5 007 läst · 47 svar
5k läst
47 svar
Förslag vidare till Riksdagen om fri tillgång till data hos Lantmäteriet
Sida 1 av 4
På konsumentens sida
· 3 136 inlägg
Värdefull data från Lantmäteriet ska bli tillgänglig för alla – får 20 miljoner kronor i medel.
Du kan läsa artikeln här: Förslag vidare till Riksdagen om fri tillgång till data hos Lantmäteriet
Du kan läsa artikeln här: Förslag vidare till Riksdagen om fri tillgång till data hos Lantmäteriet
Är lite hjärndött...
Kommer att leda till sämre tillgänglighet direkt från lantmäteriet och sedan kommer privatpersoner tvingas köpa tjänster och information från privata företag.
Satsa hellre på att lantmäteriet förbättrar sin service...
Jävla privatisering... Någon som någonsin blivit bra?
/ATW
Kommer att leda till sämre tillgänglighet direkt från lantmäteriet och sedan kommer privatpersoner tvingas köpa tjänster och information från privata företag.
Satsa hellre på att lantmäteriet förbättrar sin service...
Jävla privatisering... Någon som någonsin blivit bra?
/ATW
Det är precis tvärtom, det finns hur mycket information som helst om fördelarna med öppen data och jag skulle kunna skriva spaltkilometer om fördelarna för både ”kunder” och myndigheter själva.
Det handlar inte alls om privatisering.
Det handlar inte alls om privatisering.
Sosse?A ArneTW skrev:
Nehedå... Vi får väl se hur länge lantmäteriet får ha kvar sin "kundservice" när det finns "privata alternativ"...mexitegel skrev:
Förklara en gång till varför privata företag ska få gratis värdefull information vi skattebetalare/husägare/markägare betalat för...
/ATW
/
Fast privatpersoner får ju lika mycket tillgång till dessa data som företagen...A ArneTW skrev:
Den viktiga insikten är att det är DU som får tillgång till informationen.A ArneTW skrev:
EU jobbar stenhårt för att medborgarna ska äga sin data, I USA äger företagen den, I Kina är det staten. Vilket som är bäst i en demokrati säger sig självt.
Privata företag får också tillgång och kan göra nya insikter från den och tjäna pengar. Något som myndigheterna inte har som uppdrag, och inte ska ha som uppdrag. Kan företag växa och bidra till ekonomin med arbetstillfällen och innovation är det bara positivt.
Jag föreslår att du lär dig grunderna kring öppen data och vad det innebär.
Några lästips på vägen: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/open-data
Här finns lite sammanfattat på svenska: https://data.europa.eu/sv/trening/what-open-data
Myndigheten för digitalisering, DIGG: https://www.digg.se/kunskap-och-stod/oppna-och-delade-data
Lantmäteriet själva har några bra use-cases: https://www.lantmateriet.se/sv/geodata/vara-produkter/oppna-data/exempel-pa-nyttan-med-oppna-data/
Jag svarar gärna på frågor när du läst.
Lantmäteriet är ju den mest dysfunktionella myndigheten i Sverige. Bara för det inte finns något alternativ så kan de göra precis som de vill och ta vilka summor de vill.
Enkla avstyckningar och förrättningar som tar en handläggare en halvdag om man drar ut på det kostar lätt 30.000 till 80.000kr. Bara för att de kan.
Finns flera skiften av skog och mark som jag skulle gärna köpa till min fastighet och säljaren skulle gärna sälja till marknadspris men det kommer inte bli så pga lantmäteriets tariff.
Samtidigt har jag några "plättar" som jag skulle kunna sälja av och gynna andra.
Exempelvis skulle jag kunna köpa två hektar av grannens fristående skifte som gränsar mot mitt för de tillför inte hans fastighet något alls utan något som inte sköts med och är betungande. Jag skulle kunna bruka marken och hålla det snyggt samtidigt som jag är på mitt . Marken är relativt billig och skulle kunna köpa det för 60-70 tusen så är bägge parter nöjda.
Lantmäteriet behöver inte ut i fält. Det är helt fristående skifte som skulle byta fastighetsbeteckning. Några klick och ett köpeavtal så är det klart. Tror Lantmäteriet skulle ha 48000 kr för det. Som om någon skulle godta en lagfart på 70% av köpeskillingen...
Finns hundratals sådana fall bara i närområdet där man garanterat skulle göra något om det vore rimliga kostnader.
Dessa små allmänningar och samägor som inte sköts med och skulle kunna förvaltas väl av en intresserad markägare men där kostnaden från Lantmäteriet gör att investeringen inte är intressant längre.
Handläggningstiden när vi styckade av stamfastigheten var då 18 månader. 4 timmar i fält att mäta in gränser och totalt någon timme här och där vartefter brev och avtal gick fram och tillbaka. Gick väl på 180 tusen. Knappast mer än 20 mantimmar allt inkluderat.
Enkla avstyckningar och förrättningar som tar en handläggare en halvdag om man drar ut på det kostar lätt 30.000 till 80.000kr. Bara för att de kan.
Finns flera skiften av skog och mark som jag skulle gärna köpa till min fastighet och säljaren skulle gärna sälja till marknadspris men det kommer inte bli så pga lantmäteriets tariff.
Samtidigt har jag några "plättar" som jag skulle kunna sälja av och gynna andra.
Exempelvis skulle jag kunna köpa två hektar av grannens fristående skifte som gränsar mot mitt för de tillför inte hans fastighet något alls utan något som inte sköts med och är betungande. Jag skulle kunna bruka marken och hålla det snyggt samtidigt som jag är på mitt . Marken är relativt billig och skulle kunna köpa det för 60-70 tusen så är bägge parter nöjda.
Lantmäteriet behöver inte ut i fält. Det är helt fristående skifte som skulle byta fastighetsbeteckning. Några klick och ett köpeavtal så är det klart. Tror Lantmäteriet skulle ha 48000 kr för det. Som om någon skulle godta en lagfart på 70% av köpeskillingen...
Finns hundratals sådana fall bara i närområdet där man garanterat skulle göra något om det vore rimliga kostnader.
Dessa små allmänningar och samägor som inte sköts med och skulle kunna förvaltas väl av en intresserad markägare men där kostnaden från Lantmäteriet gör att investeringen inte är intressant längre.
Handläggningstiden när vi styckade av stamfastigheten var då 18 månader. 4 timmar i fält att mäta in gränser och totalt någon timme här och där vartefter brev och avtal gick fram och tillbaka. Gick väl på 180 tusen. Knappast mer än 20 mantimmar allt inkluderat.
Nej. Har alltid röstat Moderaterna faktiskt. Centern är ju kappvändarpartiet som varken kan förhandla med vänster, höger eller mitten helt plötsligt.A ArneTW skrev:
Något som alla klagar på är ju fordonsbesiktningen som blivit så dålig. Den avreglerades för 13 år sedan då kostade en besiktning 300-350 kr och tiderna här var så dåliga att man fick ta ledigt från jobbet och köa.
Priset motsvarar 390-440 i dagens penningvärde och idag har jag flera aktörer att välja på och gott om tider. Betydligt bättre service. Kan åka in på en helg om man vill. Har besiktat sista åren för 299kr på erbjudande eller som dyrast på 549kr på opus eller 494kr efter 10% rabatt då.
Bättre service, bättre tillgänglighet. Och inget dyrare om man utnyttjar erbjudanden. Möjligen till billigare.
Tittar man på besiktningskostnaden i förhållandet till bilarnas prislapp 2010 eller 2023 samt att man kan köra 14 månader istället för 12 på en besiktning nu så är jag helt oförstående med folks ständiga klagande på att besiktningen bara blivit skit..