2 645 läst · 17 svar
3k läst
17 svar
Försening i Husfabrik pga materialförsening
Sida 1 av 2
Hej, vi hade en planerad husleverans med stomresning planerad till den 28e september 2021. Vi bygger med Nordiska Hus/LB-hus. Ytterväggar med panel samt takstolar produceras i fabrik och resterande görs på plats, planerad slutbesiktning var 24e mars 2022. Vi har en totalentreprenad och datum står reglerat i vårt entreprenadkontrakt samt avropsbekräftelse. I tisdags den 7e september så fick vi ett mail från byggledaren att väggarna inte har kunnat färdigställas då panelen är försenad från deras underleverantör. Därför behöver de skjuta på husleveransen och slutbesiktningen. De kan inte lämna någon besked på nya datum och kan inte heller lämna besked på när de får mer info från underleverantören. Inget om denna försening nämndes på vårt byggstartmöte som var 16e Augusti. Värt att nämna är att vi har en stående slät panel som är ny hos husföretaget och deras mer vanliga paneler verkar kunna levereras som vanligt.
Min fråga är hur länge kan de hålla på att inte lämna besked? Är förseningen 4veckor eller 10 månader? Borde de inte vetat om denna försening när vi hade byggstartmöte 16e Augusti... Finns detta reglerat någonstans eller är det ”vad som är skäligt” och bestäms enligt praxis? Sen antar jag att de inte kan åberopa force majeure pga. pandemi då kontraktet skrevs under pandemin och de borde att tagit med detta i beräkningarna. Kontraktet är baserad på ABS 18 och vi har följande skrivning gällande förseningar i kontraktet:
”Vite vid dröjsmål: Vid dröjsmål enligt ABS18 är beställaren berättigad till förseningsvite med 2500:- för varje påbörjad kalendervecka”.
”Kontraktsarbetena ska vara färdigställda och tillgängliga för slutbesiktning vid kontraktstidens utgång”
”Entreprenören äger rätt till erforderlig förlängning av kontraktstiden, om han hindras att färdigställa kontraktsarbetena inom kontraktstiden på grund av omständigheter utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets ingående samt att han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit dess menliga inverkan”
”Part ska utan dröjsmål underlätta motparten om förhållanden som parten insett eller borde ha insett skulle medföra försening. Om part underlåter att lämna sådan underrättelse, får han inte åberopa förhållandet annat än om motparten insett eller borde ha insett detsamma”
Jag hittar sen följande i konsumenttjänstlagen som det hänvisas till i kontraktet
Näringsidkarens dröjsmål
Vad som avses med dröjsmål
24 § Dröjsmål på näringsidkarens sida föreligger om uppdraget, utan att det beror på något förhållande på konsumentens sida, inte har avslutats inom den tid som har avtalats eller, om någon tid inte har avtalats, inom den tid som är skälig med hänsyn särskilt till vad som är normalt för en tjänst av samma art och omfattning.
Dröjsmål på näringsidkarens sida föreligger också, om näringsidkaren inte iakttar en överenskommen tid för påbörjande av tjänsten eller för ett arbetes framskridande.
Konsumentens rätt att få tjänsten utförd
28 § Konsumenten får kräva att näringsidkaren utför tjänsten.
Näringsidkaren är inte skyldig att utföra tjänsten, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om utförandet skulle medföra olägenheter eller kostnader för näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till konsumentens intresse av att avtalet fullföljs. Om ett förhållande som nu nämnts upphör inom rimlig tid, får konsumenten dock kräva att näringsidkaren utför tjänsten. Konsumenten förlorar rätten att kräva att näringsidkaren utför tjänsten, om han väntar orimligt länge med att framställa kravet. Lag (2005:61).
Vänlig Hälsning Daniel
Min fråga är hur länge kan de hålla på att inte lämna besked? Är förseningen 4veckor eller 10 månader? Borde de inte vetat om denna försening när vi hade byggstartmöte 16e Augusti... Finns detta reglerat någonstans eller är det ”vad som är skäligt” och bestäms enligt praxis? Sen antar jag att de inte kan åberopa force majeure pga. pandemi då kontraktet skrevs under pandemin och de borde att tagit med detta i beräkningarna. Kontraktet är baserad på ABS 18 och vi har följande skrivning gällande förseningar i kontraktet:
”Vite vid dröjsmål: Vid dröjsmål enligt ABS18 är beställaren berättigad till förseningsvite med 2500:- för varje påbörjad kalendervecka”.
”Kontraktsarbetena ska vara färdigställda och tillgängliga för slutbesiktning vid kontraktstidens utgång”
”Entreprenören äger rätt till erforderlig förlängning av kontraktstiden, om han hindras att färdigställa kontraktsarbetena inom kontraktstiden på grund av omständigheter utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets ingående samt att han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit dess menliga inverkan”
”Part ska utan dröjsmål underlätta motparten om förhållanden som parten insett eller borde ha insett skulle medföra försening. Om part underlåter att lämna sådan underrättelse, får han inte åberopa förhållandet annat än om motparten insett eller borde ha insett detsamma”
Jag hittar sen följande i konsumenttjänstlagen som det hänvisas till i kontraktet
Näringsidkarens dröjsmål
Vad som avses med dröjsmål
24 § Dröjsmål på näringsidkarens sida föreligger om uppdraget, utan att det beror på något förhållande på konsumentens sida, inte har avslutats inom den tid som har avtalats eller, om någon tid inte har avtalats, inom den tid som är skälig med hänsyn särskilt till vad som är normalt för en tjänst av samma art och omfattning.
Dröjsmål på näringsidkarens sida föreligger också, om näringsidkaren inte iakttar en överenskommen tid för påbörjande av tjänsten eller för ett arbetes framskridande.
Konsumentens rätt att få tjänsten utförd
28 § Konsumenten får kräva att näringsidkaren utför tjänsten.
Näringsidkaren är inte skyldig att utföra tjänsten, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om utförandet skulle medföra olägenheter eller kostnader för näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till konsumentens intresse av att avtalet fullföljs. Om ett förhållande som nu nämnts upphör inom rimlig tid, får konsumenten dock kräva att näringsidkaren utför tjänsten. Konsumenten förlorar rätten att kräva att näringsidkaren utför tjänsten, om han väntar orimligt länge med att framställa kravet. Lag (2005:61).
Vänlig Hälsning Daniel
Allvetare
· Tullinge
· 5 138 inlägg
Det är stora problem just nu med materialpriser som ökat väldigt mycket. Dessutom så är det stora. Förseningar på byggmaterial.
Jag tycker du ska prata med byggare.
Försök få fram lite mer fakta. Men jag är benägen att tro på din byggare.
Det är bra att du har försenings klausul.
Men just nu ska du inte bråka om det. Det sista du vill ha är en grinig byggare. Det är tag kvar tills huset ska vara klart.
Nämn inte vitet alls. Finns ingen anledning just nu. Det spelar du senare om du behöver.
En glad byggare är en bra byggare.
Jag tycker du ska prata med byggare.
Försök få fram lite mer fakta. Men jag är benägen att tro på din byggare.
Det är bra att du har försenings klausul.
Men just nu ska du inte bråka om det. Det sista du vill ha är en grinig byggare. Det är tag kvar tills huset ska vara klart.
Nämn inte vitet alls. Finns ingen anledning just nu. Det spelar du senare om du behöver.
En glad byggare är en bra byggare.
Har du en väldig tur blir detta den enda förseningen av ditt bygge. Högst troligt kan den bli fler förseningar.D Danielandersson91 skrev:Hej, vi hade en planerad husleverans med stomresning planerad till den 28e september 2021. Vi bygger med Nordiska Hus/LB-hus. Ytterväggar med panel samt takstolar produceras i fabrik och resterande görs på plats, planerad slutbesiktning var 24e mars 2022. Vi har en totalentreprenad och datum står reglerat i vårt entreprenadkontrakt samt avropsbekräftelse. I tisdags den 7e september så fick vi ett mail från byggledaren att väggarna inte har kunnat färdigställas då panelen är försenad från deras underleverantör. Därför behöver de skjuta på husleveransen och slutbesiktningen. De kan inte lämna någon besked på nya datum och kan inte heller lämna besked på när de får mer info från underleverantören. Inget om denna försening nämndes på vårt byggstartmöte som var 16e Augusti. Värt att nämna är att vi har en stående slät panel som är ny hos husföretaget och deras mer vanliga paneler verkar kunna levereras som vanligt.
Min fråga är hur länge kan de hålla på att inte lämna besked? Är förseningen 4veckor eller 10 månader? Borde de inte vetat om denna försening när vi hade byggstartmöte 16e Augusti... Finns detta reglerat någonstans eller är det ”vad som är skäligt” och bestäms enligt praxis? Sen antar jag att de inte kan åberopa force majeure pga. pandemi då kontraktet skrevs under pandemin och de borde att tagit med detta i beräkningarna. Kontraktet är baserad på ABS 18 och vi har följande skrivning gällande förseningar i kontraktet:
”Vite vid dröjsmål: Vid dröjsmål enligt ABS18 är beställaren berättigad till förseningsvite med 2500:- för varje påbörjad kalendervecka”.
”Kontraktsarbetena ska vara färdigställda och tillgängliga för slutbesiktning vid kontraktstidens utgång”
”Entreprenören äger rätt till erforderlig förlängning av kontraktstiden, om han hindras att färdigställa kontraktsarbetena inom kontraktstiden på grund av omständigheter utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets ingående samt att han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit dess menliga inverkan”
”Part ska utan dröjsmål underlätta motparten om förhållanden som parten insett eller borde ha insett skulle medföra försening. Om part underlåter att lämna sådan underrättelse, får han inte åberopa förhållandet annat än om motparten insett eller borde ha insett detsamma”
Jag hittar sen följande i konsumenttjänstlagen som det hänvisas till i kontraktet
Näringsidkarens dröjsmål
Vad som avses med dröjsmål
24 § Dröjsmål på näringsidkarens sida föreligger om uppdraget, utan att det beror på något förhållande på konsumentens sida, inte har avslutats inom den tid som har avtalats eller, om någon tid inte har avtalats, inom den tid som är skälig med hänsyn särskilt till vad som är normalt för en tjänst av samma art och omfattning.
Dröjsmål på näringsidkarens sida föreligger också, om näringsidkaren inte iakttar en överenskommen tid för påbörjande av tjänsten eller för ett arbetes framskridande.
Konsumentens rätt att få tjänsten utförd
28 § Konsumenten får kräva att näringsidkaren utför tjänsten.
Näringsidkaren är inte skyldig att utföra tjänsten, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om utförandet skulle medföra olägenheter eller kostnader för näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till konsumentens intresse av att avtalet fullföljs. Om ett förhållande som nu nämnts upphör inom rimlig tid, får konsumenten dock kräva att näringsidkaren utför tjänsten. Konsumenten förlorar rätten att kräva att näringsidkaren utför tjänsten, om han väntar orimligt länge med att framställa kravet. Lag (2005:61).
Vänlig Hälsning Daniel
Om du nu missat det så råder det materialbrist inom bygg. Det går helt enkelt inte att få fram material. I ditt fall låter det som om att det är paneltillverkaren som högst troligt har slut på råvara.
Ditt kontrakt är ganska tydligt så någon vite för detta lär du tyvärr inte få.
Tack för ditt svar! Byggaren som vi har blivit tilldelade är jättebra och vi har bra dialog. Problemet här är ju hos husföretaget som skall producera själva huset. Vi har inte nämnt vite ännu utan vi vill bara få information om hur pass försenade de tror att de blir, är det några veckor så går det nog att lösa men är de 6månader försenade så kommer ju våra kostnader för byggkrediträntor, annat boende, magasinering av möbler osv springa iväg... Skall försöka prata med deras inköpschef idag om hen kan lämna beskedBananskalare skrev:
Det är stora problem just nu med materialpriser som ökat väldigt mycket. Dessutom så är det stora. Förseningar på byggmaterial.
Jag tycker du ska prata med byggare.
Försök få fram lite mer fakta. Men jag är benägen att tro på din byggare.
Det är bra att du har försenings klausul.
Men just nu ska du inte bråka om det. Det sista du vill ha är en grinig byggare. Det är tag kvar tills huset ska vara klart.
Nämn inte vitet alls. Finns ingen anledning just nu. Det spelar du senare om du behöver.
En glad byggare är en bra byggare.
Hej och stort tack för ditt svar!Krille-72 skrev:
Har du en väldig tur blir detta den enda förseningen av ditt bygge. Högst troligt kan den bli fler förseningar.
Om du nu missat det så råder det materialbrist inom bygg. Det går helt enkelt inte att få fram material. I ditt fall låter det som om att det är paneltillverkaren som högst troligt har slut på råvara.
Ditt kontrakt är ganska tydligt så någon vite för detta lär du tyvärr inte få.
Hittils har det inte rapporterats några förseningar hos andra byggen från husföretaget. Haft flera som vi haft kontakt med som haft husleverans de senaste veckorna utan problem, men de har alla en annan panel som sagt.
Vi har varit väl medvetna om materialbristen och ställde frågan till dem vid avrop under våren och nu senast under byggstartmötet 16e Augusti och de sa att det inte var några problem. Vår avropsbekräftelse kom 9e April där de angav slutbesiktning till vecka 12-2022. Vad jag vet så rådde det materialbrist långt innan detta men som de sa att de tagit med i beräkningarna. Jag köper att saker kan bli försenade men vi vill ju gärna veta hur mycket de är försenade, eller iallafall en indikation men de säger inget alls.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 653 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 653 inlägg
Möjligt att de kan vara tillmötesgående som Goodwill. De kan nog hävda Force majeure.D Danielandersson91 skrev:Tack för ditt svar! Byggaren som vi har blivit tilldelade är jättebra och vi har bra dialog. Problemet här är ju hos husföretaget som skall producera själva huset. Vi har inte nämnt vite ännu utan vi vill bara få information om hur pass försenade de tror att de blir, är det några veckor så går det nog att lösa men är de 6månader försenade så kommer ju våra kostnader för byggkrediträntor, annat boende, magasinering av möbler osv springa iväg... Skall försöka prata med deras inköpschef idag om hen kan lämna besked
Tack för svar! Vi får hoppas det. Tror du de kan hävda detta då kontraktet och leveransbekräftelse gjordes under rådande materialbrist? Det har ju inte uppkommit efter kontraktet signering. Mvh DanielH HEM2121 skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 653 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 653 inlägg
Skulle ta kontakt med Hallo konsument, Villaägarnas juridiska avd. Bli medlem ca 400,00/år, Innan du pratar med husföretaget. Bättre att vara lite påläst innan så du vet vad du kan hävda.D Danielandersson91 skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 5 138 inlägg
Visst det är alltid bra att vara påläst! Men just nu kommer du längre utan vite. Det kan du ta när det närmar sig.
Det här kriget är dumt att ta redan nu. Du är inget krig ännu. Fortsätt vara trevlig smuggla in lite kaffe och bullar de gör ett bra jobb. Då gör de gärna ett ännu bättre jobb.
Det här kriget är dumt att ta redan nu. Du är inget krig ännu. Fortsätt vara trevlig smuggla in lite kaffe och bullar de gör ett bra jobb. Då gör de gärna ett ännu bättre jobb.
Pratade precis med villaägarnas jurist, superduktig och trevlig kvinna! Enligt henne så kan de inte hävda force majeure då de definitivt borde varit medvetna om materialbristen när de lämnade besked till oss under försommaren och Augusti. Så vi känner oss lite lugnare, tack för tipset, värt varenda krona!H HEM2121 skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 5 138 inlägg
Perfekt! Då vart det värdefullt!
Eftersom jag är i branschen så vet jag hur rörigt det är och har varit med material. Senast förra veckan skulle vi ha tag på limträpelare i en dimension det fanns gått om bara för några veckor sedan. Enligt Beijer hade deras leverantör inte kunnat leverera trots löfte. Det i sin tur berodde på att tillverkaren inte fått den leverans som var bokad och bekräftad.D Danielandersson91 skrev:Pratade precis med villaägarnas jurist, superduktig och trevlig kvinna! Enligt henne så kan de inte hävda force majeure då de definitivt borde varit medvetna om materialbristen när de lämnade besked till oss under försommaren och Augusti. Så vi känner oss lite lugnare, tack för tipset, värt varenda krona!
Jag tänker på denna text i ditt avtal:
”Entreprenören äger rätt till erforderlig förlängning av kontraktstiden, om han hindras att färdigställa kontraktsarbetena inom kontraktstiden på grund av omständigheter utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets ingående samt att han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit dess menliga inverkan”
För mig låter det som en tolkningsfråga ifall E borde ha räknat med brist på just din panel vid avtalstillfället? Bevisligen skriver du själv att dom som valt den andra panelen inte haft leveransproblem!