Hejsan. Jag har byggt ett enklare sängbord/hylla i spånskiva som ska hängas på väggen.
Nu funderar jag på vilka väggfästen och skruv som är lämpligast. Väggen består av dubbel gipsskiva. Helst ska fästena vara dolda och sängbordet sitta mot väggen, dvs. inget avstånd mellan vägg och sängbord.
Min dotter på två år brukar ibland använda nuvarande sängbord som stöd för att ta sig upp i min säng, så det nya sängbordet bör klara en sådan belastning.
Mått: Bredd: 40 cm, Höjd: 16 cm. Djup: 28. Spånskivans tjocklek, 1,2 cm.
Tips, hur detta bäst bör fästas i väggen?
Nu funderar jag på vilka väggfästen och skruv som är lämpligast. Väggen består av dubbel gipsskiva. Helst ska fästena vara dolda och sängbordet sitta mot väggen, dvs. inget avstånd mellan vägg och sängbord.
Min dotter på två år brukar ibland använda nuvarande sängbord som stöd för att ta sig upp i min säng, så det nya sängbordet bör klara en sådan belastning.
Mått: Bredd: 40 cm, Höjd: 16 cm. Djup: 28. Spånskivans tjocklek, 1,2 cm.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tips, hur detta bäst bör fästas i väggen?
Hej, nu snackar vi ganska rejäl belastning, typ 15 kg på ytterkanten 28 cm från väggen, höjden på hyllan endast 16cm, så det är ett ganska tungt moment på den infästningen ....
Jag tror att du kan glömma dolda fästen ... du måste nog ha något konsolfäste under hyllan för att minska momentet. Bredden är 40 cm, så har du tur så hittar du en regel som gipsen är fäst i (cc 60cm), använd den om du hittar en sådan
Jag tror att du kan glömma dolda fästen ... du måste nog ha något konsolfäste under hyllan för att minska momentet. Bredden är 40 cm, så har du tur så hittar du en regel som gipsen är fäst i (cc 60cm), använd den om du hittar en sådan
Hej, nu snackar vi ganska rejäl belastning, typ 15 kg på ytterkanten 28 cm från väggen, höjden på hyllan endast 16cm, så det är ett ganska tungt moment på den infästningen ....
Jag tror att du kan glömma dolda fästen ... du måste nog ha något konsolfäste under hyllan för att minska momentet. Bredden är 40 cm, så har du tur så hittar du en regel som gipsen är fäst i (cc 60cm), använd den om du hittar en sådan![]()
Okej, så någon slags väggskena är att glömma? Hade exempelvis dessa fungerat?Hej, nu snackar vi ganska rejäl belastning, typ 15 kg på ytterkanten 28 cm från väggen, höjden på hyllan endast 16cm, så det är ett ganska tungt moment på den infästningen ....
Jag tror att du kan glömma dolda fästen ... du måste nog ha något konsolfäste under hyllan för att minska momentet. Bredden är 40 cm, så har du tur så hittar du en regel som gipsen är fäst i (cc 60cm), använd den om du hittar en sådan![]()
https://banggood.app.link/7mPIioZSO5
hehe, jag kallar det konsol, du väggskena. Same shit diffrent names 
Den bör funka, men du måste fästa hyllan upptill också med några typ vinkelbeslag tror jag. Testa med lite försiktig provbelastning om det räcker med väggskenan, om inte, komplettera med vinkelbeslag upptill. Allt handlar om att minska momentet
Den bör funka, men du måste fästa hyllan upptill också med några typ vinkelbeslag tror jag. Testa med lite försiktig provbelastning om det räcker med väggskenan, om inte, komplettera med vinkelbeslag upptill. Allt handlar om att minska momentet
Ja-a exempelförslaget benämner jag också som hyllkonsoler. Väggskena var ju bara att glömma, mot bättre vetande. Du tror inte det är tillräckligt att skruva fast hyllan i konsolerna. Var mer specifikt bör dessa eventuella väggbeslag fästas, och vilka dimensioner skulle du rekommendera?
Tacksam för dina synpunkter
Tacksam för dina synpunkter
Jag skulle skruva något att fästa i högst upp och längst in. Sen skruva fast i en regel och köra en eller två molly. Då borde den klara rätt mycket.