1 987 läst · 8 svar
2k läst
8 svar
Förslag på lämplig lösning för att kunna hantera brunnslock från helvetet?
Som rubriken!
Jag skulle kolla vattennivån i min dricksvattenbrunn ikväll och gled ut locket på cementeringen mha järnrör modell stor.
När jag skulle baxa på fanskapet igen så gick en av de två armeringsjärnen av, vilket ledde till att det blev en riktig kamp för att få locket på plats igen.
Det är TUNGT, riktigt tungt.. Och med bara en punkt att dra röret mot så blir det riktigt svårt att få det centrerat, det vill liksom bara glida ut för långt åt nåt håll, oavsett hur man tar i. Sen är säkert inte min teknik den bästa heller.
Det sista armeringsjärnet flexar en del och jag tänker att då sitter jag i skiten när det går av.
Har någon ett förslag på en ny och bättre lösning på problemet? Hur ser era brunnslock ut?
Min spontana tanke är att borra fyra hål i locket och slå ner två nya krökta armeringsjärn, av större modell än tidigare. Men kanske någon har en bättre idé?
Locket är säkert 10cm tjockt och minst 1m i diameter. Inget man jonglerar runt med direkt..
Bonusfråga:
Det är ett större hål borrat i locket, har dessa någon funktion? En annan brunn på min fastighet har också ett hål, men är försedd med skorsten med kineshatt.
Jag skulle kolla vattennivån i min dricksvattenbrunn ikväll och gled ut locket på cementeringen mha järnrör modell stor.
När jag skulle baxa på fanskapet igen så gick en av de två armeringsjärnen av, vilket ledde till att det blev en riktig kamp för att få locket på plats igen.
Det är TUNGT, riktigt tungt.. Och med bara en punkt att dra röret mot så blir det riktigt svårt att få det centrerat, det vill liksom bara glida ut för långt åt nåt håll, oavsett hur man tar i. Sen är säkert inte min teknik den bästa heller.
Det sista armeringsjärnet flexar en del och jag tänker att då sitter jag i skiten när det går av.
Har någon ett förslag på en ny och bättre lösning på problemet? Hur ser era brunnslock ut?
Min spontana tanke är att borra fyra hål i locket och slå ner två nya krökta armeringsjärn, av större modell än tidigare. Men kanske någon har en bättre idé?
Locket är säkert 10cm tjockt och minst 1m i diameter. Inget man jonglerar runt med direkt..
Bonusfråga:
Det är ett större hål borrat i locket, har dessa någon funktion? En annan brunn på min fastighet har också ett hål, men är försedd med skorsten med kineshatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du eget avlopp så är det ventilation för brunnen.med kineshatten. Lika med hålet för vattnet, sätt för något, ( nät ) annars kan du få grodor i den.Är det eget så ska den tömmas och numera tar dom extra för att flytta betonglock. Så fundera på att sätta glasfiberlock på båda brunnarna som det sägs i förgående inlägg.
Bästa svaret
Finns ju numer lätta lock, låsbara, i plast-komposit.
Har inga referenser eller rekommendationer annat än jag sett att de finns, tex de här dyker upp:
https://svenskabrunnslock.se/produkt-kategori/brunnslock/latta-brunnslock-for-betongbrunnar
Tänk, som sagt, på att ett lätt lock som blir enkelt att öppna på något sätt måste bli låst så att inga barn eller andra dråsar i.
Har inga referenser eller rekommendationer annat än jag sett att de finns, tex de här dyker upp:
https://svenskabrunnslock.se/produkt-kategori/brunnslock/latta-brunnslock-for-betongbrunnar
Tänk, som sagt, på att ett lätt lock som blir enkelt att öppna på något sätt måste bli låst så att inga barn eller andra dråsar i.
Tack för svar!J jonaserik skrev:Har du eget avlopp så är det ventilation för brunnen.med kineshatten. Lika med hålet för vattnet, sätt för något, ( nät ) annars kan du få grodor i den.Är det eget så ska den tömmas och numera tar dom extra för att flytta betonglock. Så fundera på att sätta glasfiberlock på båda brunnarna som det sägs i förgående inlägg.
Jo, eget avlopp finnes, trekammarbrunn med efterföljande infiltration.
Men menar du att hålet i brunnslocket (vattenbrunnen) är en avluftning för att den hänger ihop med avloppsanläggningen som är ca 400 meter ”nedströms” med mitt hus emellan?
Jag tackar ödmjukast för ditt svar och för länken till humana brunnslock. Tänkte väl att det borde finnas nåt rimligt alternativ.. Alltså bara att mäta diametern på brunnen och sen beställa lämplig variant!Fotografen skrev:
Såg att det säljs avluftare också. Som jag frågade @jonaserik här ovan så undrar jag om det behövs och isf varför.
Tack återigen för tipset om plastlocken. Och självklart får de låsas på något vis, även om risken att någon skulle flanera omkring brunnen är minimal, så ska det ändå lösas.
Tack! Och absolut, nät ska ordnas i väntan på plastlocket (vilket lär dröja). Finns många varelser som man inte önskar få ner i brunnen..J jonaserik skrev:
Du säger att det inte är fel med ventilation på en vattenbrunn. Det får du gärna utveckla om du vill. Vilken nytta gör det och vad skiljer en vattenbrunn med ventilation från en som saknar sådan..?
Aktuell brunn har i nuläget ventilation genom små urslag i översta brunnsringen (har troligen uppkommit när det har gubbslitits med locket genom åren).
Dessa urslag har jag tänkt täta med lämplig massa, och kommer det dit ett lock gjort av plastkomposit så kommer det bli väldigt tätt. Då kanske det är önskvärt med ventilation av ngn anledning..?
Har du grävd eller borrad brunn? Jag har två borrade brunnar med foderör och hade tätat hålen för att dom saknar betydelse.
Liknande trådar
-
Hjälp med förslag på tillbygge och förändring planlösning
Utbyggnad och tillbyggnad -
Lösningsförslag måla i trappa
Färg, Måla & Tapetsera -
Behöver förslag på lämplig pickup som byggbil
Socialt & Projekt -
Förslag på lösning för tålig stång i tak
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Förslag lösning fönsterbräda
Fönster & Dörrar