Byggahus.se

Förslag på vattenavstängningsventiler

675 läst  7 svar

1. nzsc
    Medlem Nivå 12
    Jag skulle behöva få lite tips på var jag skulle kunna placera vattenavstängningsventiler för inkommande KV/VV i köket.

Av bilder går att se att schakten står öppen för tillfället.
    Inkommande KV, galvaniserat rör, 25 mm
    Inkommande VV, kopparrör, 16 mm
    Utgående avlopp, gjutjärnsrör, 110 mm

Tanken för inkommande tappvattenledningar är att kapa dessa i slitsen eftersom de ska gå åt motsatt håll, högeråt istället för vänsteråt. Koppla på kulventiler och ansluta till LK RiR 16 mm som i sin tur leder till diskbänken.
    Inspektionslucka naturligtvis, förslagsvis 150x150 mm så att kopplingarna och avstängningsventilerna är lättåtkomliga.

Men eftersom kyl/frys kommer att stå framför inspektionsluckan, känns det kanske bättre att placera ventilerna på ett mer lätttillgängligt ställe. K/F kommer inte att vara inbyggda i skåp. Det går därför utmärkt att flytta ut dessa vid behov av eventuell avstängning i framtiden.

Vad säger ni?

2. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Galven är ju bara att gänga ur rörsnutten innan vinkeln och dra i lämplig kulventil.
    Men som vanligt med galvade kallvattenrör ska man alltid byta så mycket som möjligt när man håller på!

Kopparröret ser ut som det går att kapa på raksträckan innan bockningen och montera dit en vinkelballofix. Är kopparröret 15 eller 16mm?

Avloppet blir ju svårskarvat när du har slagit av allt 110 rör! Går det att få bort blyskarven (det ser ut som en sådan) och frilägga muffen? Då drar du med fördel i en falu expand! Eller finns det tillräckligt med rakrör kvar för att få dit en JET-koppling alternativt en Fernco?

3. P
    Medlem Nivå 17
    Gjorde samma miss i början av min husrenovering med gjutjärnsrören. Sågade då invändiga spår med vinkelslip eller tigersåg och mejslade sedan försiktigt bort röret och blytätningen. Sen i med en nippel.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_20180825-183251_Byggahus.jpg

Redigerat 25 aug 2018 18:34
  4. L
    Medlem · Nivå 13
    Ser ut som avloppen är relinade. Knackar man ut röret från muffänden så kommer reliningen att släppa/gå sönder.
    Kolla med företaget som gjort rörinfodringen och hör med dem vad de godkänner som skarvmetod.

Redigerat 25 aug 2018 18:44
    • Laddar…
  5. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Ja det har du rätt i, det missade jag! ;)

6. nzsc
    Medlem Nivå 12
    Jag vet om att jag gjort en tabbe med gjutjärnsröret. Dumma mig! Körde på för fort och tänkte mig inte för innan jag tog tag i vinkelkapen. Men gjort är gjort! Det måste finnas alternativ lösning.

Gjutjärnsröret är relinat. Det är 110 mm invändigt. Koppling till muffen består av blytätning. Får väl värma upp med brännare och försöka ta loss den på så sätt kanske?

Galvat KV tänkte jag koppla loss redan vid första gängan från stammen. Kopparröret för VV är 16 mm. Där finns inga gängor utan det är svetsat.

Men när jag tänker efter med placering av kulventiler, vilken nytta lär de ha där i början av stammen? Det är väl snarare bättre, och dessutom mer lättillgängligt att placera ex. ballofix i diskbänken där LK 16 mm kommer ut ur väggen?

Börjar det läcka i stammen är det ju trots allt så att jag ändå får stänga av i källaren ju. Eller tänker jag fel?

7. nzsc
    Medlem Nivå 12
    Sitter och surfar lite på rinkabyror.se för att se vad jag skulle behöva för material.
    Någon som har lust att hjälpa mig med inköpslistan och övriga frågor eller har alla checkat ut redan? Kanske @Krilleman eller @lordi?

8. nzsc
    Medlem Nivå 12
    • Laddar…