Byggahus.se

Förslag till nytt reseavdrag

1. Anna_H
    Husägare · Värmland · 12 598 inlägg

Anna_H

Husägare
    Nej. Tyvärr inte. Dessutom behöver man två cyklar, och därmed dubbla uppsättningar lås (dvs minst 4, två per cykel), om det inte är gångavstånd från hållplatsen i ena änden.

• Laddar…
  2. nino
    Renoverare · Dalarna · 14 234 inlägg

nino

Renoverare
    Båda barnen flyttade vid 15-16års åldern till annan ort för gymnasie, båda växte nåt oerhört när dom fick förtroendet att bo själva.

Här går/gick det en buss på söndag till Värmland och en tillbaka på fredag :D, svårt att pendla då...

Ska vi tex till Stockholm så är det oftast halva priset att ta bilen mot att åka tåg, om man inte vet att man ska åka om 3mån, om man är 2st, sen får man ju även räkna med att köpa tunnelbanebiljetter och gå en bit..
    Mot Göteborg så får man ta bilen 8-10mil först för att komma till tåget, då kan man lika gärna fortsätta resterande 30mil.

• Laddar…
  3. F
    Medlem · Västra götaland · 8 568 inlägg

fsn

Medlem
    Men ärligt talat, vad fan skall man i Göteborg eller Stockholm och göra?

4. nino

nino

Renoverare
    Oftast är det konsert man ska på :)

5. J
    Medlem · stockholm · 6 695 inlägg

JohanLun

Medlem
    Jo, klart föräldrarna, om de kan, ska hjälpa till med flytt eller transportmedel. Men att alla kan utbilda sig tycker jag (tillsammans med vården) är en av de saker som måste vara mest rättvist - alla ska få gå i skolan även om föräldrarna inte vill bidra till det. Jag kan inte säga hur det ska lösas för de som bor avigt till, men på nåt sätt måste barnen få enkelt att kunna gå i skolan.

Föräldrar som valt bo bökigt till får stå sitt kast med egen jobbpendling. Tycker heller inte att det är ett giltigt skäl att uppbära bidrag att man bor så långt från jobb så man inte kan ta dem... Om det funnits en teleportör hade jag också velat bo på landet.

:D Nå, oavsett om man redan är i sthlm, eller ska dit eller därifrån är det för j-igt att det är så dyrt att åka med annat än bil. Det är inte bra för miljön. För miljön och alla med dålig ekonomi borde tåg och kommunalt vara riktigt billigt - jag tycker förstås det ska vara billigt för alla för vi alla tjänar på att bygga ut kollektivtrafik och minska bilåkande. Och jag åker mycket bil så jag säger det inte för att jag själv ska vinna på det utan för jag tror det är det bästa sättet att göra det på. Jag skulle absolut byta reseavdrag mot snorbillig kollektivtrafik.

6. useless
    Lök. · Gävleborg · 29 097 inlägg
    Ta tåg i Bergslagen till Gävle. Där köper du en 24-timmars SL-UL-biljett så kan du åka till Stockholm och hur mycket du vill i tunnelbanan och Djurgårdsfärjan innan du har tröttnat och vill hem igen.

7. nino

nino

Renoverare
    Får åka 2h tills jag kommer till tåg i Bergslagen så då kan jag lika gärna åka bil resten

• Laddar…
  8. Keiller
    Husägare · T-län · 2 490 inlägg

Keiller

Husägare
    Jag har en kort promenad till järnvägen och skulle gärna ta tåget till och från jobbet. Problemet är att tågen inte stannar på min ort, även om tågen åker förbi här en gång i timmen. Järnvägsstationen revs nämligen för ca 50 år sen.

Så istället för att promenera i fem minuter var dag och åka både miljövänligt och kollektivt tar frun och jag, samt ett par hundra andra bybor, bil till våra arbeten som ligger i centralorten en mil bort.

Man tycker ju att lite av alla miljöskatter man betalar varje år skulle kunna gå till att ordna så tågen stannar så man har ett alternativ till bil.

9. P
    Husägare · Åsbro · 2 240 inlägg

Putte 9497

Husägare
    På konsert ska man vara full och då är bilen det sämsta alternativet

• Laddar…
  10. P

Putte 9497

Husägare
    Till Hallsberg orkar man cykla

11. Keiller
    Husägare · T-län · 2 490 inlägg

Keiller

Husägare
    Kanske om man bor i Östansjö. Eller i nån annan by i närheten av Hallsberg. Men det gör inte jag.

12. F
    Medlem · Östergötland · 7 335 inlägg

fribygg

Medlem
    Jobba?

13. pacman42
    Allvetare · Västra Götaland · 11 674 inlägg

pacman42

Allvetare
    Precis, det är vad jag gör där.

På tal om det så är bilresorna till jobbet väldigt dyra för grannarna som jobbar på Sahlgrenska. De får inte parkera över natten på pendelparkeringarna så de måste ta bilen. För tillfället får de dra av trängselskatten, men inte med det nya (snart skrotade) förslaget. De får dessutom inte räkna med körsträckan de har utan måste räkna en en mil kortare sträcka (genom stan) som tar uppåt en halvtimme längre...

14. P

Putte 9497

Husägare
    Ha, ha, ha nä men finns inte så många fler byar där järnvägesstation lades ner för 50 år sedan och 50 pers tar bilen 1 mil till jobbet än just Östansjö:crysmile::crysmile::crysmile:

• Laddar…
  15. P

Putte 9497

Husägare
    Glömde tillägga att det är mycket inavel där med

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.