Byggahus.se
Jag är i färd med att koppla in min tank med 2 st slingor i. Men får inte huvudet till att bli enig med sig själv om vad som är bäst rördragning.
Jag skall ha värmepumpen och en gammal panna jag har med pelletsbrännare, till att kopplas in på denna tanken. Det är i alla fall tanken. Så om min värmepump inte klarar hänga med så kopplas pellets brännaren in för att stödvärma. Vilket nummer är bäst att koppla in dessa saker? Jag lägger med en enkel tom ritning också om jag har tänkt helt fel, och någon vänlig själ kan strecka in hur jag borde göra..
nr1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nr2.jpg
Skapa konto
nr3.jpg
Skapa konto

På nummer 1 så är värmepumpen kopplad så det endast blir några liter i kretsen.
På nummer 2 så blir värmepumpen kopplad till tanken på 300 liter
Ut till vänster så går det ju till och från element runt i huset.
Vilken är bäst?
Eller är jag helt ute på tur??

J
Är det en L/V -VP du måste ha ett stort flöde över VP annars storknar den , Och varför koppla in alla värmare på slingor , dom brukar vara för VV , den undre förvärmning , den övre VV , allt övrigt ska gå i tanken

hehe..
Ok, så jag är helt ute på tur då.. :)
Men typ så här då eller?
nr4.jpg
Skapa konto

J
Sort på VP , typ modell
NU blir det något , får du VV från pannan då troligtvis , du kan koppla VV-slinga tank i serie med VV -panna , den billigaste energin förvärmer och sedan spetsar pannan på
Hur shuntas det ut i huset nu , en inbyggd shunt i pannan eller som sitter utanför

Vanligt varmvatten har jag från en egen tank. Så den biten är lugn.
Värmepumpen är en billig Jula modell. Men fick den sista för 9999 kr. så det var en del billigare än något annat jag hade pengar till.
Nu går det från värmepumpen och via pannan och till huset. Shunten sitter då i pannan. Men hur den funkar eller inte vet jag inget om. Vet bara att det blir jäv.. varmt i elementen om jag eldar med ved i pannan. Så antagligen inte alls någon funktion i shunten.
Retur från elementen går in på värmepumpen och tillbaks till pannan och ut igen..

J
Då använder du pannan som utjämning då , är det kopplat som du ritat eller är inte tanken på plats det med shunten sitter den i pannan eller , en bild på pannan och ev shunt+Styrning är bra , finns en shunt ska den jobba rätt

Nej det är inte kopplad som det är ritad, då tanken inte är på plats än.
Shunten, om det finnas någon alls. :( sitter väl i pannan. en gammal CTC sak som jag har satt in en pelletsbrännare i.
Om det skulle bli mindre än 35 grader i vattnet i pannan, som då värmepumpen värmer, så går pellets brännaren igång, och värmer vattnet till 55 innan den stänger av sig igen.
Jag har möjlighet att stänga av till värmepump och bara köra pellets eller ved (som jag får ganska billigt) via en annan cirkulationspump. Tänkte den möjligheten var bra att ha med tanke på all negativ kritik Jula pumpen har fått..
Detta funkar egentligen ganska så bra, så min tanke i början var ju liksom att bara koppla en extra tank till det hela, så jag har lite backup värme. Jag vet jag måste ha många fler liter om jag skall släppa elda om det skulle vara det jag värmde huset med, men det får bli fler tankar om det funkar bättre med en liten en till.
Huset är gammalt och inte så bra isolering, så med värmepump förra året så låg jag på 12000kw i förbrukning. då var det stödeldning med pellets en gång i bland. Jag eldade upp 26 säckar pellets totalt, i tillägg till strömmen värmepumpen och allt annat använde.
Året innan jag fick värmepumpen, så låg jag på runt 8000kw. men då eldade jag upp 126 säckar pellets. Rätt smidigt att släppa hålla på med att bära ved eller säckar med pellets.. :)
Skall se om jag får ritat hur allt sitter nu. :)

J
En gammal CTC modell , ? sitter det en svart grej uppe till höger på pannan som sticker ut en bit ,så är det shuntmotorn
Ett foto på den är bra

Värme nu.jpg
Skapa konto

Så är det nu ungefär.. Några backventiler som sitter här och vart för att få vattnet på rätt väg.
Motorventilerna styr jag med Arduino beroende på om det är varmt nog i VV tanken, men ventilerna in och ut över pannan är manuella som jag får byta om på om jag skall elda med ved.
VV tank har egen elpatron.
Den egna interna förvärmning till VV som sitter i pannan använde jag till golvvärmen på badet. Styrs också med arduino.

IMG_20181122_233533.jpg
Skapa konto

Denna du, jojo123, tänker på misstänker jag.. :)
Som sagt. Har ingen aning på om den funkar alls..
All el till pannan är bortkopplad. Alla saker styrs med arduino i ett eget program.

J
Den satt på vänster sida , ännu äldre panna . hur tänker att styra värmen ut till radarna , för att få det att malla bra behövs en shunt som styr på uttempen , klar det blir varmt ut annars , det går att få till det med shuntar i sekvens , kanske lite överkurs för dig som kör med Arduino

Jag har tills nu bara stängd ner cirkulationspumpen när det blir varmt nog i vardagsrummet.
Men som du säger så måste jag nog få till en bättre regulering som en shunt gör. Eller rakt över köpa en ny shunt.
Ute temperatur har jag lagt till på det viset att vattnet som är i pannan måste hålla högre temp vid lägre temp ute. På så sätt så har pellets brunnit oftare om det blir kallt ute.
Så det har varit min "shunt" så sett.. Det har funkat bra på en stabil värme inne faktiskt.
Min tanke med att använda ritning nr1, var att jag kunde elda till en högre temp med ved. Så bara köra ut varme från tanken till att släppa köra varmepump i några timmar alla fall.
Jag har lite fler saker på gång när det gäller varmesystemet. Men det får bli sen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.