Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Förslag på ogräsåtgärdsplan inför nästa säsong?

1. halper
    Husägare · Gnesta · 1 319 inlägg

halper

Husägare
    Hallå, gräsmänniskor!

Jag har några gräsmattor som nog har skötts sisådär under ganska lång tid innan vi köpte huset. Har haft för mycket att göra de här två åren, så jag har inte gjort saken bättre. Nu skulle jag vilja dra upp standarden på mattorna ett par snäpp. De vanliga "det behöver inte vara en green" och liknande gäller, men jag är beredd att lägga mer tid än genomsnittspersonen på underhåll, särskilt under de kommande åren, för att få den i skick.

Huvudfrågan är: för att få gräsmattan så bra som möjligt till juni nästa år, vad ska jag göra från idag och fram till dess? Jag vill inte gå så långt som att gräva upp allt och anlägga en ny matta, men jag är beredd att lägga "ganska" mycket jobb på det. Hur gräsmattan ser ut – eller om man kan gå på den eller inte – i mars, april eller maj spelar ingen roll, men ungefär till sommarlovet skulle jag vilja att den är så bra som den kan bli, med ett halvårs insats. (Att ha en gräsmatta "avstängd" under sommaren blir så tråkigt för familjen att det liksom inte är värt det, nästan oavsett resultatet som man skulle kunna uppnå.)

De problem jag har:
    • Lite mossa, främst i skuggiga partier. Vissa skuggande buskar ska få stå kvar som insynsskydd, så här får man göra så gott man kan.
    • I vissa delar av gräsmattan finns inget gräs alls, utan bara ogräs.
    • Varierande grässorter och -kvaliteter.
    Hittills har jag "jobbat med det jag har", vilket innebär att jag har försökt förbättra förutsättningarna för det befintliga gräset och öka andelen "trevligt" gräs genom att så nya frön. Jag började i ungefär augusti med att räfsa ganska omilt för att samla upp allt gammalt jox som låg på/i mattan. Detta exponerade en del rätt bar mark, på vilken jag sådde nytt gräs (Granngården "Slottspark"). I samband med detta gödslade jag ("höstgödsel") ungefär enligt doseringsanvisningen samt, eftersom jag fick uppfattningen att jag hade ganska lågt pH, slängde på lite kalk. Senare har jag börjat tvivla på att de två pH-mätare jag har kan ge ett vettigt resultat, så man kan väl säga att pH är okänt. Några partier hade mycket (i stort sett enbart) mossa och denna räfsade jag bort. Nu har jag hört att detta är alldeles livsfarligt, men i det här fallet så är mossan främst i kanterna på vissa ställen, där gräset är skuggat av buskage. Jag räfsade "åt rätt håll" och har alltså inte räfsat runt mossan på den "bra" gräsmattan, utan i princip bara dragit ner den i en slänt där det växer allehanda ting (och där jag inte bryr mig om det växer mer mossa).

De nakna partierna har nu tagit sig ganska bra. Där det förut var enbart mossa är det nu en pigg skog av gröna strån. Dessa har jag hunnit klippa ett par gånger. Förra veckan så vattnade jag ut Ferrogent, mest på/kring de områden där det finns mossa. (Förutom i de skuggiga partierna är mossan inget större problem: finns ett par snuttar här och där, men rätt lite. Största delen av gräsmattan är solbelyst största delen av dagen, så där trivs mossan dåligt.) Jag vattnade även Ferrogent på området med nysått gräs där det tidigare funnits mossa; min tanke där är att eventuella rester ska få det lite jobbigt att komma igång nu när det börjar bli svalare, så att gräset förhoppningsvis hinner före nästa vår.

Vad gäller ogräset så är detta ett problem. Jag vet inte vad det heter, så har bifogat några bilder. Denna växt är ju perfekt anpassad för att sluka allt ljus och täcka över gräset, och växer också så lågt att det inte finns en chans att den störs av gräsklipparen. För att få bort den, för hand, har jag tänkt på två metoder:
    • Försöka avlägsna så mycket som möjligt med rötter. Fördelarna är uppenbara, men nackdelen är att det är rätt tidsödande och man drar också upp i princip allt gräs (särskilt det nya) runt omkring.
    • Rycka sönder bladen innan gräsklippning och sedan köra med uppsamlare. Fördelarna som jag tänker mig här är att det går rätt fort, man skadar plantan, man drar bort dess solfångare vilket leder till att den får mindre energi, det är mindre risk att skada omkringliggande gräs och det gräset får då omedelbart mer sol, och kan på längre sikt konkurrera ut ogräset.
    Med fokus på att göra gräsmattan "så bra som möjligt" till juli nästa år, ska jag riva upp hela rasket med rötter eller rycka blad? Varför/varför inte? Ska jag ogräsa nu under hösten redan, eller ska jag vänta till våren? För-/nackdelar?

En ogräsmetod jag funderat på är en slags halvbra fuskmetod: först täcka över (med typ dubbla tjocka soppåsar för byggavfall) de områden som består av nästan enbart ogräs fram till typ mars/april. Jag tänker mig att det då dör och inte "kommer igång" till våren, och då kan jag bara räfsa upp de döda halvruttna slamsorna av ogräset och så nytt gräs. Sedan slänger jag på säckarna igen under typ tio dagar, för jag förstår det som att gräsfrön inte behöver ljus utan bara värme för att gro. När jag ser att gräset börjar gro så plockar jag bort säckarna. Då har gräset fått ett litet försprång och hinner växa förbi ogräset, och med tiden kommer ogräset att skuggas/konkurreras ihjäl. Total tid: typ 1–2 timmar, och typ 100 spänn för gräsfrön. Kan denna metod fungera?

Naturligtvis är alternativet att byta ut jorden och så nytt bättre, men tar också 10 gånger så lång tid. Måste också fundera på vad jag ska göra av den gamla jorden.

Experiment: eftersom det inte finns några i Sverige godkända gifter för ogräs om man inte är bonde, och jag inte är säker på att jag vill använda dem ändå, så funderade jag på om det kunde vara så att den här typen av ogräs är mer känsligt än gräs för ättika, och om man kunde döda den lite mer med en svag dos. Jag har en bild på det experimentet också, och det verkar som att gräset har klarat sig lika dåligt som ogräset. Var inte helt oväntat, men tyckte det var värt att testa. Experimenterar gärna för gräsmattan är så dålig att det inte märks om man misslyckas.

Inser att detta är ganska långt och innehåller en massa frågor. Tacksam för alla svar och synpunkter oavsett!

2. L
    Medlem · Norrbotten · 2 747 inlägg

Lutte

Medlem
    Först besöker du tråden om mpca, där finner du all info om att bli av med ogräset.
    Alla gillar ju dock inte att bespruta men som en engångsinsats så är det oslagbart.

Men i vår när gräset har kommit igång skulle jag kickstarta med en dos gödsel så att gräset kan konkurrera med allt annat som växer. Sen när du fått klippa hela mattan 2-3 gånger skulle jag bespruta för att bli av med allt ogräs. Då har du ca 2 veckor där du inte kan göra nå mer än att titta på gräset och ogräset som dör.

När dagen D kommer dvs di ser att ogräset är dött och borta hyr du en vertikalskärare och vertikalskär hela gräsmattan ganska aggressivt för att få upp mossa och gammalt dött gräs.

Själva proceduren med vertikalskärning tänker jag inte beskriva utan det finns på tuben.

Men efter vertikalskärning är det stödsådd och toppdressning med kompostjord eller dressjord.

Eftersom du har stödsått med slottspark kan du fortsätta med det, men det ger 30 dagar minst som man inte bör springa på gräsmattan.

Vill du ha snabbare resultat men oftare klippning så stödsår du nå med rajgräs.

3. halper

halper

Husägare
    Tack! Besprutning är inte mitt förstahandsval. Allt mellan miljö och filosofi har ju redan diskuterats i den tråden så för att försöka undvika sådana diskussioner här så nöjer jag mig med att säga att jag helst undviker det. Vad tror du om att täcka ihjäl ogräset (ja, allt egentligen) som en slags halvbra metod men med liten arbetsinsats? Har en plätt som varit täckt bara en säsong och där är nu fullständig barmark. Inte något som växer. Om man sår gräs på sådant tänker jag mig att det lär få överhanden.

4. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 31 081 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Jag tycker det ser ut som tusenskönor och min erfarenhet är att man inte behöver få bort alla rötter utan att det räcker bra med att få bort just det ställe som bladen och rötterna utgår ifrån. Se http://runeberg.org/nordflor/35.html så ser du hur allt utgår från samma ställe. Det bör därför gå bra att få bort dem utan att förstöra gräset runt om.

Är väl bra att ta bort tusenskönorna redan nu. (Om man inte vill vänta tills efter blomningen i maj.)

Jag är tveksam till att du hinner få en gräsmatta som tål lek till början av juni.
    Dessutom är vårarna normalt torra och du kan behöva vattna gräsfröna ett par gånger om dagen i några veckor.

Gräs gillar inte sur jord.

5. L
    Medlem · Norrbotten · 2 747 inlägg

Lutte

Medlem
    Om du inte vill bespruta så finns det andra alternativ, men det kräver mer arbete.

Men då istället så hoppar du över det steget och tar ogräset manuellt med exempelvis fiskars ogräsplockare innan vertikalskärning.

Sen gäller det att hålla gräset gödslat och klippa frekvent minst 2ggr i veckan.

Gärna lågt för gräset trivs att bli klippt men inte ogräs.

Sen är det bara att fortsätta med den manuella plockningen av ogräs.
    En tät gräsmatta skapar dåliga förutsättningar för ogräs att etablera sig.

6. halper

halper

Husägare
    Tack för synpunkterna! Då tar jag lite ogräs när jag får tid framöver, tills det blir alldeles för blött och kallt.

Jag har täckt över ett område där det i stort sett bara finns ogräs. Tänkte rycka eller räfsa bort det till våren innan sådd. Denna fläck blir förstås mindre tålig eftersom det blir nysått, och där finns inget gammalt gräs som ger stadga och struktur. I övrigt försöker jag rycka de synliga delarna av ogräset för att i alla fall göra livet så surt som möjligt för det. Får slänga på lite gräsfrön i vår; nu är jordtemperaturen nere i sju grader så börjar bli lite sent.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.