Byggahus.se

Förseningsavgift

1. H
    Medlem · 44 inlägg

henrikgbg

Medlem
    Någon som kan tipsa om vad som brukar vara en skälig förseningsavgift vid bygge på totalentreprenad.

Tacksam för alla svar :)

2. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Re: Förseningsavgift

Konsumenttjänstlagen garanterar dig att få dina faktiska merkostnader täckta.
    Du bör därför förhandla dig fram till mer. Helst skall det vara så att det gör så ont i plånboken hos byggaren att han prioriterar att få ditt hus klart först. Om det ändå blir förseningar så skall du få en skälig ersättning för detta.

Jag tycker gott du kan försöka få styrkta merkostnader + 5000 kr per påbörjad vecka.

3. W
    Medlem · 632 inlägg

WeeBe

Medlem

Det viktiga är att beloppet ska svida om det försenas. Det är dina räntepengar som tickar...

Vi skrev 10.000:- per påbörjad vecka och hustillverkaren godtog det, med förbehållet väderberoende arbeten. Han ville inte bygga vårat hus i hällregn eller snöstorm, vilket givetvis inte vi heller vill att han gör :)

Då är det enbart stommonterat tätt hus utvändigt så jag vet inte om det går att få så högt belopp på totalentreprenad utan att de säger "då skjuter vi upp färdigställandedatum" för att gardera sig.

4. yonna
    Medlem · Österlen · 6 952 inlägg

yonna

Medlem

Jodå, visst kan man använda sig av detta även vid total/generalentreprenad. För min egen del gällde det garanti att kunna komma in i huset pga uppskjuten reavinstskatt. Förseningsboten för mitt hus var våldsamt hög per påbörjad vecka samtidigt som det hela är en ren förhandlingssak mellan byggare/byggherre.

5. lier
    Medlem · Västerbotten · 1 346 inlägg

lier

Medlem

Lyfter en gammal tråd

Om man nu som jag har ett skrivet avtal abs 05 och fått ett datum att det ska vara klart 20aug vilket inte var möjligt av diverse olika orsaker från entrepenörens sida.. Och att vi dessutom inte har skrivit nått förseningsvite, kan man begärta det ändå isåfall? Vad är rimligt att kräva?

Besiktning nu på onsdag av insidan av huset sen är det säkert 2-4veckor jobb kvar på utsidan >:( villket i sin tur leder till försening av färdigställande med 2½månad. Vad kan man begära?? besiktningen av husets insida har jag beställt själv för att stressa på dom, för nu e jag less på att det har dragit ut på tiden, Och den ena ursäkten efter den andra... Det är mycket med det juridiska..

Ps en sista fråga om man har pelletskamin som huvudvärmekälla i huset då räknas väll även det in att skorstenen ska vara monterad och klar för den invändiga besiktningen?? Vilket dom åxo påstår att den inte måste vara :-?

Bra om nån vet så jag har mer kött på benen på måndag för nu e jag lite lätt upprörd :-X

6. lier

lier

Medlem

Luskat lite på internet om dessa abs 05 kontrakt. Mitt kontrakt ser ut som ett stenålders kontrakt motför det som finns på nätet.. På mitt står det inget om försenings vite.. mitt verkar vara ett gammalt kontrakt det är sen 04-12-25 har det nån betydelse? Jag börjar känna att jag varit lite för mesig, men nu får det vara slut på det. >:(
    Ska leta vidare om jag hittar nått om alla dessa lagar. Om nu nån vet, så snälla säg vad jag ska göra :-/

7. lier

lier

Medlem

Ska ringa konsumenttjänstelagen i morgon.. Tydligen så är abs 05 kontrakt bara ett spel för gallerian :-/ Vad som än står i det så är det ändå konsumentlagen som gäller... Ska ta reda på mer i morgon. Man kan inte säga att det är annat än intressant iaf. ;)

8. volvo

volvo

Medlem

I avtalet skall man överenskomma sådant som inte regleras i lag och som man är överens om.
    ABS05 är i vissa delar mer detaljerad än konsumenttjänstlagen.
    Dock kan företag inte förhandla bort konsumenttjänslagen eller delar av den mot en konsument. Den gäller före annat.

9. C
    Medlem · 9 287 inlägg

Hm... Dock bör man vara medveten om att formuleringen "om inte annat har avtalats" och liknande i vissa fall förkommer i lagen. I dessa fall gäller avtal före lag.

10. lier

lier

Medlem

Så att mitt hus är försenat 36 dagar eller rättare sagt 6veckor är inget jag kan göra något åt genom att vi inte skrivit nån vites klausul??

Kan säga att det fanns inte ens på mitt kontrakt.. Det står bara när huset ska vara klart för färdigställande besiktning och det var 20aug..

Vill bara veta mina rättigheter så ska jag ta det med min byggsamordnare så fort jag vet vad jag kan ha rätt till... Förseningen beror inte på vädrets makter utan försening av takstolar och att dom tagit ledigt samt varit på andra byggen... Och än om det nu inte skulle ha varit dessa omständigheter så skulle dom ändå inte ha hunnit.. Dom har inte jobbat speciellt fort, om man nu kan jämföra med andra. ::)

11. volvo

volvo

Medlem

Om det står solklart i ditt avtal vilket datum huset skall vara färdigt och byggaren inte begärt förlängning av byggtiden p.g.a. att du beställt till saker, ändrat dig eller på något annat sätt stört byggets fortskridande så har du rätt till ersättning för förseningen.
    Om inget annat avtalats så skall du få ersättning för dina faktiska merkostnader som tex. boende, lagring av möbler, mertransporter etc.

12. lier

lier

Medlem

Tack Volvo :) Dom sa samma sak på konsumenttjänstelagen.. Så för min del är det hyran av campingplats och lägenhetshyra.. Våra möbler är magasinerade i vårat garage.. Men alltid bättre än inget alls..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.