Byggahus.se
Appendix Appendix skrev:
Att bara klaga på kina sådär är på gränsen till rasistsvammel
K Kallebo skrev:
Att den var för kort kanske inte hade med kina att göra (förutom det faktum att ritningarna säkert översatts i minst ett steg)
Rasism?
Har själv varit med om samma sak, vid affärer med ett amerikanskt företag.
Det är inte alla däröver som kan omvandla meter/millimeter till feet och hundradels feet. Det har ingenting med ras att göra!

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Att bara klaga på kina sådär är på gränsen till rasistsvammel.
Får man inte ha minsta lilla synpunkt på något annat land eller dess produktion utan att bli skälld för rasist nu för tiden?

Jag beställde 4 mm brickor från ett företag i Kina. De jag fick var 3 mm. Är jag då en rasist eftersom jag inte låtsades som ingenting och lät brickorna ramla ur hålen där de suttit?

Jag beställde en jacka från Kina. Eftersom jag har erfarenhet av deras storleksmärkning beställde jag den största de hade, en XXXXL, trots att jag normalt drar XL i europeiska storlekar. Lika förb..nat var jackan motsvarande storlek M. Dock spelade det inte så stor roll eftersom knapparna föll av när jag packade upp jackan. Var jag då rasist som nändes kritisera deras undermåliga produkt ?

Nej det är inte rasistiskt.
Men produkterna kanske var så billiga att de rentav var prisvärda? Dvs för det (förmodat) löjligt låga priset är det ett under att inte varorna fullständigt upplöstes under transporten och kvaliteten kan tom ha överträffat priset. ;)

A AndersS skrev:
Nu får du väl ge dig, "rasistsvammel". Kina ha varit förknippat med lågkvalitevaror precis som man tidgare använde begreppet japanskit. Finns väl inget som angriper någon person av kinesisk härkomst. Och Kina gör fortfarande en massa piratkopior av dålig kvalite.
Be om ursäkt för mitt offtopic inlägg men någonstans måste väl gränsen dras när man påstår att ett inlägg är rasistiskt.
Du har inte gjort affärer med kina på länge märker jag. När vi jämfört att ha produktion där och i europa så har kina haft färre kvalitetsproblem än motsvarande europeiska fabriker.

Så att säga att kina är skit är bara rasistsvammel och gamla myter.

A andersmc skrev:
Får man inte ha minsta lilla synpunkt på något annat land eller dess produktion utan att bli skälld för rasist nu för tiden?

Jag beställde 4 mm brickor från ett företag i Kina. De jag fick var 3 mm. Är jag då en rasist eftersom jag inte låtsades som ingenting och lät brickorna ramla ur hålen där de suttit?

Jag beställde en jacka från Kina. Eftersom jag har erfarenhet av deras storleksmärkning beställde jag den största de hade, en XXXXL, trots att jag normalt drar XL i europeiska storlekar. Lika förb..nat var jackan motsvarande storlek M. Dock spelade det inte så stor roll eftersom knapparna föll av när jag packade upp jackan. Var jag då rasist som nändes kritisera deras undermåliga produkt ?
Det var väl klantigt eftersom de har olika storlekstabeller på samma sätt som europa och USA har det

Men att säga att något är från kina för att det varit billigt och fel (utan att något annat anger att det är kinesiskt i artikeln) är just förutfattade meningar och förutfattade meningar om ett folk/land är... tadaaaa... rasistiskt

Men jag vet att många medelålders män blir kränkta när man påpekar deras fördomar ;)
(Jag är själv en och låter bli att generalisera kring folkslag/kön då jag vet hur gammal man framstår som)

Appendix Appendix skrev:
rasistsvammel
Appendix Appendix skrev:
rasistsvammel
Ligger å tjuter av skratt.... :crysmile:

Ja det går bra att tillverka kvalité i Kina om man har egna kontrollanter på plats.

Appendix Appendix skrev:
Du har inte gjort affärer med kina på länge märker jag. När vi jämfört att ha produktion där och i europa så har kina haft färre kvalitetsproblem än motsvarande europeiska fabriker.

Så att säga att kina är skit är bara rasistsvammel och gamla myter.
Ta och läs på lite vad rasism är innan du använder ord som du inte förstår i vilka sammanhang de ska användas. Rasism har inget att göra med diskussion huruvida ett land tillverkar bra eller dåliga produkter, Enligt SAOL är rasism "åskådning som hävdar att människor med olika yttre egenskaper har olika värde", dvs det är knutet till person och inte geografisk plats.

• Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Helt korrekt. Därför kan jag med gott samvete använda termen "kinaskit" vilket syftar på diverse alldeles för billiga produkter från ebay och liknande, helt utan att insinuera att det är något fel på kinserna. ;)
Dessutom köper jag mycket sånt.

• Gilla
Grusimaskineriet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.