Hej

Är ganska rejäl nybörjare på det här med altanbygge, men har läst på en del nu i alla fall.

Jag ska bygga en altan på plintar, och har utmaningen att altandörrarna i huset ligger ganska nära marken (ungefär 30 centimeter).

Jag tänkte använde följande konstruktion med bärlinor, reglar och trallar. Kommer det hålla om man har reglarna max 120cm ifrån varandra? (Altanen ska vara 10 meter bred)

altan_stomme_01.png

45x45-linorna är skruvade i 175x50 linorna.

100x50-reglarna är satta med vinkeljärn i bärlinorna.

Hej Siggelund,
Tänk på att trallvirke oftast kommer i dimensionen 28x120 inte 22x120, så att trallen inte krockar med altandörren när du är klar. Sen brukar reglar vara i bredden 45mm, inte 50mm. Det är bara tips som du bör tänka på när du skissar så att det blir rätt när du börjar bygga.
Jag skulle lägga reglarna max cc 55-60cm så att trallen inte sviktar och så skulle jag nog använda balkskor istället för 45x45 och vinkeljärn.
Lycka till med ditt bygge!

/ Jocke

Ah ok, tack för tipsen :)

Att trallen är 28mm tjocka ställer inte till några problem.

Balksko visste jag inte ens vad det var innan ditt inlägg, men om de klarar belastningen (vilket de ser ut att göra) så förenklar de ju onekligen proceduren en hel del!

Tipset med cc600mm verkar oxå vettigt. Tack igen! =)

Här kommer reviderad version efter Jockes input!

(Brädorna är utbytta till sådana som fanns på lager hos Bauhaus och balkskor används istället för stödlina och vinkeljärn)

altan_stomme_02.png

Redigerat:
En annan sak som jag kom att tänka på (man blir lätt lurad av skalan på skissen ;) ). Man bör nog kolla lite på 95x45 regeln, om man inte ska köra även den i 170x45 då spannet trots allt är 1655mm. Måste kolla på det i spännviddstabellen. Sen undrar jag hur långt du har mellan plintarna (i djupriktningen sett, alltså inte 1655mm utan andra hållet?

Jag tänkte köra 120cm mellan plintarna i de två yttre raderna och 180cm i mittenraden. Hygglo om du orkar kolla tabellen. =)

Det finns alternativet att köra 120x45 på reglarna oxå, om det kanske funkar bättre?

Redigerat:
En kille här på forumet, peegee4, har en kanonbra hemsida där tabellen finns. Kolla på Dimensionering av bjälklag på hans hemsida: http://www.petersprojekt.se/altan/altanbygget.htm.

Om jag läser tabellen rätt (jag tycker inte att den är självklar att förstå, tur att Peter har gjort en beskrivning!) så ska man helst inte ha längre golvbjälkar än 1.5m om man använder 45x95. Ökar du dessa golvbjälkar till 45x120 istället klarar de spännvidden 1.9m vilket är lungt med dina 1650mm. så jag tycker du byter från 45x95 till 45x120.

Kollar vi sedan på dina bärbjälkar (45x170) tillsammans med spännvidden 1.9m från ovan visar tabellens närmaste värde 1.8m och då kan du faktiskt ha 2.15m mellan dina plintar.

Så då byter du 45x95 till nästa dimension och antingingen kör med plintarna som du tänkt eller drar i sär dom lite till om du vill.

Nu får nån gärna säga till om jag har tänkt fel, så det inte blir galet !!

Förresten, jag ska bygga en ny altan nu i höst och jag kommer inte att gjuta plintar utan ha en fristående altan i stället. Jag ska upp ungefär lika mycket som du, ca 30cm.
Jag kommer dock istället för att gjuta plintar att lägga vanliga plattor på marken (såna vanliga gråa 40x40), sen bygger jag en ram av bärbjälkar 45x195 och så ställer jag en 45x170 eller 45x145 ovanpå dessa. Så istället för att sänka ner dom med balkskor som du tänkt göra, ställer jag dom ovanpå bärbjälklaget.

Då får jag till rätt höjd utan att behöva gräva ner eller gjuta plintar.

/ Jocke

Coolers :)

Blir lite dyrare virke, men färre plintar att köpa. Tror jag kör plint varannan meter på alla tre raderna då, vilket nästan halverar åtgången av dom :)

Nja, funderade på att köra med plattor, men marken är så pass ojämn att jag skulle behöva göra ett rätt stort markarbete för att få en sådan variant att funka, enklare att borra upp hål och synka höjden med plintar..

Ok, jag har ett nybyggt hus där det är fyllt med makadam och sten runt huset. Omöjligt att gräva i, så jag jämnar av med grus och plattar till med en vibb.

Ah, ja då blir det en rätt smidig lösning =)

Då blir det så här:

Vy ovanifrån där man ser bärlinor, plintar och reglar:
altan_plintar_01.png

Tvärsnitt från kortsidan:
altan_stomme_03.png

Med Bauhaus priser:

Bärlinor + reglar + trall + balkskor + plintar

1153kr + 1437kr + 4398kr + 655kr + 1800kr = 9443kr

Lätt som en plätt. Stort tack Jocke :)

Det blir nog jättebra!
Fundera på om du kan göra så att plintarna inte sticker upp så mycket, utan kan lägga dina golvreglar ovanpå bärbjälkarna. Då blir det mycket mindre jobb om du slipper kapa 36st golvregel-snuttar och sätta fast dom med balkskor. Då kapar du bara varje golvregel en gång till rätt längd. Skråspikar fast dom eller tar ett vanligt vinkeljärn (billigare än balkskor tror jag?).

Detta kan iofs innebära att du vill göra en kjol runt altanen så du täcker regelverket, om du tycker det blir fult annars.

Sen ska du redan nu tänka på om du vill ha en "ram" av trallvirket. Dvs om du vill ha en vertikal trallbräda som avslut längst till höger o vänster på din skiss ovanifrån. Då måste du lägga dubbla reglar där så du kan fästa den yttersta brädan.

Fundera på om du kan göra så att plintarna inte sticker upp så mycket, utan kan lägga dina golvreglar ovanpå bärbjälkarna.
Nja, problemet är att då har jag bärlinor på 175 + reglar på 120 + trall på 28 = 323mm vilket gör att enbart trät går ovanför altandörren, och då har vi inte räknat in plintar eller att marken är ojämn.. :(

Varför måste man lägga dubbla reglar? Kan man inte bara fästa i den yttersta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.