Byggahus.se

Förslag till kontrollplan

1. J
    Medlem · 990 inlägg

JonasHolm

Medlem
    Hej!

Jag håller på och tar fram ett förslag till kontrollplan, men jag har lite svårt med utformningen.

Byggnadsinspektören är lite av en paragrafryttare, så jag vill inte ge honom någat att anmärka på i onödan.

Är det någon här på forumet som skulle vilja dela med sig av sin kontrollplan, så jag kan få lite tips om hur den skall utfomas. Jag har någorlunda koll på vad den skall innehålla.

Kontrollplanen får gärna vara för en tillbyggnad av befintligt hus, men det går nog bra med nästan vad som helst tror jag. Jag behöver bara se uppbyggnaden, och lite hur texter mm skall utformas.

/Jonas

2. S
    Medlem · 89 inlägg

samba

Medlem

Re: Förslag till kontrollplan

Sök på forumet, jag hittade min på en länk till en kommun här på forumet. Den funkade bra i Göteborg.

Har tyvärr inte kvar filen så att den går att maila.

//samba

3. J
    Medlem · 990 inlägg

JonasHolm

Medlem

Tackar för det...

Sökte igår, men då hittade jag inte länken.

/Jonas

4. S
    Medlem · 89 inlägg

samba

Medlem
  5. J
    Medlem · 990 inlägg

JonasHolm

Medlem

Man tackar...

/Jonas

6. S
    Medlem · 204 inlägg

stenhus05

Medlem

Men Jonas, måste du själv skriva ihop en kontrollplan? Är inte det KAs uppgift?
    mvh stenhus05

7. J
    Medlem · 990 inlägg

JonasHolm

Medlem

Tyvärr (om man nu kan säga så) är det så att jag är KA.

Jag har nog inga problem med innehållet.

Det jag har problem med är uppbyggnaden (utseendet), och är det något jag lärt mig under denna process så är det att byggnadsinspektören struntar i innehåll. Det är endast utseende som räknas vad gäller pappersarbetet.

Tycker faktiskt att det är lite skrämmande när det är lättare att bygga ett hus än att fylla i blanketten för att få börja bygga... Till och med byggnadsinspektören höll med mig i att det svåraste var inte själva bygget...

Ska man skratta eller gråta...  ;D :surprised: :'( :-/

/Jonas

8. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Märkligt att de låter dig vara KA.
    Är det en enkel tillbyggnad i så fall?
    I normala fall kräver ju byggnadsinspektören att KA är certifierad eller kan styrka liknande erfarenhet.

9. J
    Medlem · 990 inlägg

JonasHolm

Medlem

Hej volvo

Ja det beror väl på vad man räknar som enkel tillbyggnad.
    Det är en förlängning av mitt hus med fem meter, mne med samma konstruktion som den redan befintliga.

Det intressanta i detta är att byggnadsinspektören i ett svagt ögonblick faktiskt erkände att det svåra inte var att bygga utan att fylla i alla papper rätt... Sånt kan bara hända i Sverige... Suck...

/Jonas

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.