Förslag på nytt kök!
Hur skulle ni placerat köksinredning/vitvaror osv i detta kök? Jag har medvetet inte ritat in hur placeringarna är nu för att inte begränsa er fantasi!
Både golv och tak ska brytas upp så allt kan flyttas hur som helst. Det är "normal" höjd på fönsterna.
Hur skulle ni placerat köksinredning/vitvaror osv i detta kök? Jag har medvetet inte ritat in hur placeringarna är nu för att inte begränsa er fantasi!
Både golv och tak ska brytas upp så allt kan flyttas hur som helst. Det är "normal" höjd på fönsterna.
Det enda du behöver tänka på är att kylskåpet skall stå så nära som möjligt in till vardagsrummet annars blir det för långt för att hämta en pilsner. Allt övrigt kan du bara kasta ut lite här o var i köket.
Vi är fyra personer i familjen.
Vi har ett befintligt köksbord där det ryms sex personer (åtta med lite vilja).
Angående stil så har vi väl tänkt oss ganska stilrent "modernt". Med "vi" menas "jag".. Min kära sambo kanske vill ha nåt helt annat
Vi behöver ganska mycket förvaring. Om det sen blir i överskåp, högskåp, eller lådor vet jag inte.. förmodligen en blandning
Vi har ett befintligt köksbord där det ryms sex personer (åtta med lite vilja).
Angående stil så har vi väl tänkt oss ganska stilrent "modernt". Med "vi" menas "jag".. Min kära sambo kanske vill ha nåt helt annat
Vi behöver ganska mycket förvaring. Om det sen blir i överskåp, högskåp, eller lådor vet jag inte.. förmodligen en blandning
Jag måste också ställa några frågor, sen ska jag försöka ge ett förslag.
Entre står det vid en dörr, v-rum sovrum vid andra. Betyder det att köket kommer ha genomgångstrafik för att komma till andra delar av huset?
Jag antar att ni tänker ha matbordet där, men måste bara kolla så det är så?
Vill ni ha kök med dörrar, eller tänker ni böja er för modenycker och öppna upp någon vägg för att få öppen och bullrig planlösning? (Nu driver jag lite med mig själv, då jag bygger med öppet mot v-rum
)
edit:
Jag lägger märke till att du kan måttsättning Rrrr, inga dubbelmåttsättningar här.
Entre står det vid en dörr, v-rum sovrum vid andra. Betyder det att köket kommer ha genomgångstrafik för att komma till andra delar av huset?
Jag antar att ni tänker ha matbordet där, men måste bara kolla så det är så?
Vill ni ha kök med dörrar, eller tänker ni böja er för modenycker och öppna upp någon vägg för att få öppen och bullrig planlösning? (Nu driver jag lite med mig själv, då jag bygger med öppet mot v-rum
edit:
Jag lägger märke till att du kan måttsättning Rrrr, inga dubbelmåttsättningar här.
Redigerat:
Jag sitter och funderar men får inte riktigt ihop något bra... Jag tänker vatten och DM nära tillgång till överskåp för porslin, helst inga högskåp så att de stör siktlinjen från entréerna samtidigt som kyl ska vara nära vardagsrum.
Vill ni ha upphöjd ugn? Upphöjd DM? Full frys och kyl?
Fönsterna - kan man placera bänkskåp framför eller blir de för höga?
Vill ni ha upphöjd ugn? Upphöjd DM? Full frys och kyl?
Fönsterna - kan man placera bänkskåp framför eller blir de för höga?
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Kul försök att få oss andra att gratis göra jobbet åt digRrrrr skrev:
Rita upp dina tankar i stället och lägg upp det här för synpunkter/förslag/kritik.
Eller varför inte knalla iväg till en eller några kökssäljare, så gör de jobbet åt dig
All ära åt Mikael_L, snyggt jobbat. Nu några kommentarer
Vad är ytan mellan högskåpen till?
Att blanda kantig och rund ho i samma kök och också något som... Kanske var det som fanns att tillgå i programmet
Om man ska sprida ut det så kanske man ska flytta ihop de höga delarna till mitten för att inte ha de delarna precis där "springet" blir. Inte kul att gå in i köket och få en kylskåpsdörr eller ugn i nyllet
Bara att jobba vidare
Att blanda kantig och rund ho i samma kök och också något som... Kanske var det som fanns att tillgå i programmet
Om man ska sprida ut det så kanske man ska flytta ihop de höga delarna till mitten för att inte ha de delarna precis där "springet" blir. Inte kul att gå in i köket och få en kylskåpsdörr eller ugn i nyllet
Bara att jobba vidare
Med tanke på att köket är så pass stort tror jag det är viktigt att inte sprida ut de centrala funktionerna (kyl/frys, häll, vatten) för mycket, utan försöka hålla dem i samma del. T.ex. genom att inte använda väggen mot tvättstuga/entré till annat än förvaring.
Anledningen till högskåp på bägge sidorna är för att medge plats för ett stort och långt matbord.
Ena sidan av köket är för matlagning.
Där finns alla kärl för detta, och spis, ugn skafferi.
Andra sidan diskar man på. Och där finns porslin, bestick och glas, i närheten till diskmaskinen.
Sen är även kyl/frys där.
Jag håller med om att det blev lite utspritt, enda anledningen till denna tanke är att man då kan möblera med ett bord som är utdragbart till dryga 3 meters längd.
Ena sidan av köket är för matlagning.
Där finns alla kärl för detta, och spis, ugn skafferi.
Andra sidan diskar man på. Och där finns porslin, bestick och glas, i närheten till diskmaskinen.
Sen är även kyl/frys där.
Jag håller med om att det blev lite utspritt, enda anledningen till denna tanke är att man då kan möblera med ett bord som är utdragbart till dryga 3 meters längd.
rrrr, är ni annars sugen på köksöar /kökshalvöar?
Kan dock vara svårt att klämma in. Hur stora skohorn finns det?
Och som jag redan frågat om, så vill jag veta lite hur ni använder dörröppningarna.
Vad för trafik passerar där, och hur mycket?
Kan dock vara svårt att klämma in. Hur stora skohorn finns det?
Och som jag redan frågat om, så vill jag veta lite hur ni använder dörröppningarna.
Vad för trafik passerar där, och hur mycket?