Förslag på avloppslösning, någon?

2k läst  7 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Vi skall snart dra igång en ordentligt projekt där vi skall göra ett badrum i ett nuvarande sovrum. Detta är på första våning i ett äldre hus på torpargrund. Vet någon om något bra ställe på nätet där man kan se lite förslagsslösningar på hur man fixar avloppet, avluftningar m.m.

2. phl
    Medlem · Nivå 14
    Tror du hittar klart mest info om du harvar igenom alla sidorna på detta delforumet! Börja med att läsa allt som verkar vara av relevans, efter ett tag när du kommer till till de äldre trådarna inser du att samma frågor kommer om och om igen och vips, du har lärt dig allt du behöver ;)

3. oavvs
    Medlem Nivå 5
    gör en skiss över huset där du har närmaste avloppstamen va stammen och över det områda du vill ha ny dragning och markera vart tvättstälet ska vara var muggen ska vara vart golv brunnen ska vara mm och skicka till mig så kan jag ficksa en lite lösning till dig

4. A
    Medlem Nivå 1
    Här kommer en skiss. Hur vattnet skall dras in har jag koll på eller rättare sagt låter det göras av fackman. Avlopp kommer jag dock att göra en del förberedande arbete inför så som uppregling av nytt bjälklag. Är osäker på dimensioner och böjar på avloppet för att det skall bli så smidigt och driftsäkert som möjligt. Tanken är att det skall hängas upp under trossbotten. Tacksam för alla kommentarer.

5. oavvs
    Medlem Nivå 5
    till WC ska det vara 110 och tilll golvbrunnen till dusch och badkar ska du dra 75 och jag skulle rekomendera 75 rör till tvätstället också och sätta en förminskningn i 88 böjen för då får du ett system som är i stort sätt drift säkert om man inte spolar ned något alt för stort ;)

6. A
    Medlem Nivå 1
    OK, nu har jag koll på dimesionerna, 110 rör från toa till stammen men hur går jag på med 75 rören från övriga avlopp och kan jag ha 90 gradervinklar i första böjen under avloppet?

7. oavvs
    Medlem Nivå 5
    du säter en förminskning 110/75 på grenröret och på sista böjen upp ur golvet får du ha en 88gradare (90grader) före det måste du använda 2*45grader och komihåg att säta en 75/50 förminskning i sista böjen om du ska ha et TS men till golvbrunnen är det lämpligast att säta 2*45grader för att få rätt höjd på brunnen det är änkara med 2*45 en vad det är med 1*88

8. A
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaren, nu är det dags att få lite koll på golvbrunnarna. Funkar vanliga golbrunnar i plast när man lägger klinker eller skall man satsa på brunnar i rostfritt stål som gäller när man lägger klinker? Det är ju oftast det man ser i nyrenoverade badrum. Jag antar att brunnarna i rostfritt stål är dyrare och med tanke på att de sitter under kabin och badkar är det inte så himla noga hur det ser ut ju.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: