Byggahus.se

Förslag läggning av begränsnings och guidekabel

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Till helgen tänkte jag börja installera min nya HVA Automower 220AC, men är lite osäker på hur jag ska dra guidekabeln. Begränsningsslingan har jag tänkt dra som skissen visar men man kanske behöver avgränsa fler träd, så där tar jag gärna emot synpunkter. Guidekabeln däremot är jag osäker på eftersom jag har en smal passage mellan huset och garaget och ett stort långsmalt område bredvid garageuppfarten. Tomten är c:a 1800m2 och gräsytan c:a 1400m2.

/Jocke

2. Bödde
    Medlem Nivå 9
    Ser bra ut, men jag tycker du ska avgränsa resten av träden också, maskinen fastnar lätt annars. Tänk också på att den kan fastna i gropar/fördjupningar i mattan (om du nu har några sådana).

3. J
    Medlem Nivå 1
    Det låter ju bra, det är nog likabra att avgränsa allting när jag ändå håller på. Du har ingen idé om hur guidekabeln kan dras?

4. Bödde
    Medlem Nivå 9
    Om laddstationen är placerad överst i bild (i norra delenav trädgården) skulle jag dragit guidekabeln runt huset på vänster sida och vidare bort mot avgränsningen mot uppfarten.

Den där snipen till höger i bild är svår å göra något åt vad gäller guidekabel, om man nu inte kan ha två st som man kan dra åt varsitt håll (men jag tror inte det är möjligt). Om maskinen är där när betteriet sinar kommer den nog inte hitta tillbaka i tid, men det får du väl leva med antar jag...

En idé: kanske kan du ha laddstationen i snipen till höger om garageuppfarten?! Då kunde du dra guidekabeln runt hela huset. Borde nog funka bäst för då riskerar du inte att maskinen irrar bort sig...

5. J
    Medlem Nivå 1
    Det bästa skulle nog varit att ha den längst ner till höger, men då står den fullt synlig från vägen för det finns ingen häck där. Det är för stor risk att någon ligist skulle komma och bråka med den. Det skulle kanske funka att ha den på långsidan av garaget, men det blir ganska kort avtånd till häcken mitt emot då. Kortsidan av garaget skulle också fungera, men det blir inte så stor skillnad mot hur jag ritat. Det får nog bli så att den får stå kvar vid huset och hoppas på att det fungerar eller byta till en modell med två guideslingor, men det är blir rätt mycket dyrare.

6. JonasiGbg
    Medlem Nivå 1
  7. J
    Medlem Nivå 1
    Ja, det kanske är en lösning på problemet. Men eftersom det verkar vara en eltimer som styr vilken slinga som är aktiv känns det som klipparen skulle kunna irra in sig på området bredvid garaget när den andra slinga är aktiv och då inte hitta tillbaka. Eller jag kanske missuppfattat hur den fungerar?

8. J
    Medlem Nivå 1
    Mellan huset och garaget hade jag tänkt att lägga begränsningskablarna i samma spår så klipparen kan passera. Kommer det ställa till problem när den ska följa slingan hem och den hamnar i en loop runt den yttre slingan?

9. O
    Renoveringsnovis · Nivå 13
    Torkvinda och flaggstång hade jag nog inte brytt mig om att göra till ö. De bör den ju inte kunna stegra sig mot. Nu har jag iof en landroid men torkställningen är inga problem för den att krocka mot. Men visst, har du slinga och ändå håller på så kör på. det kan ju liksom inte skada

Edit:
    Om garaguppfarten är plan och bra underlag så kan du ju göra en passage mellan gräsmattan över uppfarten till den lilla gräsflärpen. då kan den ju komma in från två håll.

Redigerat 8 maj 2015 14:11
  10. J
    Medlem Nivå 1
    Garageuppfarten består av asfalt och man skulle kunna skära spår i den för att göra en passage eller för guideslingan. Jag är dock tveksam till det ifall bilar står parkerade där.

11. JonasiGbg
    Medlem Nivå 1
    Det är inte bara en extra guideslinga man skapar - det blir väl 2 separata områden med varsin guide?

12. J
    Medlem Nivå 1
    Det jag skulle behöva är dubbla slingor som är aktiva samtidigt, men vill inte gå upp på en 330. Jag kanske måste leda den över garageuppfarten iaf..

13. Bödde
    Medlem Nivå 9
    Jag kanske ser lite för enkelt på det, men är det inte så att begränsningkabeln sköter signalen som säger till klipparen att avbryta/stanna (vilket tvingar den att söka annan väg) medan guidekabeln är den kabel klipparen söker efter när den vill åka hem å ladda. Det borde gå att ha två guidekablar - en som går ner till "snipen" och en som går runt huset åt vänster och vidare mot garageuppfarten.

14. J
    Medlem Nivå 1
    Två guidekablar hade varit bäst, en till framsidan och en till "snipen". Tyvärr har 220:n bara stöd för en kabel.

• Laddar…
  15. J
    Medlem Nivå 1
    Jag tror jag gör en smal korridor över asfalten så jag kan dra guidekabeln där. Då kan jag släppa klipparen på den sidan om det visar sig att den får problem att hitta in där samt att den har en snabb väg ut.