Byggahus.se

Försök att göra en elritning

1. S
    Medlem Nivå 4
    Har försökt att på egen hand göra en elritning för ett pågående tillbygge. Osäker på om jag har använd rätt symboler och symboler på rätt sätt.
    Är ritningen läsbar för en elektriker?

/Hälsn Stefan

2. L
    Medlem Nivå 3
    Hyfsat läsbar men inte riktigt som det ska se ut. Infälld installation ska ritas med fyllda symboler. Symbolerna för vägguttag och lamputtag är fel. Kopplingsdosor ritas helfyllda. Lamputlopp ritas med linjen mot vägg.

Det beror på hur petig din elektriker är. Nog förstår han hur du har tänkt men ta ett snack med honom så att ni blir överens om funktion o.s.v

3. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    Ja det är lite brist på elritningsexempel, de verkar man ju inte kunna få kopior på hos kommunen, som man kan få på vatten avlopp och ventilation.

4. C
    Medlem Nivå 5
    Jag har arbetat professionellt med att rita/konstruera elritningar (installationsritningar/planritningar). Och jag har inga problem med att tyda ritningen. Den är helt ok (för en amatör).
    Det SKA vara ofyllda symboler enligt nu gällande internationell standard IEC och Bygghandlingar 90. Men många föredrar att rita efter den gamla svensk standard, SEN med fyllda symboler för infälld installation.

Vägguttagen är rätt symbol för petskyddade uttag
    Det gör nog inget att lamputlopp inte ritas med linjen mot vägg.
    Kopplingsdosor är helt rätt enligt IEC.

Ritningen är helt klart läsbar.

5. S
    Medlem Nivå 4
    Självklart så använder jag IEC-standard, det vet väl varenda kotte att det är den som gäller - hahaha.

Jag har använt samma symbol för lamputlopp både inne och ute. Är det korrekt?

6. C
    Medlem Nivå 5
    Ja, om du med lamputlopp menar rörutlopp med kabel.
    Inne brukar man sätta lamputtag på vägg, då kan man använda bokstaven L för att förtydliga att man önskar ett lamputtag.
    Ute önskar du säkert någon ljusarmatur monterat över lamputloppet? Då kompletteras symbolen med littra enligt armaturspec. t ex L1 , L2, L3 eller A, B, C. Detta gäller även inne.
    Höjder måste du också ha med.
    Men gör inte det här allt för detaljerat nu. Risken är att du handlar upp en elentreprenör. Han går stenhårt på din tillhandahållna ritning. Allt som inte är med, eller som du missat tar han då extra betalt för. Det kan vara en så enkel detalj som fel ledarantal.

Var du nöjd med ritningen som den är och ha den som grund och ett diskussionsunderlag när du sätter dig ner med elektrikern. Han kanske har bättre lösningar att komma med.

Jag har inte granskat ritningen eltekniskt, efter fel och brister. Det är det säkert någon annan på forumet som gör...

7. L
    Medlem Nivå 3
    Hoppsan - ett fd proffs! Då borde du veta att vägguttagen t.ex kan tolkas som petsäkert ojordat uttag, utanpåliggande. Jag ritar också, dock inte professionellt. I min värld så kör vi fyllda symboler = infällt.

Inget illa ment. Kul när det är fokus på andras svar.

8. C
    Medlem Nivå 5
    Alright, jag såg inte att uttagen var ojordade.
    Stefan, flytta då strecket på uttagen till bakkant, istället för framkant av uttagen så blir det rätt. Såhär: |c
    Logano, jag kör också enbart fyllda symboler. Men det finns de som kör stenhårt på IEC.

9. J
    Medlem Nivå 9
    Jag håller med, jag har aldrig sett en komplett elritning för en villa. Nån som vet om det finns nån på nätet kanske?

10. S
    Medlem Nivå 4

Dessvärre så finns inte den symbolen i Visio utan den enda uttagssymbol som finns är den jag har använt. Det finns dessväre heller inte några fyllda symboler. Tack ändå för alla kommentarer, skönt att ett forum som detta finns...

11. L
    Medlem Nivå 3
    Har du en DWG/DXF fil? Skicka över din ritning så kan jag peta in symbolerna åt dig när jag får tid.
    Men isf gör jag som du har tänkt och lägger ingen tankeverksamhet på upplägget.