Byggahus.se

Förslag på hur man konstruerar en förhöjd och utskjutande sockel önskas

1. E
    Medlem · 64 inlägg

Enrique

Medlem
    Har någon här ett bra förslag på hur man konstruktionsmässigt på enklaste sätt kan bygga en förhöjd och utskjutande sockel ungefär i stil med nedanstående bild?

Jag vet andra som murat lecablock och sedan putsat dessa, men jag har väldigt dålig erfarenhet av puts och är därför inte så lockad av det och dels känns det som en onödigt komplicerad konstruktion då den förhöjda och utskjutande sockeln endast är en estetisk detalj i mitt fall. Jag tänker mig att ytterväggen byggs med utegips hela vägen ner och därmed är fullt tät och sedan gör man någon smidig konstruktion som ger ett utseende ungefär som på bilden.

Sockel.png

2. S
    Medlem · 1 377 inlägg
    Regla, sätta nån form av sockelskiva, typ steni terra, och sedan kröna med en plåt?

• Laddar…
  3. E
    Medlem · 64 inlägg

Enrique

Medlem
    Ja, det är helt klart en variant att fundera på. Finns det någon rekommendation på hur mycket man kan regla ut, d.v.s. hur stor kan/får en luftspalt maximalt vara? Uppstår det risker/nackdelar om den är för stor?

4. Frångötetänna
    Medlem · 4 inlägg

Frångötetänna

Medlem
    Hur gick det för dig Enrique? Vilka lärdomar gjorde du längs vägen? Jag funderar på något liknande, men av konstruktionstekniska skäl då jag vill få plats med en luftspalt som dock behöver bygga ut extra längst ner pga syllen som bygger drygt 1cm utanför regelverket. Längst upp har vi en takplåt som begränsar hur mkt vi kan bygga ut, som jag tänkte slippa byta.

5. E
    Medlem · 64 inlägg

Enrique

Medlem
    Några lärdomar som gjorts längs vägen:
    - Befintlig väggkonstruktion (trä, betong etc.) måste beaktas vid val av sockellösning.
    - En av de billigare lösningarna är att regla/distansera ut sockelskivor (det blir synliga skruvar och skarvar på sockelskivorna), t ex Cembrit Rock.
    - En mellandyr lösning är tunn beklädnadssten med dold infästning på någon form av bakomliggande stålskenor.
    - En av de dyrare lösningarna är massiv granit som placeras på en gjuten sula.

I stort sett alla avråder från limning då detta inte sägs hålla över tid.

Det bör också noteras att beroende på i vilken kommun det gäller så kan yttersidan av sockeln räknas in i byggarean vilket i ett nybyggnadsprojekt kan vara till nackdel för denna typ av lösning då man kan förlora värdefulla kvadratmetrar.

6. Frångötetänna
    Medlem · 4 inlägg

Frångötetänna

Medlem
    Tack för att du delar med dig av dina lärdomar! Insåg att det för min del inte kommer påverka sockeln, utan möjligen isåfall någon sorts utkragning/kjol på träfasaden. Jag letar vidare efter smarta lösningar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.