Byggahus.se

Förseningsvite ?

1. P
    Medlem Nivå 5
    Är nyfiken på vad ni andra som bygger har för belopp i förseningsvite per vecka etc ?
    I mitt fall med LB-hus har jag 10% av basbelopp på 39400:- ...alltså 3940:- /vecka.
    Tycker detta är mkt lågt i relation till problem med flytt, krångel, extra utgifter tex byggel, värme, el samt förlorad arbetstid mm.

Vad har ni i era kontrakt ? :-?

2. J
    Medlem Nivå 1

Re: Förseningsvite ?

Vi får ersättning på det vi lägger ut pga försening.

3. U
    Medlem Nivå 1

Vi fick igenom en ändring på LB-hus standardvillkor eftersom vi skulle fått stora problem vid en försening så vi hade 10 % av basbeloppet de första två veckorna och sedan 10.000 per vecka

4. A.Nygren
    Medlem Nivå 7

4000:- i veckan.

5. volvo
    Medlem Nivå 10

Se till att få inskrivet ett vite som med råge täcker merkostnader som hotell, mellanlagring av flyttgods, transport till och från lager med av och pålastning, eventuellt andra kostnader som ni kan drabbas av.

Vitet skall vara så stort att det gör ont i plånboken på entreprenören så att de ser till att få klart allt i rappet samt att ni skall kunna gå ekonomiskt skadeslösa ur det hela.
    4000 kr per vecka tycker jag låter lite. Då är det bättre att inte skriva in vite alls eftersom konsumentlagen ger er rätt till ersättning för merkostnader ni får i samband med försening.