Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Förskottsbetala hantverkare för material

1. S
    Medlem · Västerbotten · 309 inlägg

Snickar-Urban

Medlem
    Det finns en massa skrivet om förskottsbetalningar från både kunder och hantverkare här på forumet och det här är mitt bidrag.
    OBS! Man skall så gott som aldrig betala i förskott för icke levererat material eller icke utfört arbete. Dessutom skall du som kund alltid kolla med kronofogden hur hantverkaren har det med eventuella betalningsanmärkningar innan arbetet sätter igång.
    När det är gjort och det inte finns några anmärkningar så kan du betala för levererat material. Materialet finns ju på plats och är ditt när du betalt.

Det finns flera anledningar till att man som hantverkare kan vilja ha förskott på levererat material t.ex.:
    Kanske har han räknat bort sig på ett jobb så att krediten hos leverantörerna ligger i botten. Hantverkare har inte alltid så höga krediter längre hos byggvaruhandlarna.
    Kanske har han varit sjuk en tid och behöver pengarna till att justera skulder som uppkommit under tiden. Att flytta runt pengar till andra konton görs i alla företag vid tillfällig svacka och är ingenting konstigt.

2. Hene
    Medlem · AC · 221 inlägg

Hene

Medlem
    Jag började faktiskt förskottsbetala hela bygget av mitt hus. Eftersom det handlar om gruppbyggda hus med samma entreprenör och jag antog att han tyckte det var för svårt att göra lyftplaner till alla 17 husen (eftersom de byggde lite olika varje dag beroende på om det var stomresarväder eller inte, allt för att spara tid) så tyckte jag att det var OK att betala en schablonsumma varje månad och hålla inne mellan 10 och 15 % till efter åtgärdade fel efter slutbesiktning.

När det gått tre månader, plattan var gjuten och jag tyckte att: "vänta nu, nu betalar jag ju för någon annans bygge, min platta bara ligger ju där" så tog jag kontakt med byggaren och sa att jag inte var intresserad av att ligga ute med en massa pengar på ett dyrt byggkreditiv om de inte ökade värdet på min tomt med motsvarande summa (av någon anledning så brydde banken sig inte ett skit i det). Byggaren tyckte att det var OK att jag slutade betala varje månad och jag höll inne betalningar av schablonbeloppet i tre månader tills mitt hus var stomrest, då betalade jag in så att summan blev ungefär 40 % av slutbeloppet och nu betalar vi schablon igen, men så länge det är några byggjobbare inne i vårt hus så tycker jag att det är OK (kollar i princip varje dag).

EDIT: ursäkta för de olika subjektsformerna, självklart menar jag VI och inte JAG överallt.

3. Tyresö
    Bannad · Stockholm · 2 070 inlägg

Tyresö

Bannad
    Men i slutänden är det så att en hantverkare har som ansvar att lösa sin ekonomi på egen hand oavsett hur mycket pengar man ligger ute med. Det är ju inte kundens uppgift att lösa hantverkarens ekonomi - har hantverkaren inte råd att ligga ute med pengar, då har han tagit på sej ett för stort byggprojekt. Man måste kunna krypa innan man kan gå.

Själv har jag fått jobberbjudanden i mångmiljonklassen men jag har varit tvungen att tacka nej pga jag inte har råd att ligga ute med så många miljoner. En hantverkare ska inte ta in större jobb än han har råd att ligga ute med pengar - det är först då man är en seriös hantverkare.

4. B
    Medlem · Västra götalands län · 486 inlägg

bonnen

Medlem
    Så sant som det är sagt! Härligt att det finns folk som ha den förståelsen d^_^b

5. M
    Anonym

MaxPax

Anonym
    Seriositet handlar väl ändå om det uförda arbetet och att inget ocker begås i sin helhet. Jag har inga problem med att hantverkare låter kunden beställa och betala material som kommer användas till ett större jobb. Det finns ju fördel för båda parter i det läget, kunden slipper påslag på materialet och hantverkaren slipper agera bank.

Nä, oseriöst blir det endast i exakt den tidpunkt någon blir lurad. Det finns både oseriösa hantverkare och oseriösa kunder, och i ovanstående exempel så minimeras även risken för båda parter...

6. skalman1
    Medlem · El Värmlando · 2 955 inlägg

skalman1

Medlem
    Har städat bort ett konstigt inlägg och några följdinlägg på det.

/Mvh Moderator

• Laddar…
  7. B
    Medlem · Halland · 274 inlägg

Bubblaren

Medlem
    Hade en snickare som skulle sätta in fönster hos mig. Enligt vår överenskommelse så skulle ja betala allt när jobbet var gjort. Fönstrena kom (hem till mig) men pga oförutsedda faktorer (en takomläggning som blev en stor tak och väggrenovering pga fuktskador) drog det ut på tiden innan fösterbytet blev av. Vi hade en bra dialog både om förseningen och betalningen. Jag betalade fönstrena separat innan de var insatta då hantverkaren inte kan agera bank och ligga ute med fönsterkostnaden.
    Att betala material separat kan vara helt ok men det får vara speciella skäl.

• Laddar…
  8. B
    Medlem · västmanland · 95 inlägg

babianarmar

Medlem
    Skulle aldrig betala förrän grejerna sitter på sin plats!!!
    Grejerna kan ju bli stulna, förstörda, fuktskadade eller kantstötta innan dom kommit på plats och vad händer då om man redan betalat?
    Jag tror säkert man kan få tillbaka pengar i vissa av fallen efter diverse turer med försäkringsbolag fram o tillbaka men........ Nej tack!!!!
    Dom turerna får byggarn stå för!

Redigerat 27 apr 2014 18:20
  9. hantverkare1
    Medlem · Nuevo Estockholmo · 3 486 inlägg

hantverkare1

Medlem
    Jag tar aldrig betalt i förskott men varför MÅSTE hantverkaren stå för risken?
    Samtidigt blir folk vansinniga om materialpåslag kommer på tal.

10. B

babianarmar

Medlem
    Därför att en viss % av matrialpåslaget motiveras alltid med matrialhantering!
    Eller kanske för att jag vet att man hanterar matrialet mer varsamt om man inte fått betalt än!
    Eller kanske för att jag som kund faktiskt helt enkelt vill ha det på det viset!!!
    Men det är väl bara för hantverkaren att tacka nej till jobbet om han inte vill stå för risken???

Redigerat 27 apr 2014 19:37
  11. hantverkare1
    Medlem · Nuevo Estockholmo · 3 486 inlägg

hantverkare1

Medlem
    Läs vad jag skrev: Jag tar inte betalt i förskott!

Jag undrade bara varför "alla" tycker att materialpåslag är förjävligt men att ta alla risker ok?

12. R
    Medlem · Stockholm · 334 inlägg

ribbones

Medlem
    Jag håller med, det är dock mer fördelaktigt om materialpåslaget är inräknat i arbetskostnaden, e.g ta 100 kr mer timman pga ROT.

13. T
    Medlem · VG · 11 291 inlägg
    Vilken risk?

14. B

babianarmar

Medlem
    Ber om ursäkt då!
    Jag har redigerat texten en smula.

15. R
    Medlem · Stockholm · 334 inlägg

ribbones

Medlem
    Som tex i en annan tråd där beställaren inte ägde fastigheten och sket i att betala. Hantverkaren kunde inte demontera pga av att fastigheten då skulle ha blivit skadad. Så för den som faktiskt ägde fastigheten blev det ju gratis...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.