Försöker att renovera en spegeldörr (30-tal) som var rejält skev.
Lyckades banka av den skeva delen med en rejäl mängd svett och våld.
Jag fick av skiten (förlåt men jag är arg) och lyckades samtidigt fördärva profilen mot spegeln.
Beställde frässtål med någotsånär liknande profil men den är så klart alldeles för stor för min fräs.
Har med hjälp av en profilmall fått till en enkel ritning.

Hur tusan gör jag!?

• Arbetsbord med träplankor och verktyg i rörigt rum. Konstnärlig, kreativ miljö eller renoveringsprojekt pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss på linjerat papper med måttangivelser i millimeter.
    Skapa konto
Såsom läget ser ut tycks du bara ha tre alternativ. Köp ny fräs, köp nytt frässtål, eller be en finsnickare om hjälp.

A AG A skrev:
Såsom läget ser ut tycks du bara ha tre alternativ. Köp ny fräs, köp nytt frässtål, eller be en finsnickare om hjälp.
Har försökt att hitta något ställe som gör custom frässtål men hittar inget?

Vad gör att stålet är för stort? Är det 8mm och du har 6mm? Många fräsar kan använda bägge storlekarna men du behöver byta spännhylsan, från 6 mm spännhylsa till 8 mm.

H Hans G2 skrev:
Vad gör att stålet är för stort? Är det 8mm och du har 6mm? Många fräsar kan använda bägge storlekarna men du behöver byta spännhylsan, från 6 mm spännhylsa till 8 mm.
Det är diametern (53 mm) som är för stort för min fräs.

A
S sladdbarn skrev:
Det är diametern (53 mm) som är för stort för min fräs.
Kolla om det bara är plasten i basplattan som har för litet hål. Det går också att komma runt om du spänner stålet utanför basplattan, men då får du bygga på den med lite bitar som du sätter med dubbelhäftande etc. Men det är sådana där idiottips man inte tipsar om utan bara håller på med själv:oops:

Tack för alla svar, ytterligare frågor.

Anledningen till att jag började härja med den här dörren var att den var och är skev.
Tidigare vara var den ca 35-40 mm skev och efter att rätat upp A brädan (den vara bananformad 9 mm) med att såga snitt och sätta i kilar så är nu dörren "endast" 20 mm skev.

När jag mäter får jag uppfattningen att brädan B är en aning skruvad, hur sjuttsingen rätar man upp den?
Karmen är rak på alla sätt o vis så det är dörren som är skev, trycker jag till dörren så skevheten försvinner så är dörren i lod.

• En gammal träddörr med tejpmarkeringar A och B, inramad, stängd, sliten, stående inomhus mot en vit vägg.
    Skapa konto
  • Skadad dörrkarm med flagnad färg och exponerat trä, behöver reparation eller utbyte.
    Skapa konto
Hitta det här på https://www.dinbyggare.se/lar-dig-atgarda-dorren-nar-den-karvar/

Men jag tycker det är otydligt var snitten ska sitta beroende på hur dörren är skev?
Kilarna bör väl sitta på den konkava sidan?
Men vilken kil ska sitta på kortsidan och vilken ska sitta på långsidan?

Ska mäta min noggrant, återkommer.

• Instruktioner för att justera en dörr som fastnar, med bilder och text på svenska.
    Skapa konto
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.