage i äldre modell. Allt detta står på 1,3 häktar där en stor del av det är fält/gamal åkermark. Huset ligger ca 15 min med bil utanför en mellanstor stad i mellansverige. Ungefär havla huset har källare och andra huset har krypgrund.

Säljaren vill va 2,95, huset kom först upp våren 2024 och hade tre visningar utan bud (vad vi vet). Vi bjöd fram och tillbaka men sluade på 2,65 och de gick ner till 2,85, huset är just nu borttaget under vintern men lät som att säljaren skulle försöka i vår igen, vi har tydligt sagt till mäklaren att vi är intresserade.

Vi har fått lånelöfte på 4 miljoner, men kommer nog som längst sträcka oss till 3 för att också ha råd att leva bekvämt efter ett köp. Båda jobbar heltid och just nu utan barn, men finns planer på det i framtiden. Vi har räknat ut att vi kommer ha kvar ca 600k efter alla utgifter tillhörande köpet är klart. Har även gjort en kalkyl på att vi kan spara ca 30k per månad efter alla utgifter.

Lite bakgrund om huset:

Huset är "byggt" 1909 och har ägts av nu av en rollstolsbunden herre i 80 års åldern med sin hustru de har ägt huset sen 60-talet. Mannen renoverade nästan hela huset -83 samtidigt som det stora garaget byggdes. Troligtvis gjort mycket själv då han verkar varit händig och även varit grovarbetare av något slag.

Nackdelarna:

* Taket har tydlig mosspåväxt på ena sidan av taket.
* Enbart 2 glas fönster.
* Det enskilda avloppet har dömts ut av komunen och måste bytas senast April 2026, eller inom ett år vid byte av ägare. Har kollat och finns inget krav på vattenskydd i området. Säljaren har fått in offert på 100 000 för att byta den nuvarade trekammarbrunnen.
* Beskningen har bedömt att teknisk livslängd uppnåts på båda badrummet (ganska små), och taket på huset, dock har det inte gjort någon närmare besktning av taket.
* Beskningen har upptäckt att garaget har små fuktfläckar i taket och att det saknas takpapp utan är enbart skivor som jag förstod det.
* Förhöjda fuktvärden i krypgruden, säljaren har installerat avfuktare 2023.
* Vidsskivor och dyl. behöver målas då färgen börjar flagna på vissa ställen.
* Huset är inrett i 70-tal stil, så vi kommer vilja renovera det mesta. Hela övervåningen har en fräsh gammal heltäckningsmatta som kanske blir det första att åka ut om vi skulle köpa det :)

De fördelar vi ser:

* Huset har 16 st solpaneler monterade på ladan, installerades 2023.
* Helt ny luftvärmeinstallation gjord våren 2023.
* Ingen lukt i källaren (inte heller någon anmärkning på besktningen).
* Bra läge nära stan.
* Mycke mark och stort hus som vi båda tycker känns rätt, vi vill kunna oda och ha djur i framtiden vilket detta ger oss möjlighet att göra.
* Den tidigare gamla ved eldade panna finns kvar för att elda med om strömen skulle gå, dock något läkage någonstans enligt säljaren, men båda systemen är ihopkopplade.

Så min fråga lyder, är det dumt att gå högre i pris? Jag tror att skulle vi höja 100k till så kanske vi skulle få det. Men samtdigt är det väldigt mycket jobb med huset, vilket jag egentligt inte är så orolig för eftersom jag gärna vill lära mig, samt kunna göra det till vårt eget. Men vi behöver även kunan ha råd att fixa allt.

Just nu avvaktar vi som sagt att det kommer ut igen, och får ser vad som händer där. Jag tänker att ägaren är gamla och inte orkar med och även har tills början av 2026 på sig att fixa avloppet, vilket de torligtvis inte vill dra på sig och därför kanske kan gå med på runt 2,5 om ingen köpt huset under detta år.

Tips och råd skulle uppskattas :)

Karrock
Under 5% diff eller vad ni sparar ihop på tre månader?

För mig låter det som att om ni vill ha huset så justerar ni ambitionsnivån på renoveringen lite, och efter ett par år spelar det ingen roll om det blev köp för 2,85 eller 2,95, och om den ena "uttjänta" badrummet gjordes 2026 eller 2027. Men kan ni höra av er och påminna om ert bud på 2,65 så är väl det ett sätt att börja.

• Gilla
majmun och 15 till
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Under 5% diff eller vad ni sparar ihop på tre månader?

För mig låter det som att om ni vill ha huset så justerar ni ambitionsnivån på renoveringen lite, och efter ett par år spelar det ingen roll om det blev köp för 2,85 eller 2,95, och om den ena "uttjänta" badrummet gjordes 2026 eller 2027. Men kan ni höra av er och påminna om ert bud på 2,65 så är väl det ett sätt att börja.
Ja jo så är det ju, är väldigt sugna på det. Men vill samtidigt inte betala för mycket. Tänker att det ju är ganska mycket pengar egenligen. Kan ju påverka ränta och amortering om ränta går upp igen. Påverkar ju inte direktkostnaden så mycket direkt.

Men ja, just nu väntar vi på att det kommer ut igen, men samtidigt har vi koll och åker på visningar på andra hus så vi får väl se vad som händer :)

Det finns inget bra svar på din fråga egentligen. Min erfarenhet är att det ALLTID är för dyrt att köpa bostad. Men ska ni bo där länge spelar väl några procent hit eller dit mindre roll..

• Gilla
JohanLun och 12 till
  • Laddar…
Discoman Discoman skrev:
Det finns inget bra svar på din fråga egentligen. Min erfarenhet är att det ALLTID är för dyrt att köpa bostad. Men ska ni bo där länge spelar väl några procent hit eller dit mindre roll..
Hm, ja nej det är väl i och fr sig sant.

Om ni tänker er att det viktigaste är att inte betala "för mycket", löper ni risk att inte få köpa alls. I värsta fall är det redan så att säljaren satt er på dödskallelistan eftersom ni inte ville slanta upp sist.
För ärligt talat, nästan alla vi som idag är husägare, var en gång den där idioten som ville betala mer än alla andra. "För mycket", om en så vill.

Med det sagt tycker jag att det låter som ett bra blivande hem. Det här med teknisk livslängd är ett teoretiskt begrepp som egentligen bara är en mycket grov uppskattning över hur länge en byggnadsdel håller.
Ett badrum eller yttertak från 1983 hade jag bytt - om de inte var täta. Annars hade jag inte gjort något. Förutom fixa avloppet, det är ju ett krav från kommunen.
Om ni resonerar så, blir heller inte renoveringsbehovet så stort.

Vill ni gärna ha stället, kör på!

• Gilla
JohanLun och 36 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om ni tänker er att det viktigaste är att inte betala "för mycket", löper ni risk att inte få köpa alls. I värsta fall är det redan så att säljaren satt er på dödskallelistan eftersom ni inte ville slanta upp sist.
För ärligt talat, nästan alla vi som idag är husägare, var en gång den där idioten som ville betala mer än alla andra. "För mycket", om en så vill.

Med det sagt tycker jag att det låter som ett bra blivande hem. Det här med teknisk livslängd är ett teoretiskt begrepp som egentligen bara är en mycket grov uppskattning över hur länge en byggnadsdel håller.
Ett badrum eller yttertak från 1983 hade jag bytt - om de inte var täta. Annars hade jag inte gjort något. Förutom fixa avloppet, det är ju ett krav från kommunen.

Ett tips från en som ägt några hus. Bo in er först innan ni börjar renovera. Med stor sannolikhet visar det sig att det räcker med lite nymålade väggar och mysiga möbler. Har dom kunnat bo där med tvåglasfönster och gammal wc kan ni det säkert också göra det.

Att bo i ett hus som man håller på att renovera kan vara oerhört ansträngande för alla...

• Gilla
Filuran och 26 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:

Tack för råden, ligger ju något i det du säger att kanske inte vänta för länge.

Angående teknisk livslängd då är det så jag förstått det, men tänkte ändå vara så noga och att man vid besiktningen och noga kontrollera allt som går. På så sätt har men ju i alla fall en aning om vad som kan komma.

Biggle Biggle skrev:
Ett tips från en som ägt några hus. Bo in er först innan ni börjar renovera. Med stor sannolikhet visar det sig att det räcker med lite nymålade väggar och mysiga möbler. Har dom kunnat bo där med tvåglasfönster och gammal wc kan ni det säkert också göra det.

Att bo i ett hus som man håller på att renovera kan vara oerhört ansträngande för alla...
Tack för tipset, vi hade tänkt börja med det som ska bli vårt sovrum, men som du säger så kanske det är bättre att inte göra något förhastat.

H huspelle95 skrev:
Tack för tipset, vi hade tänkt börja med det som ska bli vårt sovrum, men som du säger så kanske det är bättre att inte göra något förhastat.
Om huset är från 1909 så finns det nog mycket roligt att hitta under ytan från 60 talet. Var ju inte direkt en tidsepok som var speciellt intresserade av byggnadsvård. Äldre hus kan ha fördelarna att dom är rejält byggda och ganska enkla att arbeta med. Till skillnad från en del senare hus där material och teknik var lite mer industrialiserad. Det är ju upp till var och en vad man gillar, men om man trillar ner i byggnadsvårdsträsket är det inte lätt att komma ur det. Oerhört roligt dock! Och förhållandevis enkelt att göra själv.

Lycka till!

• Gilla
Fuktskadad09 och 8 till
  • Laddar…
Under 3m är ju i princip gratis, köp om ni känner er taggade!

Mvh från Stockholm

• Gilla
  • Haha
Sona2012 och 22 till
  • Laddar…
Om ni kollar på hus runt om i området, vart ligger de i pris , prata med mäklaren och hör er för vad värderingen skulle vara om vissa saker va gjorda ,,

Sen så är de alltid roligt å renovera , men att bo in sig i huset och sen börja planera vad som skall göras och gör en plan efter de ,,

Prata direkt med säljaren om huset är borta nu från marknaden ? Se hur säljaren ställer sig

H huspelle95 skrev:
Vi har räknat ut att vi kommer ha kvar ca 600k efter alla utgifter tillhörande köpet är klart. Har även gjort en kalkyl på att vi kan spara ca 30k per månad efter alla utgifter

Så min fråga lyder, är det dumt att gå högre i pris? Jag tror att skulle vi höja 100k till så kanske vi skulle få det. Men samtdigt är det väldigt mycket jobb med huset, vilket jag egentligt inte är så orolig för eftersom jag gärna vill lära mig, samt kunna göra det till vårt eget. Men vi behöver även kunan ha råd att fixa allt.

Just nu avvaktar vi som sagt att det kommer ut igen, och får ser vad som händer där. Jag tänker att ägaren är gamla och inte orkar med och även har tills början av 2026 på sig att fixa avloppet, vilket de torligtvis inte vill dra på sig och därför kanske kan gå med på runt 2,5 om ingen köpt huset under detta år.
Alltså, ni kommer ha 600k efter husköpet och möjlighet att spara 30k per månad. Vad gör då om huset kostar 100k mer än vad ni vill ge? Risken är ju att det försvinner. Spara i 3 månader medan ni bor in er i huset så kan ni låtsas att ni fick det för den där hundringen mindre.

Vet inte så mycket om hur bostadsmarknaden ser ut för 2025 men räntorna går ner och det har varit snåla år. När folk nu får lite stabilare ekonomi så borde det väl vara mer aktivitet på bostadsmarknaden.

Med den kalkyl du presenterar hade jag inte tvekat en sekund om jag verkligen gillade huset.

• Gilla
Robomow och 12 till
  • Laddar…
Köp säger jag. Som du presenterar huset märker jag att du vill ha det. Er plan låter bra, med buffert och inga vilda renoveringsplaner. En fråga för att testa hur gärna du vill ha det är ju att fundera på hur besviken du skulle bli om det plötsligt vore sålt till någon annan.

Den enda lilla varningsflaggan jag ser är avloppet. Om det är utdömt så kan och bör man inte bara byta trekammarbrunn utan också gräva om infiltrationen. Eller vet du att den gjorts om nyligen? Annars kanske kostnaden för avloppet snarare blir 150 eller 200 tusen.

• Gilla
Otto S och 2 till
  • Laddar…
T Trafikverket1 skrev:
Alltså, ni kommer ha 600k efter husköpet och möjlighet att spara 30k per månad. Vad gör då om huset kostar 100k mer än vad ni vill ge? Risken är ju att det försvinner. Spara i 3 månader medan ni bor in er i huset så kan ni låtsas att ni fick det för den där hundringen mindre.

Vet inte så mycket om hur bostadsmarknaden ser ut för 2025 men räntorna går ner och det har varit snåla år. När folk nu får lite stabilare ekonomi så borde det väl vara mer aktivitet på bostadsmarknaden.

Med den kalkyl du presenterar hade jag inte tvekat en sekund om jag verkligen gillade huset.
Håller med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.