Byggahus.se

Försening? Vad kan jag kräva?

1. J
    Medlem · 1 inlägg

johangranat

Medlem
    Hej på er alla.

Jag har byggt en nytt hus på Gotland som kommer att bli helt underbart. Men det har varit mycket och då menar jag mycket problem och strul. Men det kan jag återkomma till.

Min fråga är vad har jag som konsument för rättigheter när det gäller att kräva ersättning för försening. Huset skulle vara klart den 1 maj men vi har fortfarande inte flyttat in. Har hört något om att men kan kräva 1% av totalbeloppet i veckan. Är det rätt eller vad har jag för rättigheter.

Tacksam för hjälp!
    ???

2. C
    Medlem · 611 inlägg

carlssoni

Medlem

Re: Försening? Vad kan jag kräva?

Det finns ingen lagbestämmelse eller praxis som säger att man har rätt att erhålla ett vite på 1 % av entreprenadbeloppet per vecka. Det skulle f.ö. förmodligen bli oskäligt stora belopp i förhållande till den skada Du lidit.

Enligt ABS 96 (kap5 §1) har beställaren, om särskilt vite inte avtalats, rätt till skadestånd. Du har då att visa vilken skada Du lidit vilket i princip innebär att Du skall visa vilka direkte relevanta merkostnader Du drabbats av till följd av förseningen. Sådana kostnader kan exempelvis vara dubbla flyttkostnader, dubbla boendekostnader (både hyra och räntekostnader för lånen) och andra direkta kostnader/utlägg.

3. L
    Medlem · 376 inlägg

ledighetskommiten

Medlem

Re: Försening? Vad kan jag kräva?

Ett litet tillägg till carlssoni är att så fort som man märker att något blir försenat ska man ta upp frågan. Antyder man direkt att det kommer att kosta byggentreprenören ett antal kronor i veckan (oavsett om det är ett rent vite eller för att täcka andra kostnader till följd av förseningen) brukar förseningen bli kortare. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.