Byggahus.se

Förslag på rör att ha i min dricksvattenbrunn.

1. P
    Medlem · Upplands · 2 inlägg

plw

Medlem
    Hej alla!

Jag skulle vilja ha förslag på rör, ca 40 mm ytterdiameter, som är ok att ha nedsänkta i min dricksvattenbrunn.

Observera att jag söker RÖR, inte slang, jag har en 40 mm PE-N-dricksvattenslang nedsänkt i brunnen idag men den kröker sig och nyper därmed fast i brunnen så jag kan inte få den att följa ändringarna i vattennivån.
    Ett alternativ kunde kanske vara om någon vet hur man kan räta ut denna slang så den blir rak, jag har dock inte lyckats trots att jag dragit upp och försökt räta ut slangen vid två tillfällen.

För er som undrar vad jag håller på med försöker jag implementera en vettig version av denna: http://www.lfs-web.se/radonavskiljare-vattenrenare.htm

Problemet med PE-N-slangen är som sagt att den nyper fast.

Ett kopparrör är inte bra att ha i stillastående vatten (Uppsala Vatten var inte helt förtjusta i den tanken när jag ringde och pratade med dem) och skulle även bli relativt tungt. Samma sak med stålrör, kromade metallrör etc.

Själv funderade jag på 40mm VP-rör, jag ser dock ett antal problem där:
    *) Även om de är halogenfria så verkar det i princip omöjligt att hitta information om hur mycket mjukgörare, flammskyddsmedel etc. de eventuellt kan läcka ut i vattnet.
    *) Är de halogenfria är de av polyeten eller polypropylen och därmed i princip omöjliga att limma.
    *) Att skruva ihop dem kommer inte att hålla i längden.
    *) Är de inte halogenfria måste man ju fundera över varför de inte är halogenfria, är det t.ex. ett PVC-rör så kan ju det inte vara halogenfritt då klor är en halogen; alltså skulle ett sådant rör kunna vara ok - om det inte innehåller (eller iallafall inte läcker) mjukgörare eller flammskyddsmedel eller liknande.

Har även funderat på de 40mm PVC-rör för avlopp som finns, det finns dock några problem där med:
    *) De är inte godkända (jag hittar inget om det i.a.f.) för dricksvatten så samma problem som med VP-rören uppstår.
    *) Det verkar vara svårt att hitta längre sådana och jag ska ca 50 m ner i brunnen.
    *) De är vidrigt dyra.

Någon som har några idéer?

Om ingen har några idéer funderar jag på att testa med VP-rör av PVC, limma med cyanoakrylat, dricka annat vatten under en period och under den perioden testa vattnet för innehåll av mjukgörare, hormonstörande ämnen etc. Uppsala Vatten kan dock ej utföra sådana tester så det blir väl fråga nummer två:

Någon som känner till något labb som kan testa för ovanstående?

(För sakens skull borde man väl testa vattnet redan idag för att se om PE-N-slangen läcker något ämne man inte vill ha i sitt dricksvatten, ibland är slangarna bara godkända för dricksvatten på insidan. Med tanke på att PE-N-slangen verkar vara gjuten i ett stycke och att det är ok att ha vatten strömmande i den så antar jag att vattnet på utsidan av slangen inte spelar någon roll).

2. M
    Medlem · Örebro · 1 750 inlägg

mogge_73

Medlem
    Går du inte över ån efter vatten nu, varför inte en Radonavskiljare?

Att syresätta ett vatten kan förändra vattnet mycket. Metaller oxideras och kan missfärga ditt vatten och hamnar på botten av din brunn.
    Den luften du drar ner i vattnet bör vara UV-behandlat för att inte föra med sig bakterier och olika sporer.

Dom proverna du efterfrågar är inga billiga prover. Kolla med Eurofins alt. Alcontrol.

Jag har stött på liknande lösningar med bla. Ozonbehandlingar, och dessa tar tyvärr inte radon. Luftbubblor räcker inte för att rena ett vatten från radon.
    Vattnet behöver delas isär typ som en fontän och falla ner och luften samtidigt evakueras.

Med vänlig hälsning, Morgan

3. P
    Medlem · Upplands · 2 inlägg

plw

Medlem
    Tack för svaret.

Rubriken på sidan jag länkar till är "Unik vattenrenare med kombinerad radonavskiljare". Den behandlar luften som pumpas ned med UV över en TiO2 katalysator, resultatet blir då ozon vilket är det som pumpas ned i vattnet.
    Enligt företaget som säljer den så själva bubblandet räcka för att få radonet att frigöras från vattnet.
    De påstår att de testat och att det fungerar mycket bra:

"G
    enom ett mycket högt luftflöde från vattenrenarens luftpump ges radonavskiljningen en effekt som mäter sig med eller slår ut många av de radonavskiljare som idag finns på marknaden. Avskiljningen av radonet sker redan i brunnen. Luften som pumpas via vattenrenarens UV-kammare renas från luftburna föroreningar till 99% och fördelas sedan ut i brunnen genom en luftsten. Luften ger effekten av att vattnet sätts i rörelse och effektivt avluftas från radon och andra orenheter."

Det saknas dock siffror. På kundreferens-sidan finns en utsaga om att en kunds vatten gått från 3000Bq/l till 200Bq/l.

Återstår att testa det för min del, dock har jag som sagt lite problem just med att min slang kläms fast.

4. Göran.W
    Verktygstokig · skåne Tomelilla · 3 033 inlägg

Göran.W

Verktygstokig
    Jag misstänker du har du har en sugande pump typ jet pump och då behöver du inte ner några 50 meter utan 12 meter räcker för en jet pump kan bara suga 10 meter under pumpens placering.
    Men det går att få ner 50 meter pem slang utan problem om man har en tyngd på den längst ner på 7-8 kg samt fyller slangen innan med vatten.
    Detta är inget man gör själv för slangen blir skapligt tung på slutet.
    Det är så man gör när man skickar ner bergvärme slangar 100 + meter.
    Där sitter en tyngd i botten på dom slangarna och dom är fyllda för att inte ha någon flytkraft.
    Men luft i slangen får man aldrig ner den hur envis man än är.

5. M
    Medlem · Örebro · 1 750 inlägg

mogge_73

Medlem
    Håll koll på metallerna i vattnet bara! Ozon är en kraftig oxideringsmetod och du vill inte få borrhålet fullt med skit.
    Och att det skulle neutralisera järn och mangan är goja. Den oxideras och faller till botten.
    Radon är en gas och har inte så mycket med vattnet att göra, så även om den frigörs så måste radonet avakueras ur borrhålet. Men den kanske trycker ner mer luft än pumpen suger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.