Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Först handöverfräs: DeWalt DCW604, Triton/CMT 2400W, Bosch POF1400, Ryobi Rrt1600, eller?

1. R
    Medlem · 7 inlägg

rand althor

Medlem
    Hej!

Först, ursäkta om min Svenska är inte så bra, jag kommer från USA och jag fortfarande lära mig Svenska.

Jag vill köpa min första Handöverfräs. Jag ska använda den att bygga ett bord, båda för installering försänkt U-profil stål under bordet och för att fixa rund kanten.

I sommaren, kanske jag ska bygga ett fräsbord och använda handöverfräsen med bordet och stora fräser. Men jag också behöver att använda med handen för nu..

Jag har hittat Dewalt DCW604 och Triton TRA001 (också kallade CMT7E 2400W, dubbelsida stor router) för samma pris, ~3000-3400kr. Men finns också billigare Ryobi RRT1600-K (~1500kr) och Bosch POF1400 (~1300kr), eller en junk från biltema/jula/amazon för 600kr.. om jag köpa en billigare handöverfräs, jag kan också köpa en stor på sommaren (t.ex. Triton TRA001) för att använda med ett fräsbord. Jag har tittat på blocket och tradera och facebook för ”deals” man har hittat ingenting.

Jag har också letat efter Bosch1617, kallade BOSCH GOF1600 här, men det är mer an 5400kr! Oof! Det var bara <1800kr i USA..

Jag har 2 stora dewalt batterier och därför jag var interraserad av den batteri-driven dewalt, för min första handöverfräs. Det var länge sen sedan jag har använda en handöverfräs. Men jag måste köpa en annan för at använda med fräsbord på sommaren om jag börja med dewalt DCW600.

Triton/CMT är kanske förstor for att använda utan ett fräsbord, men det är starka..

Ryobi har fräser och mjukstart och är billigt..

Kan någon hjälpa mig köpa en handöverfräs men inte betala 5000+kr? Tack!

Om det är viktigt jag bor i Lund och har en bil. Äntligen, hej alla och tack för ditt hjälp!

2. H
    Medlem · Stockholm · 704 inlägg

Huzzbutt

Medlem
    AEG MF 1400 är en mycket trevlig maskin med dubbla baser. Bosch POF 1400 går ofta att hitta till lägre pris på Amazon, men det är inget att hänga i ett bord.

Köp Dewalts batteridrivna om den räcker för jobbet du har nu Håller du utkik på tradera så kommer du att hitta en Elu mof 177 (Trend t11, Dewalt 625) och eller en Elu mof 96 (Trend t5, Dewalt 621) och då, då blir du glad.

• Laddar…
  3. K_arlstrom
    Verktygstokig · Norrbotten · 741 inlägg

K_arlstrom

Verktygstokig
    Hade tidigare en större fräs, som kunde köra 12mm fräsar.
    När den gav upp blev det en mindre och smidigare modell, det valet har jag ångrat för den är varken nog liten för att vara lätt och smidig, eller nog stor för att vara stadig och kunna montera i bord.

Som med "allt" annat säger min erfarenhet att det behövs minst två maskiner, där den större oftast är bättre att köpa först! (med liten tänker jag en dedikerad kantfräs)

• Laddar…
  4. R
    Medlem · 7 inlägg

rand althor

Medlem
    Tack så mycket, det är mycket hjälpsam med rekommendationen av modellerna. Jag hade inte hört av Elu och Trend. Jag har ofta sett gamla modeller av Makita på FB/Tradera, vet du om dem är lika bra som Elu/Trend/Dewalt gamla modeller? Eller AEG1400?

Jag tänker att jag ska preparera en mäster list av modeller och kolla på Tradera varje vecka för dem.

Jag ska inte köpa Bosch POF1400 om jag kan inte hänga den lätt under ett fräsbord. Jag måste tänka om ska jag köpa den lilla Dewalt eller bara hyra ut en handöverfräs för bordet och vänta för en deal på Tradera/FB/Blocket för en stora att jag kan hänga. Jag behöver fortfarande köpa en bordsåg och en kap-och-gering såg också.. så måste jag konservera pengar. Tack igen för ditt råd.

5. H
    Medlem · Stockholm · 704 inlägg

Huzzbutt

Medlem

Jag har ingen koll på Makita, fördelen med ELU/Trend/Dewalt jag nämnde är att de just dom två modellerna är baslinjen och det är väldigt lätt att få tag på kompatibla tillbehör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.