Byggahus.se

Förslag/hjälp vid asfaltering uppfart (skiss finns)

1. G
    Medlem · Västra Götaland · 23 inlägg

Gryningsräd

Medlem
    Har fått en möjlighet att asfaltera framför vår nybyggda hall, så att vi slipper parkera bilen på gräsmatta. Perfekt säger både jag och frun, men vi har lite olika syn på saken.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Uppfart till Byggahus.png

Asfalt på den stora planen, framför hallen där bilen skall stå är det ingen snack om. Sedan börjar diskussionen: längs med hallen och vidare mot källartrappen vill jag lägga marksten. Snyggt och en mer mjuk övergång till trädgården. Fru vill ha asfalt längst med hallen, men "jag kan få lägga marksten längst bort om du vill". Vill man verkligen ha asfalt så långt in mot trädgården?

Sedan kommer ju frågorna
    1. Asfaltskanten mot vägen (längst åt höger) skall man lägga någon dräneringsränna eller dylikt där? Om man tvättar bilen så att inte tvättvattnet rinner ner längst hela gatan? Gatan är asfalterad...

2. Asfaltskanten mot häcken ("nedåt"): hur skall man göra där? Vill ju ha en snygg avslutning mot häcken, typ något upphöjd marksten så att man kanske kan få dit en belysning i framtiden? Eller?

3. Asfaltskanten mot rabatten ("uppåt"). Hur göra en snygg övergång mellan asfalt och sjöstenen (eller grus eller vad man vill ha där)? En rad med marksten? Eller kan man göra den "osynlig", t.ex. lägga asfalt mot en temporärt uppreglad bräda som man tar bort efter det att asfalten har stelnat?

4. Asfaltskanten mot markstenen ("åt vänster", oavsett vem av mig eller min fru vinner): Är det bra att bestämma sig vad man skall ha för marksten innan man lägger asfalten, så att man kan lägga asfalten mot ett par rader med redan lagd sten? Eller göra som ovan, lägga mot en bräda och sedan när man har valt marksten, så tas plankan bort och stenarna läggs emot.

5. Skall man asfaltera under soptunnan / runt brevlådan? Självklart enligt mig, men någon som har någon annan "input"?

6. Övriga synpunkter/idéer att ta med sig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.