Byggahus.se

Förslag på tunt bjälklag till loft

317 läst  8 svar

1. T
    Medlem · Nivå 4
    Jag bygger ett garage där jag vill ha en del med loft. Ytan på loftet är 3,2 x 6,2 m. Problemet är att jag vill utnyttja höjden maximalt, dvs jag vill att bjälklaget ska bygga så lite som möjligt. Jag behöver förslag på lösningar. Skulle till exempel 45x70 reglar med cc 300 och 22 golvspån hålla?

2. I
    Nybyggare Nivå 4
    Nej. Kolla med KL trä (korslimmat trä). Borde erbjuda tunnaste bjälklaget och du slipper både lägga golv och klä undersidan.
    Enligt träguiden skulle du klara dig med 100mm total tjocklek på bjälklaget.
    https://www.traguiden.se/konstrukti...kt/5.1.1-plattbjalklag/?previousState=1000000

Alternativt en bärande plåt med tjockaste plåten. Risk för att det kan upplevas lite svajigt men borde hjälpa att skruva golvspån på över- och undersida.
    https://www.ruukki.com/swe/b2b/prod...heets-details/load-bearing-sheet-t70-57l-1058

3. T
    Medlem · Nivå 4
    Jag har varit i kontakt med Martinssons angående KL-trä men de säger bara att de har för mycket att göra så de kan inte ta sig an såna små projekt. Annars tyckte jag också att det verkade vara ett mycket bra alternativ.

Den profilerade plåten kände jag inte till. Det ser ut att vara ett intressant alternativ. Ska kolla upp den. Stort tack för din hjälp!

4. I
    Nybyggare Nivå 4
    Hör annars med byggvaruhandeln om de kanske ta hem KL-trä istället för att handla direkt av Martinsons.

Ett annat alternativ kanske kan vara att köpa limträbalkar och själv limma ihop dessa till ett massivt trägolv. Köper du exempelvis 115x495 så borde det både gå snabbt att lägga bjälklaget och det går att göra med handkraft utan kran till skillnad mot en KL-skiva.
    Limträ finns i olika kvalitetsklasser där du skulle kunna välja en finare kvalitet om du ska ha det som fingolv på loftet. Går antagligen att beställa i exakt den längden du vill ha eftersom det handlar om en hel del material.
    Vill dock säga att jag inte vet om ett massivt limträgolv har samma bärighet som ett KL-golv eller skulle ge obehagligt svajande i golvet eller om du skulle behöva gå upp en tjocklek till. Eller om limträbalkar fungerar även när man belastar dem liggande.
    Men det kan kanske vara värt att prova genom att testa en balk och belasta den? När det gäller bjälklag av trä brukar det inte vara risk att det ska rasa utan nedböjningen (vilket resulterar i att det upplevs svajigt och obehagligt att röra sig på) som är dimensionerande.

Redigerat 14 aug 22:55
  5. T
    Medlem · Nivå 4
    Jag har även kollat limträbalkar med de bygger för mycket på höjden om de ska klara svajjet. Deras styrka är när de används stående. Lägger man dem ner så är de inte alls lika hållbara. Och eftersom det är just låg höjd jag är ute efter så går det bort.

Jag kontaktade Ruukki angående deras bärande plåt men tyvärr råkade jag på en riktigt okunnig säljare som inte kunde svara på vad deras plåtar gick att använda till och vilka spännvidder som gällde. Hans svar var att han inte sysslade med gratis byggrådgivning. Det var uppenbart att han inte hade en susning om sina egna produkter. Jag ska föröka kontakta någon annan på Ruukki som förhoppningsvis vet vad det är han säljer :)

6. W
    Husägare · Nivå 7
    Mitt förslag är ett massivt träbjälklag av 45x95-reglar med skruvlimmad 22 mm golvspånskiva. Spännvidd 3,2 m. Deformation i bruksgränstlastfall blir 7 mm, beräknad egenfrekvens och hastighetsrespons är också ok (ett mått på acceleration av bjälklaget när någon hoppar på det). Är svikten mindre viktig kan du nog gå ner till 45x70, men det kommer att känna lite svajigt. Oavsett vilket skulle jag provbygga en liten del för att känna hur det känns.

7. V
    Verktygstokig · Nivå 21
    Varför inte ovan förslag men skruvlimma golvspån på båda sidor. Det kommer bli väldigt mycket stadigare än bara på ovansidan eftersom draglasterna hamnar på undersidan av bjälklaget.

8. W
    Husägare · Nivå 7
    Har man räknat hem en lösning brukar det inte finnas anledning att göra den ännu bättre på bekostnad av merarbete och kostnad. I det här fallet blir det inte heller väldigt mycket stadigare eftersom tvärsnittet redan är mättat med material som kan ta draglaster, till skillnad mot ett kassettbjälklag där det är luft mellan reglarna. I det fallet tillför en skiva på undersidan mycket.

Obs att lösningen jag föreslog är mycket stum, egenfrekvensen ligger på 18 Hz vilket är bra.

9. T
    Medlem · Nivå 4
    Tack för ditt förslag. Det är ett bra och vettigt alternativ. Tyvärr bygger det ungefär 135 i höjd vilket är för mycket när varje mm räknas.

Ruukkis plåt gick bort men det finns andra som tillverkar ungefär samma sak. Plannja70/1mm är ett bjälklag som går att använda och det bygger totalt 88 mm på höjden inklusive golvbeklädnad. Så det blir troligen det jag använder. En annan fördel med Plannjas variant är att det är enkelt att dra el mm i rännorna.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka