Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Förslag på nytt FTX och luftaggregat

1. F
    Medlem · Trollhättan · 8 inlägg

fezon

Medlem
    Hej,

Jag bor i ett sutteränghus med luftburen värme. Värmesystemet samt ventilation består av ett Temovex kombinationsskåp som innehåller FTX samt värmare på 6 KW elbatteri. Systemet är från 1984. Jag misstänker att skåpet är en föregångare till Temovex 600. Den högra delen är FTX och den vänstra är värmare. Huset är på 145 m2 boyta samt 45 m2 biyta. Värmaren står på bottenplan och den uppvärmda luften blåses upp i golvbjälklaget. (Tilluften är den vänstra kanalen.) Bjälklaget har en luftspalt där luften flödar och värmer ovanvåningens golv. Luften kommer ut ut spjäll som är placerade under fönster. På bottenplan har jag elburen golvvärme och oljefyllda radiatorer.

Nu har styrsystemet börjat att krångla och jag ska byta ut systemet. Eftersom jag är mycket nöjd med komforten samt förbrukningen (16 000 Kwh inkl hushållsel, 2019) så är min tanke att hitta något som är motsvarande.

För FTX delen har jag hittat Rec Temovex RT-400S-EC-RS. Den har exakt samma yttermått som mitt nuvarande skåp. Som värmare tänkte jag FläktWoods ACJB med elbatteri 6KW. Se min skiss nedan. Eftersom dessa komponenter får plats vid nuvarande installation borde detta vara en bra lösning. Någon annan som har ytterligare ide eller synpunkter? Jag antar att det går att koppla ihop Temovex och ACJB enligt skiss?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200115_194616.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Förslag.jpg

2. F
    Medlem · Trollhättan · 8 inlägg

fezon

Medlem
    Önskar feedback på mitt förslag. Någon?

Mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.