Byggahus.se

Första högtryckstvätten, vad ska man tänka på?

1. S
    Medlem Nivå 13
    Är inte 135 bar och 500 l/h lite på gränsen? Jag har ingen erfarenhet av detta men någon kompis har sagt att det ska iallafall vara närmare 180 bar.

Grejen är ju att när man väl köpt maskinen så är det svårt att ändra på i efterhand.

Stihl har en RE 163 PLUS som ger arbetstryck på 150 bar och 650 l\ tim. Dessutom har den keramiska kolvar vilket det bör vara om jag förstått det rätt. Den kostar dock merän dubbelt så mycket som 129.

Vad jag förstår så är det Nilfisk som gör Stihls pumpar och då blir jag skeptisk, har näsan läst mer negativt om Nilfisk än om Kärcher.

Vi har 16 Amp, hur mycket vatten vi kan leverera vet jag inte men tycker det är ett bra tryck i vår utmatare.

2. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
    Tycker du ska köpa en Kränzle eller
    Kärcher HD.
    Vi har en Kärcher HD 7/18, 700 l/h och 180bar.
    Tycker inte man kan ha för mycket tryck eller vatten, det går alltid att minska om man vill.
    Jag använder Kärchers flatstrålemunstycke till allt, den ger ett helt jämnt tryck över hela bredden på strålen och väldigt bra kontroll.
    När man spolar trall tex. så blir plankan ren över hela strålens bredd.

Nackdelen med maskinen är att den kräver 3-fas.

3. S
    Medlem Nivå 13
    Finns en Kärcher HD 5/17 CX Plus på Amazon i tyskland för ca 6800 kr plus frakt. Den ger ett arbetstryck på 170 bar, max 200 bar och 500 l / h. Vattenmängden verkar aningen låg för den kraften dock.

Den verkar ha mässings cylindrar medan Kärsher K7 har kromade. Har dock fått för mig att man ska ha keramiska kolvar, de hade ialla fall Stihl?

4. S
    Medlem Nivå 13
    Slog till på en Kärcher K7 idag för 4300 kr, tror det blir en bra mellan maskin för vår del, jag hoppas det iallafall. Det ända jag är lite rädd för är all elektronik som finns i handtaget, känns som en större risk för strul jämfört med manuella hadtag.

Alternativet till denna hade varit en Stihl har en RE 163 PLUS men billigaste pris jag kunde få den för var 6000 kr, så 1700 kr till vilket ändå är en del. Den hade förvisso keramiska kolvar vad det nu verkligen innebär medan Kärchers K7 har kromade.

5. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
    Jag tycker du gjorde ett vettigt val, 3kW och 600 l/m borde räcka långt.
    Däremot tror jag lite som du, elektroniken kommer till sist stoppa den här maskinen.

Min HD maskin däremot tror jag fortfarande använder utan problem om 20 år, men den kostar också 3ggr mer!

• Laddar…
  6. D
    Medlem · Nivå 7
    Men det är väl ingen speciell elektronik i handtaget?

Det sitter några lysdioder som lyser olika beroende på hur högt tryck det är som man spolar med. Men det gör inget mer än att lysa och om de går sönder fungerar handtaget precis som ett vanligt manuellt handtag.

Min K7:a har fungerat klockrent i två år nu, så jag är nöjd.

7. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
    Den har en sådan här display där man väljer bla. tryck, vet inte hur den klarar sig utan den.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    F5049FE1-0027-4DD4-A2E5-A0D3014B94D7.jpeg

8. Bowman
    Medlem Nivå 9
    Jag har en ca 6-8 år gammal stihl kanske 128 plus?
    Har använts flitigt, funkar kalas fortfarande.
    Båttvätt, biltvätt osv.

Ett kalasköp för dom tusenlapparna.

9. S
    Medlem Nivå 13
    Har varit ute o testat maskinen nu och den levererar vad vi förväntar oss utav en högtryckstvätt. Vi provade endast på plattor, tegelväggar och takpannor och då körde vi på högsta tryck vilket kändes effektivt. Slog man på det roterande munstycket så gick det väldigt snabbt att rengöra plattor!

Nackdelen med maskinen är fortfarande elektroniken, jag finner den onödig
    Har varit ute o testat maskinen nu och den levererar vad vi förväntar oss utav en högtryckstvätt. Vi provade endast på plattor, tegelväggar och takpannor och då körde vi på högsta tryck vilket kändes effektivt. Slog man på det roterande munstycket så gick det väldigt snabbt att rengöra plattor!

Nackdelen med maskinen är fortfarande elektroniken, jag finner den ganska onödig egentligen faktiskt.

Ett alternativ jag annars hade haft är att hyra maskin när jag väl behöver, typ 1-2 gånger om året för 350 kr / gång. Problemet är om man ska använda den vid stop i avloppet, det är lite svårare att planera ;)

10. S
    Medlem Nivå 13
    Den vi köpt verkar kommunicera med bluetooth eller något. Man kan ställa trycket och doseringen där.

Handtaget måste synkas med enheten vid första uppstarten.

11. D
    Medlem · Nivå 7
    Okej, det handtaget såg lite mer avancerat ut.

Min k7 tvätt har ett sådant här handtag. Du ställer in trycket genom att vrida på munstycket och lysdioderna lyser bara för att indikera hur högt trycket är.

12. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
    Går maskinen att köra utan att använda handtaget, annars känns det inte som en rubust lösning?

13. S
    Medlem Nivå 13
    Jag har inte hittat något vis att styra motorn på förutom via handtaget. Tydligen så sitter det 2 AAA batteri i handtaget för att den ska kunna få ström och därmed kommunicera med pumpen.

Håller med om att det låter som en riskabel lösning tyvärr. Kan ju tänka mig att just handtaget får utstå lite mer stryk än själva pumpen.

Har taget en ny titt på prisjakt och det finne egentligen inget jätte bra alternativ om man vill ha ett arbetsstryck på 150 bar för ca 5000 kr. Nilfisk har en men jag hittar nästan mer negativt om Nilfisk jämfört med Kärcher.

14. S
    Medlem Nivå 13
    Vad jag förstår så är Husqvarna ganska nya på marknaden för högtryckspumpar och därmed ser de ut att ha något bättre priser än konkurrenterna. Samtidigt är min bild att Husqvarna är ett lite dyrare märke men med högre kvalité.

Efter lite letande så verkar det som att deras pumpar tillverkas av Nilfisk som har allmänt dåligt omdöme. Men det behöver ju faktiskt inte betyda att även Husqvarnas modeller är kassa. De har troligen andra krav och andra strategier.

Den största pump de har är Husqvarna PW 460, den har inte en massa elektronik som kan strula, den har ett pumphuvud i mässing och keramiskt belagda kolvar som man annars hittar i de något dyrare maskinerna.

Arbetstrycket är 150 bar och max är 160. Vattenflöde på 570-650 l/h och en motorn på 3300 w 14.5 A

Priset är 5100 kr, d.v.s ca 800 kr dyrare en den Kärcher som vi provat.

Stihl har något liknande men den kostar ca 1000 kr ytterligare.

Någon som har mer info om Husqvarnas satsning på högtryckstvättar?

15. S
    Medlem Nivå 13
    Kärcher säger att går kommunikationen med handtaget ner så stannar maskinen på senaste inställningen så med andra ord så kommer arbetsområdena för maskinen bli markant mindre.

Samtidigt har jag försökt hitta omdömen om Husqvarna maskinerna men det verkar svårt. Har kanske hittat 2 omdömen från olika butiker. Där klagar den ena på att handtaget läcker och att de fått byta ut den 2 gånger.

Kan man använda handtag och liknande från andra märken? D.v.s har slangarna universala kopplingar på högtryckstvättar?