Byggahus.se
Martin_B
Ungefär såhär:

Fördelar:
  • Entré från framsidan, bättre åtkomst och snyggare, mer välkomnande
  • Rejäl "central" hall, nära till kök, med möjligheter till skåp/garderober till höger, samt klädhängare till vänster om entrén (utifrån sett) som enl. ritning
  • Rejält nytt badrum
  • Nytt fint vardagsrum mot trädgårdssidan, mer ostört och privat
  • Smidig anslutning mellan vardagsrum och uteplats/uterum via pardörrar om man så vill
  • Välkomnande pardörrar från hall till vardagsrum
  • Möjlighet att planera om ljusinsläpp i både det nya vardagsrummet och den nya hallen, samt badrummet
  • Kan eventuellt förenkla planering och byggprocess om det vill sig väl

exempel_p_planl_sning_bh.jpg

Redigerat:
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Om man är lite bold, kan man ju dessutom tänka om helt och även ta med lösningar i beräkningen som att förvandla befintligt utrymme till ny hall + annat som stor handikappanpassat badrum med toalett etc. och sedan förlägga det befintliga utrymmet i en ny tillbyggnad.

Så exempelvis skulle man kunna ta befintligt vardagsrum och skapa en rejäl hall av, som per automatik även hamnar bredvid köket, och i samma bef. vardagsrum även få plats med ett badrum/toalett som kommunen ändå (förmodligen) kommer kräva vara handikappanpassat (måste ha dusch på entréplan, kunna vända med rullstol inne i badrummet osv.).
Den inritade toaletten på skissen skulle förmodligen inte godkännas av kommunen vid en såpass omfattande tillbyggnad, varför de också skulle kräva handikappanpassat med dusch samt rätt mått (finns ett minstamått man måste förhålla sig till).
Sedan bygger man till baktill i den där vinkeln, och förlägger ett nytt vardagsrum där som man anpassar precis som man önskar, stora fina fönster ut mot trädgården osv, med anslutning till en ny fin uteplats, exempelvis.

Ibland är det lätt att snöa in sig på en viss lösning och inte kunna se utanför ramarna... men börjar man tänka lite utanför ramarna så kan man hitta fantastiska lösningar som dessutom grannarna blir avundsjuka på så de tänker "varför gjorde vi inte SÅ!?" :D
Intressant, men om vi enbart bygger över en terass samt bygger en entré utan toalett kan de väl inte sägs något om någon wc? Vi funderar i ett senare skede att lägga en gästtoalett på plan 0, men den ska inte ligga in någon utbyggnad, kommer det emdå att krävas bygglov för den?

Martin_B
Juliecorn Juliecorn skrev:
Intressant, men om vi enbart bygger över en terass samt bygger en entré utan toalett kan de väl inte sägs något om någon wc? Vi funderar i ett senare skede att lägga en gästtoalett på plan 0, men den ska inte ligga in någon utbyggnad, kommer det emdå att krävas bygglov för den?
Jo, det är det de kan, dessvärre. Det beror helt och hållet på vem ni får som handläggare och hur eran kommun ser på dessa frågor. Vissa kommuner är alldeles nitiska, vissa är lättare att ha göra med.
Eftersom det inte finns några konkreta och bestämda gränser för vad som räknas som vad, så är allt en bedömningsfråga. Om kommunen bedömer tillbyggnaden vara av karaktären större tillbyggnad/större projekt, så kommer de att kräva att ni på ett eller annat sätt ordnar handikappanpassat badrum.

Om de anser att det är en mindre omfattande tillbyggnad, så kanske ni slipper.

Enda ni kan göra är att först höra i förväg, där ni utan att försöka lura de (för då lurar ni bara er själva) förklarar exakt hur ni hade tänkt tillbyggnaden, och ställa frågan hur de ställer sig till handikapptoa/badrum.

För det kan bli så att ni lägger ner stor möda på att planera det som ni tänkt från början, utan handikappanpassat och utan dusch, så får ni bara ett nej och ni får sätta er vid ritbordet och börja om från början = mindre kul.

Bättre att ta reda på vad som gäller först, innan ni lägger ner för mycket tid på planering. Anser jag i alla fall (onödigt att jobba extra menar jag). :)

Martin_B
"Om ett befintligt bostadshus byggs till ska den tillbyggda delen vara tillgänglig
och användbar i princip enligt samma regler som för nybyggnad. Det gäller även
vid ombyggnad men då kan hänsyn behöva tas till ändringens omfattning och
byggnadens förutsättningar.
Vid ombyggnad och/eller tillbyggnad kan det ibland också ställas krav på att andra
utrymmen än de direkt berörda byggs om för att bostaden ska uppfylla kravet
på en tillgänglig bostad enligt PBL 8:1 och 8:2. Den som planerar en om- eller
tillbyggnad kan enligt PBL 9:19 begära ett villkorsbesked där kommunen redovi-
sar vilka krav som kan komma att ställas på den äldre byggnaden för att uppfylla
kraven om tillgänglighet enligt PBL 8:1 och 8:2"

Källa: https://www.nacka.se/49835a/globala...-dokument/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf

Martin_B Martin_B skrev:
Jo, det är det de kan, dessvärre. Det beror helt och hållet på vem ni får som handläggare och hur eran kommun ser på dessa frågor. Vissa kommuner är alldeles nitiska, vissa är lättare att ha göra med.
Eftersom det inte finns några konkreta och bestämda gränser för vad som räknas som vad, så är allt en bedömningsfråga. Om kommunen bedömer tillbyggnaden vara av karaktären större tillbyggnad/större projekt, så kommer de att kräva att ni på ett eller annat sätt ordnar handikappanpassat badrum.

Om de anser att det är en mindre omfattande tillbyggnad, så kanske ni slipper.

Enda ni kan göra är att först höra i förväg, där ni utan att försöka lura de (för då lurar ni bara er själva) förklarar exakt hur ni hade tänkt tillbyggnaden, och ställa frågan hur de ställer sig till handikapptoa/badrum.

För det kan bli så att ni lägger ner stor möda på att planera det som ni tänkt från början, utan handikappanpassat och utan dusch, så får ni bara ett nej och ni får sätta er vid ritbordet och börja om från början = mindre kul.

Bättre att ta reda på vad som gäller först, innan ni lägger ner för mycket tid på planering. Anser jag i alla fall (onödigt att jobba extra menar jag). :)
Hej, vi kommer inte att rita in någon toalett vid tillbyggnaden, eftersom tillbyggnaden sker på plan 1 och där finns redan ett badrum som inte påverkas av det extra rummet. Plan 0 har ingen wc, den kommer vi att bygga i befintlig hall, kan ju inte vara några problem? Eller måste man ha bygglov för den?

Martin_B
z
Hej, vi kommer inte att rita in någon toalett vid tillbyggnaden, eftersom tillbyggnaden sker på plan 1 och där finns redan ett badrum som inte påverkas av det extra rummet. Plan 0 har ingen wc, den kommer vi att bygga i befintlig hall, kan ju inte vara några problem? Eller måste man ha bygglov för den?
Hmm, nu blir jag lite förvirrad här. Vad menar du med plan 1? Bottenvåning? Och med plan 0? Källare?
För att förtydliga kommer jag skriva Källare, Bottenvåning samt Övervåning.

Om jag tolkar det rätt, så finns det ingen toalett eller badrum på bottenvåning enligt följande ritning från dig:

Och om nu ritningen stämmer, och där inte finns någon dusch eller ens toalett på bottenplan, så kan kommunen komma att kräva att ni inrättar ett sådant utrymme så det följer tillgänglighetskraven.

I källarvåningen ser jag dessutom ett utrymme som heter WC, fast du skriver att plan 0 (jag misstänker att du menar källare?) "har ingen wc". Nu blir jag riktigt förvirrad här :)

Eller har jag missförstått någonting med ritningarna? :)

Martin_B Martin_B skrev:
z

Hmm, nu blir jag lite förvirrad här. Vad menar du med plan 1? Bottenvåning?
För att förtydliga kommer jag skriva Källare, Bottenvåning samt Övervåning.

Om jag tolkar det rätt, så finns det ingen toalett eller badrum på bottenvåning enligt följande ritning från dig:
[bild]

Och om nu ritningen stämmer, och där inte finns någon dusch eller ens toalett på bottenplan, så kan kommunen komma att kräva att ni inrättar ett sådant utrymme så det följer tillgänglighetskraven.

Eller har jag missförstått någonting med ritningen? :)
Hej, ritningen är på det befintliga huset, vi kommer inte bygga ut huset på bottenvåningen, kan de ändå kräva att vi bygger en toalett där? Låter superkonstigt, finns ju en mängd villor i vårt område som saknar toalett på bottenvåningen. Vi funderar på att bygga en entré på 5 kvm för avhängning av ytterkläder, menar du att de kan kräva att vi bygger ett badrum då?

Martin_B
Hej, ritningen är på det befintliga huset, vi kommer inte bygga ut huset på bottenvåningen, kan de ändå kräva att vi bygger en toalett där? Låter superkonstigt, finns ju en mängd villor i vårt område som saknar toalett på bottenvåningen. Vi funderar på att bygga en entré på 5 kvm för avhängning av ytterkläder, menar du att de kan kräva att vi bygger ett badrum då?
Att andra hus i området saknar toalett och dusch på bottenvåningen beror bara på att dessa krav har tillkommit på senare tid, dvs. när de husen du talar om byggdes eller renoverades, så fanns inte de kraven som finns idag.

Men när man bygger till idag, så måste man följa de kraven. Jag kan ej svara på om din kommun kommer kräva dusch/toalett på bottenvåning bara för att ni bygger ut endast 5 kvm, utan det kan bara de svara på. Dock ser ju tillbyggnaden ut lite större än 5 m2, men det är en annan diskussion.

Martin_B
Kan bara tillägga att jag själv har åkt på detta. Skulle bara bygga till ett enda rum (just exakt hall som ni vill bygga) och överhuvudtaget inte involvera toalett eller dusch, då vi hade redan toalett på bottenvåning. Men det räckte inte. Kommunen var inte nöjda. Dels var toaletten för liten enl. de, så den ej var "tillgänglig" som det heter, och det fanns ingen dusch heller.
Så de krävde både dusch och toalett på bottenvåning i viss storlek för att uppfylla dagens tillgänglighetskrav. De gav sig inte heller, helt absurt.

Martin_B
Sen så vill jag passa på att ställa frågan. Vill ni verkligen vara utan ens toalett på bottenvåning? Toalett tycker jag är ett minimum på det plan man vistas mest, dvs bottenvåning med kök och vardagsrum etc. Det är också där man springer in när man vistas i trädgården och sitter ute och äter osv. Man vill gärna inte behöva springa ner i källaren eller ända upp till övervåning för att gå på toaletten :)

Martin_B
vi kommer inte bygga ut huset på bottenvåningen,.............. Vi funderar på att bygga en entré på 5 kvm för avhängning av ytterkläder,
Men på vilken våning har ni entrén, om inte på bottenvåningen? Hänger inte riktigt med här...

Martin_B
Sorry för ytterligare ett inlägg! Men jag glömde svara på en fråga.

Plan 0 har ingen wc, den kommer vi att bygga i befintlig hall, kan ju inte vara några problem? Eller måste man ha bygglov för den?
Ja, självklart behövs bygglov ifall ni bygger ny toalett. Ni måste även skicka in nya VA-ritningar till er VA-leverantör. I annat fall blir det svartbygge.

Men att bygga till ett hus, det är dessutom synligt utifrån. Kommunerna jämför numera satelitbilder för att jämföra förändringar från år till år. Sen är det grannar m.m. som kan irritera sig att man inte söker bygglov och anmäler m.m.

Mitt råd: anmäl allting, gör allt by the book, så sover ni gott på natten sen :)

Martin_B Martin_B skrev:
Men på vilken våning har ni entrén, om inte på bottenvåningen? Hänger inte riktigt med här...
Ledsen, yes vi ska bygga ut 5 kvm på bottenvåningen. Ni menar att när man söker bygglov för den utbyggnaden så kan de kräva att man bygger ut ett badrum också? Låter ju helt sjukt...den planerade entrén har alla andra gjort i kvarteret och vad jag kan se av ritningarna har de inte haft något badrum på entréplanet. Vårt hus är av särskilt intresse eller vad kommunen kallar det, vilket gör att man inte får bygga ut hur som helst.

Martin_B
Ledsen, yes vi ska bygga ut 5 kvm på bottenvåningen. Ni menar att när man söker bygglov för den utbyggnaden så kan de kräva att man bygger ut ett badrum också? Låter ju helt sjukt...den planerade entrén har alla andra gjort i kvarteret och vad jag kan se av ritningarna har de inte haft något badrum på entréplanet. Vårt hus är av särskilt intresse eller vad kommunen kallar det, vilket gör att man inte får bygga ut hur som helst.
Ja, jag kan inte annat än att hålla med om att regelverket är helt sjukt. Jag har diskuterat det mycket här på byggahus och många håller inte med, de tycker att det är bra. Jag tycker reglerna är idiotiska, för de är bara till för att skydda kommunerna mot extra utgifter, skulle någon bli handikappad, och då passar de på att lägga kostnaden på byggherren istället, dvs. dig då juh, i detta fall.

Jag menar på att det hade varit bättre att handikappanpassa OM och i så fall NÄR man blir handikappad, och inte i förebyggande syfte. Men som sagt, de flesta håller inte med :D

Men återigen. Det bästa du kan göra är att ringa kommunen och ärligt tala om hur ni vill ha det. Undanhåll ingen information och skönmåla inget, för det är bara du som åker på konsekvenserna i slutändan.
Och på detta vis kan du få ett svar, om än inte helt definitivt, men lite av ett "förhandsbesked-light" ifall du måste bygga dusch/toalett som uppfyller tillgänglighetskraven, eller om du slipper.

Återigen så är det en bedömningsfråga, därför kan varken jag eller någon annan ge dig några definitiva svar. Inte ens kommunen kan det förrän du faktiskt har skickat in bygglovsansökan med alla ritningar och handlingar. Du kommer även behöva en kontrollansvarig, (det krävs tyvärr idag) och en sådan kostar ca. 20.000 kr. Det får heller inte vara någon i släkten eller någon ni känner osv.

Hårda regler vettu. Märkligt nog, måste jag säga, med tanke på att man vill att det skall byggas så mycket som möjligt p.g.a bostadsbrist :)

• Gilla
Juliecorn
  • Laddar…
Åsa Lund
QUOTE Ja, självklart behövs bygglov ifall ni bygger ny toalett. Ni måste även skicka in nya VA-ritningar till er VA-leverantör. I annat fall blir det svartbygge.

Nja. Bygglov behövs för till exempel fasadändring. För ny WC behövs bygganmälan och därmed kontrollansvarig.

• Gilla
Juliecorn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.