Byggahus.se

Första högtryckstvätten, vad ska man tänka på?

1. GoC
    Medlem · Nivå 9
    Du behöver inte dra ner trycket på den Tyska versionen om du har 13A säkring.
    Du kan även köra den på 10A, om du trycker in handtaget när du slår på strömmen på strömbrytaren, jag har testat även det.

• Laddar…
  2. GoC
    Medlem · Nivå 9
    Skall du ha en Kärsher av likvärdig kvalitet så måste du köpa en maskin från HD serien och dom är betydligt dyrare än en Kränzle. HD5 är väl den som jämföras med 1152an. Jämförde en del när jag köpte min Kränzle

3. Tss
    Medlem · Nivå 7
    Beställde en 1152(y),gamla kärcher k4:an får gå till de sälla jaktmarkerna:rofl: skönt att äntligen slippa skiten!

4. S
    Medlem Nivå 13
    Intressant! Hur har du jämfört dem?

Jag har haft hemma både Krächer K7, Kränzle 1152 TST tysk och en svensk. När jag jämförde använde jag Dirt Killer på 1152 och roterande lans på K7an. Det var ingen större skillnad mellan dem trotts att de är specade till olika bar.

Pratade med Gelins KGK som är importören av Kränzle och de förklarar att maskiner som rör sig runt gränslandet 10-13 amp kommer prestera väldigt likt. Förövrigt är det Gelins KGK som modifierar Kränzle för svenska marknaden genom att byta eller ändra en skiva inne i maskinen. De menar dock på att det finns ingen upplevd skillnad mellan en tysk och en svensk, efter mitt eget test får jag hålla med.

5. S
    Medlem Nivå 13
    Ja, jag minns fel :( Jag har ju faktiskt själv kört tyska och svenska versionen på 13 amp utan problem.

6. S
    Medlem Nivå 13
    Jag blev inte jätte impad av trycket i någon av dem tyvärr. Ska man tvätta tuffa grejer som asfalt eller ingrodd betong så hade jag tittat efter 3 fas maskin, det är en stor skillnad.

Redigerat av moderator
    • Laddar…
  7. GoC
    Medlem · Nivå 9
    Ja det är ju inte konstigt. Finns väl ingen som köper en lite bättre hobbymaskin för professionell användning. Då är det en 3-fas hetvattentvätt som är det bästa för att ge ett stort användningsområde.
    Men för biltvätt, hustvätt, blåsa bort löv på grusgången, tvätta trädäck och plattor Mm så duger det väldigt bra med en kraftfull enfasmaskin.

8. S
    Medlem Nivå 13
    Jag antog att en maskin i 7000 kr klassen skulle lätt spola av en trappa och garageuppfarten men det krävs uppenbarligen en 3-fas maskin för det. Fick inte uppfattningen av att detta var en självklarhet men nu har jag iallafall testat och vet vad som gäller.

För min del har jag inget behov av en 2 fas maskin.

9. GoC
    Medlem · Nivå 9
    Då spolar du med det roterande munstycket. Blir rejält rent av det, är i alla fall min erfarenhet.

10. S
    Medlem Nivå 13
    Vi bor i en helt vanlig 70-tals villa i ett villa kvarter och där räcker det iallafall inte till. Du kan se tidigare i tråden där jag beskriver hur jag testat.