Byggahus.se

Förslag på bra luftpåfyllare?

58k läst  283 svar

1. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    KG KG KG kg kg KG!

• Laddar…
  2. F
    Medlem · Nivå 13
  3. M
    Medlem · Nivå 11
    Tack för alla råd och tips.

Nu har även jag beställt, gynnar Sverige och https://www.briklas.se/
    luft.png
    Inte billigast, men jag resonerar allt oftare som så att jag måste värdera min tid.
    Och då är det inte procenten som spelar roll, utan den faktiska fördyringen i kronor.
    Att lägga en timme extra och EVENTUELLT hitta skiten 200 kr billigare nån annan stans, ofta utomlands, blir då allt mindre intressant. För att inte prata om vad en hel förmiddag läsandes en tråd innebär i förlorad arbetsinkomst.
    Med en timpeng på 800 kr i vissa fall, så kostar det ju redan en hundring bara att skriva det här inlägget ;-)

Men det här kommer blir bra, ser fram emot högre säkerhet (längre slang), mindre svordomar (bättre produkt rent allmänt), mer exakt lufttryck och en större glädje vid påfyllnad av däck :)

Om någon kan tipsa om ett vinklat munstycke som går att sätta fast vore lyckan total ;-)

4. E
    Medlem Nivå 6
    Vill också ha PCL. Men slangen är väldigt lång tycker jag, 1.8 meter. Går det att korta den eller har den presskopplingar eller något annat otyg?

5. M
    Medlem · Nivå 11
    Lång slang gör att du kan pumpa utan att stå med näsan i det som pumpas, alltså vid en ev. explosion eller liknande så är chansen att klara sig hyggligt bra mycket större.

Vet inte om den går att korta enkelt.

6. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Det går att korta slangen och sätta slangklämma istället för presskopplingen.

7. J
    Medlem Nivå 1
    Den digitala Accura 1 verkar som det sagts i tråden inte gå att växla mellan bar, psi och kPa och saknar bakgrundsbelysning.

Vad tror ni då om denna DTI08 som verkar ha belysning och kunna växla mellan olika enheter? Dessutom till ett lägre pris! Verkar bara finnas med euro clip on. https://www.pclairtechnology.com/pr...t/handheld-tyre-inflators/dti-tyre-inflators/ Eller är en Accura 1 noggrannare? Konstigt om denna är billigare annars.

Alt Accura MK4 som också har belysning och kan växla mellan olika enheter, dock ett högre pris. AAA batteri i stället för CR2450 som ovan. IP54. Samma knapp verkar användas både för att fylla (trycka in helt) och tömma (trycka in halvvägs) Verkar dock inte finnas i euro clip on? Passar den inte våra däck då? https://www.pclairtechnology.com/pr...e-inflators/accura-mk4-digital-tyre-inflator/

Kan ju vara smidigt att byta mellan olika enheter ibland tänker jag.

• Laddar…
  8. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Jag tror att Accura 1 är av högre kvalitet men om man ska fylla bildäck och cyklar tror jag den funkar lika bra och vill man kunna byta enhet så är väl det skäl nog att välja den. För mig gick den bort för jag hade behov av att mäta låga tryck exakt och då är A1 bättre.

Om du inte har euroclip så är det istället ett munstycke du får hålla mot ventilen, så det funkar ändå. Men, en av fördelarna med lång slang är ju att man inte behöver ha nosen vid däcken man fyller och den fördelen försvinner ju utan euroclip.

9. J
    Medlem Nivå 1
    Okej, hittade inte noggrannheten i klartext, så lite svårt att jämföra. Vart hittade du att Accura 1 var bättre för låga tryck? Var lite inne på MK4 varianten.

Både Accura 1 och DTI finns ju med euro clip on, men MK4 bara med single eller twin clip on, men då inte namnet "Euro" före. Så frågan är om dessa då inte passar våra ventiler? Håller med om att det vore bra om de satt fast.

Accura 1
    Accuracy Exceeds EC Directive 86/217

Reading Accuracy:0.01bar / 0.2PSI / 1kPa

Finns med twin hold on, twin clip on och euro clip on.

DTI
    Accuracy
    +/- 1 psi up to 60 psi
    +/- 2 psi 60 to 145 psi
    +/- 3 psi over 145 psi

Resolution
    0.1 psi, 0.01 bar, 1 kpa

Finns med Euro clip on

Accura MK4
    Accuracy exceeds
    BS EN12645:2014

Reading accuracy:
    0.1 psi / 0.01 bar / 1 kPa

Finns med twin hold on, single clip on, twin clip on

10. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    På Accuran anges range till 0-12 bar och på den andra var det 0.34-12bar.

Jag undrar om det är så att man inte anger onogrannheten på Accuran för att man testar vare enhet, man fick med ett protokoll. Fast det kanske man får med alla apparaterna, vad vet jag.

11. J
    Medlem Nivå 1
    Aha, ja då är jag med.

Ja, det verkar vara samma på alla, att de ska vara individuellt testade.

12. G
    Medlem Nivå 5
    Fascinerande (på ett kul sätt) att man kan nörda ner sig så i ett ämne som luftpåfyllare. :)

För oss som inte kör bana eller har väldigt höga krav av andra skäl, var behöver man lägga sig prismässigt för att hitta en luftpåfyllare som visar hyggligt rätt och är bekväm att använda? Några tips på produkter?

I dagsläget använder jag en som jag fick med kompressorn och den är skräp, men jag har nog inget behov av extrem noggrannhet heller, jag vill bara slippa åka runt med en halv bar för lågt tryck.

13. ullberg
    Medlem · Nivå 14
    Såg i annan tråd att du redan bestämt dig för ny påfyllare, har inte provat den så har ingen åsikt, rent generellt tror jag att man klarar sig ganska bra om man bara skippar de allra billigaste - dvs typiskt sådana som följer med i kit och dito lösköpta. När jag köpte min PCL airforce tyckte jag inte den var så dyr och kändes rimlig för mig men i ärlighetens namn har min parkside (Lidl) alltid visat samma värden när jag testat dessa två parallellt...

/U

• Laddar…
  14. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    I inlägg #250 och #256 så ser du den Stanley-mätare jag till sist köpte från Jula.
    Den ser lite halvtrevlig ut, det mesta i plast förstås, men det gäller ju även en del dyra fina också.
    Men den har stor manometer-skala och är lättavläst och går att läsa av med god precision, så man vet åtminstone att man fått lika tryck i de 4 (eller 2) hjulen.
    Den absoluta precisionen har jag inte kollat, men jag har inte reagerat på att något verkar helt fel, att jag ser ett märkligt högt eller lågt tryck sen när jag är på macken.
    Och i ärlighetens namn, så pumpar jag alltid i lite på känn, ibland 2,2, ibland 2,4 osv. Och alltid mer än vad det står i instruktionsboken.
    Det känns viktigare för mig att det blir samma tryck på samma axel.

• Laddar…
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka