Byggahus.se

Förslag på liggande träpanel till putsat funkishus?

1. M
    Medlem · Västra Götaland · 37 inlägg

Melie

Medlem
    Vi funderar på någon form av ädelträ, men vill att det skall behålla den röd/bruna härliga färgen. Just nu är vi lite inne på att ha "vanlig" panel som vi betsar i önskad färg.

1) Vet ni om det finns någon behandling för ädelträ, så att det behåller sin härliga färg (dvs. ej grånar)

2) Vilken "vanlig" panel skall man välja? Bredd, kvalitet etc.?

Tacksam för alla kommentarer.

2. L
    Medlem · Skåne · 16 inlägg

Leena2

Medlem

Olja eller lasyr

Om man inte vill ha sina teakmöbler grånande bör man olja dem varje år, detsamma gäller nog vilket träslag som helst.
    Vi laserade våra fönster i "Burmateaklasyr", men en lasering (då ser du ådringen i träet) kräver omlasering vart 3-5 år.
    Vi har sk "funkispanel" på vårt hus, gran, 28 mm tjock och 145 mm bred. Vi valde att ha stående utom över dörren där vi har lagt den ned för att få lite liv i fasaden. Men liv blir det i iofs i alla fall eftersom vi har järnvitriolat den.
    Så här ser det ut hos oss: http://www.bodelssons.blogg.se

Lycka till!

3. M

Melie

Medlem

Tryckimpregnerad granpanel?

Vilket fint hus du har :) Man blir verkligen inspirerad när jman ser det!

Är lite nyfiken på varför ni just valde gran till panelen? Är inte furu det vanligaste? Är det tryckimpregnerat och i så fall antar jag att ni kommer att låta det vara. Jag har för mig att jag läste att du väntade på att det skulle ändra färg...antar att du menar från en liten grönaktig ton till mera grå-brun?

4. K
    Medlem · Östergötland · 70 inlägg

kungoliver

Medlem
    Hej,

Vi var precis i veckan och pratade om just detta med vår husleverantör och deras "målare" rekomenderade vanlig liggande funkispanel som man laserar. Ädelträ är dyrt och måste oljas varje år. Lasering ungefär vart 5 år som Leena2 nämnde ovan.
    Vi kommer ha puts och brunlaserat trä.

Mvh
    Matias

5. L

Leena2

Medlem
    Hej igen Melie!
    Vi har järnvitriolat vår fasad. Vi frågade runt bland snickare och andra vi känner som sysslar med trä och läste även på nätet och tydligen är det så att gran (åtminstone här i södra Sverige) ska vara bäst när man järnvitriolar. Det har tydligen något att göra med porerna i det träslaget. Hur som haver, det bästa med vår fasad är att vi slipper måla om den, den kommer att gråna allt mer för varje år som går och det tycker vi är vackert. Men det är viktigt att solen och regnet kommer till annars ändras inte kulören lika snabbt. Vi blandade järnvitriol, kopparsulfat och silverbets när vi strök panelen.

Leena

6. M

Melie

Medlem

bestämt oss för vanlig obehandlad furupanel - lasyr grunda?

Tänkte köra med brun/röd lasyr (funderar på JOTUNs cederträ-lasyr).
    Har fått höra väldigt olika bud om huruvida man behöver grunda eller inte.
    Vissa menar att man bör köra med en vitpigmenterad grundning (?!)

Vad säger ni?

7. L

Leena2

Medlem
    Vet inte om du läste på vår blogg, men våra fönster är laserade i en teak-kulör som heter Burmateak (det fanns inte Tostebergateak;-). Den är inte lika knallorange som bilderna visar, är bara aningen orangare än vanlig teak. Svårt det här med bilder och ljuset...
    Men cederträlasyr låter ju jättesnyggt!

8. M
    Medlem · västra götaland · 7 inlägg

Marton

Medlem
    • västra götaland
    • Medlem sep 2008
    • 7 inlägg

Ritprogram?

Jag skulle vilja ha mitt nyinköpta hus uppritakt i något sjysst ritprogramm sp jag kan modda lite med fasad, planlösning etc. Hur löser man det smidigast?

Marton

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.