Byggahus.se

Första högtryckstvätten, vad ska man tänka på?

1. S
    Medlem Nivå 13
    Hej,

Jag funderar på att köpa högtryckstvätt för att rengöra marksten, trästaket, trall, avlopp m,m, ganska trött på att skura förhand. Detta betyder att det måste gå att koppla på munstycke för de olika jobben, ex munstycke för avlopp, munstycke för trall o.s.v.

En kompis som jobbar med högtryckstvättar menar på att man ska ha iallafall 180 bar för att det ska vara värt något? Dessutom ska kolvarna i motorn vara gjord av ett speciellt material för att hålla i längden. Men vad jag förstår så spelar vattenmängden minst lika stor roll, där ska man ligga på gärna närmare 600 l/h om jag läst rätt i andra forum trådar.

Kärcher har en K7 som ger 180 bar och 600 l/h, dessutom klarar den 60 gradit vatten vilket är positivt vid avloppsspolning. Problemet är att väldigt många klagar på kvalitén som Kärschers konsument maskiner har, de verkar i regel inte hålla mer än något år.

Kränzle har en som heter K1152 TST som endast klarar 150 bra men fortfarande vid 600 l/h, även denna klarar 60 gradit vatten. Det intressanta med Kränzle är att jag bara hittat positiva omdömen om detta märke!

Frågan man ställer sig är hur dessa pumpar verkligen jämför? Är det kanske så att Kärschers klarar 180 bar endast vid en kort period medan arbetstrycket är klart mindre?

Jag såg även någon som tippade om en Kärcher från deras proffs sortiment, Karcher HD 6/13 C Plus Pressure Washer, den verkar dock köra på ännu lägre bra vid arbete.

Någon som har lite input?

2. T
    Medlem · Nivå 8
    Kränzle gör väldigt bra grejer och kommer klara det du skall ha den till utan problem alls. Det finns lite olika mätmetoder vad jag förstår. 180 bar 1mm från munstycket men 50bar 1m ifrån hjälper ju inte mycket så det handlar också om vattenflöde, precis som du skriver.

Något som jag tycker spelar stor roll. Följdsam slang i gummi, swivel vid handtaget så slangen inte korvar sig. Krallig upprullningsanordning. Vem vill kladda med en äcklig slang som legat i skiten när man tvättat bilen?

https://www.bole.se/hogtryckstvatt-...w1DL4qDYMdJWhFN3O5VTSbnUErDUKBZxoCwPwQAvD_BwE

3. mattiasp
    Moderator · Nivå 17
    • Laddar…
  4. T
    Medlem · Nivå 8
  5. mattiasp
    Moderator · Nivå 17
    Japp, mycket nöjd. Enda nackdelen är att den är rätt stor och tung. Och att den förstör saker om man inte passar sig. Var försiktig med lansen med roterande stråle. 3:e-parts skumtillsats av god kvalitet är att rekommendera. Det är möjligt att Kränzles egna skumlansar är mycket bra, men jag har inte testat. Skumlans med bra tvättmedel och tvättborste på långt skaftfrån Swedol gör att det går fort att tvätta av bilen när man väl har tagit fram grejerna.

6. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 18
    Låter kanske simpelt men för kort och svårhanterlig slang är nog en sak man lättare retar sig på än några bar hit eller dit i specifikationerna.

• Laddar…
  7. C
    Medlem · Nivå 14
    Jag gillar 10m slang, allra minst 7m. 5m som är vanligt gör att man har svårt att komma runt bilen ordentligt. Det i kombination med bristen på svirvlar och stel plastslang är långt mer irriterande med min NilfikAlto c120 än volym/tryck delen av den. Volym och tyck räcker mer än väl för bil, altan och plattvätt.

• Laddar…
  8. S
    Medlem Nivå 13
    Visst är det intressant med vilken slang som ingår men det viktigaste måste väl ändå vara själva maskinen? Slangen går ju alltid att byta ut om jag förstått rätt? Min tanke är ju att ha denna högtryckstvätt under lång tid och troligt är att slangen kommer få bytas ut någon eller några gånger under livstiden. Det är trotts allt gummi eller plast som åldras och tar skada.

9. H
    Medlem · Nivå 8
  10. C
    Medlem · Nivå 14
    Min poäng är mer att en enklare (läs billigare) maskin räcker längre om man är nöjd med tillbehören och totalupplevelsen. Jag saknar på min inte mer volym/tryck vid normalanvädningen av den. Då är tvättmedlen och slangen som ger mig mer "känsla" för att det fugnerar bra.

11. S
    Medlem Nivå 13
    Det jag inte blir klok på är att ex på den som Holmspel skickade så står det arbetstryck upp till 115 bar? Det låter på tok för lite? På prisjakt står det 150 bar.

Kärsher K7 ger 180 bar men de anger inte arbetstrycket.

Båda pumparna ger ut lika mycket vatten, d.v.s 600 l/h. Nu kommer jag troligen inte köpa en gul Kärsher efter som jag sett så många som är missnöjda med dem men jag vill ändå jämföra lite.

Enligt en kompis så menar han på att man inte ska köra med något under 180 bar och då låter ju 115 bar väldigt lågt!?

12. Tokslut
    Medlem Nivå 12
    Min har 20-25 meters slang, den är precis lagom trycker jag. Under tio skulle jag nog bra dra omkull högrycken...

Köp en rejäl beggad ist. för nån liten leksak är mitt råd. Så har du en tvätt som klarar det mesta i lång tid framöver. Jag handlade en knappt beggad hetvattentvätt, sjukt nöjd med den de få gånger jag använder den, ställbart tryck på lansen och vattenmängd på knappa 700 om jag minns rätt

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    94446846.jpg

13. dof
    Verktygstokig · Nivå 9
    Köpte nyss en stihl re 129 plus som jag är mycket nöjd med. Mjuk, följsam slang och smarta tillbehör. Kompletterade min med textilslang och vinda ,går snabbt att ta fram den och plocka ihop. Tänk på att en större tvätt ställer högre krav på elmatning och vattenförsörjning.

• Laddar…
  14. H
    Medlem · Nivå 8
    Fast om du har 180 bar och får ut samma vattenmängd som en med lägre värden så blir det ingen skillnad förutom mer luft. Det är också skillnad på maskin och maskin även med samma värden.

För dina ändamål kommer de som länkats fungera bra och förhoppningsvis hålla länge.

15. hsd
    Medlem · Nivå 12
    Högtryckstvätten höjer vattentrycket, tillför ingen luft